The Loft – New Orleans is het nieuwe Antwerpen!

Door Tv redactie

Deel dit nieuws

Erik Van Looy had het zich vast anders voorgesteld, maar de Amerikaanse remake van Loft, die alweer van 2008 dateert, mondde uit in een jarenlange beproeving.
Het was oorspronkelijk de bedoeling om de Hollywood verfilming van deze Vlaamse thriller reeds in 2012 in de zalen te brengen. Maar dat was buiten de waard gerekend, of in dit geval: buiten de distributeur. Die bleek er immers niet te zijn.
Gelukkig zijn die perikelen nu achter de rug en krijgt Van Looy de lancering waar hij, en de producenten bij Woestijnvis, op gehoopt hadden. De aftrap wordt gegeven op het filmfestival van Gent, waar The Loft als openingsfilm fungeert.

Het verhaal, van de hand van Bart De Pauw, is identiek aan dat van de originele film. Voor de drie man en een paardenkop die deze film nog niet gezien hebben, vat ik het even samen. Vijf vrienden delen samen een loft, die fungeert als de perfecte locatie om hun one-night-stands mee naartoe te brengen, zonder achteraf met vervelende hotelrekeningen geconfronteerd te worden. Wanneer op een dag een lijk wordt aangetroffen in bed (Isabel Lucas) zit het gezelschap met een probleem. Immers: enkel zij beschikken over een sleutel van de loft, dus wie van hen heeft een moord op zijn geweten?

Een uitstekend verhaal, een regisseur die dezelfde film al eens gemaakt heeft en de productiefaciliteiten die Hollywood te bieden heeft. Alle ingrediënten zijn schijnbaar aanwezig om van deze remake een succes te maken. Helaas is dat niet het geval. Visueel ziet het er allemaal erg knap uit. De opnamelocaties vormen bijvoorbeeld een meerwaarde ten opzichte van het origineel. Nicolas Karakatsanis, de director of photography, levert hier een mooi visitekaartje af.

De grote teleurstelling zit hem in de acteerprestaties. Toen The Loft werd opgenomen had enkel  Wentworth Miller enige naam dankzij zijn rol in Prison Break, dus misschien ligt het wel aan een gebrek aan ervaring? Feit is dat de Amerikaanse cast, met naast Miller ook Karl Urban (Bones uit de laatste twee Star Trek films), James Marsen (recent nog te zien in Walk of shame), Eric Stonestreet (Modern family) en Matthias Schoenaerts  (die kent u vast wel), er nooit in slaagt om dezelfde spanning op te bouwen als de oorspronkelijke Vlaamse cast. Vaak komen de dialogen ook gewoon niet natuurlijk over. Misschien is dat wel omdat Bart De Pauw indertijd,  bij het schrijven van het scenario, de oorspronkelijke cast al in gedachten had? Stonestreet en Schoenaerts leveren de beste prestaties af, samen met Rachael Taylor, die in de film de Angelsaksische evenknie is van Veerle Baetens.

Ook maakt een Amerikaanse versie van een Belgische film op sommige momenten pijnlijk duidelijk dat de verwachtingen toch anders zijn. Waar Loft erg flitsend en modern aanvoelde, blijkt dit gevoel in de Engelstalige versie niet altijd aanwezig te zijn. De drive is gewoon anders. Het feit het origineel alweer zes jaar oud is., zal hier zeker ook een rol in spelen.

Dat alles maakt dat The Loft net niet spannend genoeg is als Hollywood-thriller en dit ook niet weet goed te maken met een superstrak tempo. Jammer maar niet getreurd… Haal gewoon die Loft dvd nog eens van onder het stof, want daarmee had Van Looy reeds knap werk afgeleverd.

Bram Leunis

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top