Dit zijn onze favoriete nummers van 2023

Muziek | 2023 was een jaar waarin alle muziekrecords sneuvelden. Concerttickets werden duurder, maar vlogen desondanks nog nooit zo snel de deur uit. Artiesten met meer internationale allure eisten hun plekje in de spotlights op tussen de Amerikaanse zwaargewichten. Vrouwelijke artiesten waren populairder dan ooit. Maar er werd bovenal heel veel goeie nieuwe muziek uitgebracht. Dit zijn enkele van onze favoriete nummers van het afgelopen jaar.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Miley Cyrus - Flowers

Dit aanstekelijke popnummer is het meest gestreamde lied op Spotify van dit jaar. Hou je vast, de teller staat al op meer dan 1,6 miljard streams. Dat is meer dan ‘Billie Jean’, het meest gestreamde nummer van Michael Jackson, en dat lied verzamelt al streams sinds de oprichting van Spotify! ‘Flowers’ van Miley Cyrus is een ode aan de onafhankelijkheid en kan gezien worden als de start van een nieuw hoofdstuk in haar leven, na de scheiding van Liam Hemsworth. Cyrus zingt letterlijk dat zelfliefde voor haar waardevoller is dan de liefde van een niet nader genoemde “you”, dus veel verder dan dat moesten we het volgens de gespecialiseerde pers niet zoeken.

 

Olivia Rodrigo – bad idea right?

Olivia Rodrigo zet haar triomftocht als de nieuwe it-girl van de popmuziek verder. Net als haar kompaan Miley begon Olivia haar carrière bij Disney, en net als ‘Flowers’ gaat ‘bad idea right?’ over een ex-geliefde. Maar echt een afrekening kan je dit nummet niet noemen – het gaat net over hoe die ex nog steeds een sterke aantrekkingskracht uitoefent op de zangeres. Dat alles in een rechtdoorzee poppunkjasje met een stevige gitaarriff en een portie attitude. Het nummer is met goede reden de favoriet van het jaar van Time Magazine.

 

Lana Del Rey – A&W

Volgens de toonaangevende muziekwebsite Pitchfork is ‘A&W’ van Lana Del Rey dan weer het allerbeste nummer dat in 2023 verscheen. En die redactie is lang niet de enige die het nummer op prijs stelt: Rolling Stone zet het lied op nummer drie. Het nummer begint met akoestische instrumenten, waar later drumcomputers en synths aan toegevoegd worden, is episch, maar breekbaar, nostalgisch en hopeloos, grappig en deprimerend. A&W is een merk van frisdrank in de Verenigde Staten, maar Lana gebruikt het als afkorting voor “American Whore”, een oordeel dat ze over zichzelf velt. We kunnen Pitchfork alleen maar gelijk geven, want het lied omvat wel erg veel.

 

Billie Eilish – What Was I Made For?

Hadden we al vermeld dat dit het jaar van de vrouwelijke artiesten was? Wel, als het nog niet duidelijk was uit deze lijst, dan zeggen we het hier nog eens: de vrouwen domineerden dit jaar. Denk ook aan Billie Eilish, die met haar passage op Pukkelpop iedereen uit het water blies. Ze schreef mee aan de soundtrack van de immens populaire blockbuster ‘Barbie’, en het nummer ‘What Was I Made For?’, dat in een sleutelscène in die film gebruikt wordt, werd een gigahit. Het is nochtans een subtiel nummer, waarin Billies stem enkel ondersteund wordt door een piano en wat subtiele etherische synths. Zo’n impact hebben met zo’n minimaal nummer, dat kan alleen een grote artiest.

 

The Beatles – Now and Then

In 2023 keerden The Beatles terug, ondanks het feit dat twee van de vier leden overleden zijn. Het nieuwe nummer, ‘Now and Then’, begon als een demo die John Lennon in 1977 thuis op zijn piano opnam. Paul McCartney, George Harrison en Ringo Starr sleutelden er in de studio aan in 1995, maar kregen het nooit helemaal goed, en nu werkten McCartney en Starr het af, met de hulp van een AI die Lennons stem kon isoleren op de demo. Het resultaat is typisch Beatles, met de bitterheid van John en de zoetheid van Paul – zo omschrijft superfan Joost Zweegers het. Niet naar de smaak van elke moderne luisteraar, maar wel een historisch moment in de muziekgeschiedenis, en eentje dat bepalend zal worden voor de komende jaren. Want waar zal AI ons in de toekomst nog toe in staat brengen? Komen er binnenkort nog nieuwe nummers van overleden artiesten uit, en zou dat wel een goede zaak zijn? De toekomst zal het uitwijzen.

 

Eslabon Armado en Peso Pluma - Ella Baila Sola

Spaanstalige muziek is overal ter wereld aan een enorme opmars bezig. Getuige daarvan zijn de successen van Rosalía en Bad Bunny, maar ook dit ‘Ella Baila Sola’, een Mexicaans nummer vol trompetten en flamencogitaren van Eslabon Armado en Peso Pluma, twee artiesten waar we in ons land nog nooit van hebben gehoord, maar die wel wereldwijd op nummer vijf staan van de meest gestreamde nummers op Spotify. En niet alleen dat, de meeste grote publicaties (Pitchfork, Rolling Stone, Time Magazine…) noemen het ook nog eens een van de beste nummers van 2023. Deze artiesten zouden wel eens de toekomst van het muzieklandschap aan het bepalen kunnen zijn, en die toekomst klinkt Spaans!

Het beste van België

Ook in ons land verscheen dit jaar heel wat steengoede muziek. Na de comeback van Coely eind vorig jaar bracht zij heel wat nieuwe muziek uit, zoals de single ‘Love High’, Glints gooide hoge ogen met zijn album ‘The Dark’, Black Box Revelation domineerde De Afrekening met ‘Mr. Big Mouth’ en ‘Heads Or Tails’, Pommelien Thijs was alomtegenwoordig met haar debuutalbum ‘Per Ongeluk’ en Loverman werd een onverwachte slokop bij de nominaties voor de MIA’s. De muziekwebsite Dansende Beren vindt dan weer dat Brihang de beste plaat van het jaar uitbracht. ‘Droomvoeding’, met daarop de singles ‘Telefoontje’ en ‘Tussenin’, is een schot in de roos voor de West-Vlaamse rapper. En dan kunnen we nog tal van andere acts opnoemen dit dit jaar erg goed boerden (Meltheads, Kids With Buns, Berre, Gustaph…). Dat het een goed muziekjaar was, dat staat vast.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top