Kom alles te weten over Formule E en volg de eindstrijd op Proximus TV

Sport | Ze spreekt misschien nog niet zo tot de verbeelding als de Formule 1, maar de Formule E is wel aan een knappe opmars bezig. De relatief nieuwe discipline wordt steeds aanlokkelijker met meer bekende rijders, knappe circuits en - vooral - milieuvriendelijke wagens. De eindstrijd van dit seizoen kan je live volgen via Proximus TV.

Door MF

Deel dit nieuws

Ready, set, go!

In 2012 werd bij de Internationale Federatie van Autosport FIA het idee op tafel gegooid om een elektrische versie van de Formule 1 op poten te zetten. Na enkele testevents was het in 2014 zover: de start van het eerste kampioenschap van de Formule E. Op 13 september 2014 vond de eerste race plaats op het Beijing Olympic Green Circuit in Peking. Lucas di Grassi zou in de Chinese hoofdstad het zegegebaar maken. Geen verrassing, want Di Grassi was de officiële testcoureur bij het opstarten van de nieuwe discipline.

Puntenverdeling en kwalificaties

De auto's en circuits zijn verschillend, maar de puntenverdeling vertoont grote gelijkenissen met de Formule 1. De winnaar krijgt 25 punten, nummers 2 en 3 schrijven 18 en 15 punten op hun conto. Zo loopt het stilaan naar beneden, de tiende van de race pakt nog één puntje.Het grote verschil met de F1 is dat ook de rijder die de pole position verovert al 3 punten krijgt in de WK-stand. Wie tijdens de wedstrijd de snelste ronde rijdt, pakt ook nog een puntje. Een regel die de F1 dit seizoen overigens opnieuw invoerde, na decennia afwezigheid.De kwalificaties in de Formule E zijn ook een vak apart. Waar in de F1 elke rijder om de beurt de baan op mag, worden ze hier in vier groepen het circuit op gestuurd. In een x aantal minuten zetten ze een zo snel mogelijk ronde neer. Aan het einde van de sessie vechten de zes snelste rijders het onder elkaar uit in een aparte sessie, genaamd de super pole.

Fanboost

Een opvallend extraatje bij het uithangbord van de elektrische motorsport is de fanboost. Vanaf zes dagen voor de race kunnen fans via allerlei kanalen stemmen op hun favoriete rijder. Extra opmerkelijk is dat de stemming pas eindigt als de race al een kwartier bezig is. De vijf meest populaire rijders krijgen een power boost van 5 seconden, die ze in de tweede helft van de race kunnen gebruiken.

Specificaties van de wagen

Geen brullende motoren in de Formule E, integendeel. Het geluidsniveau van een elektrische racebolide schommelt rond de 80 decibel. Ter vergelijking: een normale auto produceert rond de 70 dB, terwijl een bus al aan 90 zit. Maar de bolides van Vandoorne en co gaan wel iets sneller. In amper 2,8 seconden kunnen ze van stilstand naar 100 km/u gaan. De maximumsnelheid bedraagt dan weer 280 km/u. Trager dan een F1-bolide, maar natuurlijk ook een pak stiller en milieuvriendelijker.Wat de Formule E nog definieert: de verschillende wagens starten met dezelfde basis. Het chassis, de batterij, de banden en de remmen worden telkens door één merk aangeleverd. Er wordt dus nog meer verschil gemaakt in de technische kant van de teams.

Geen circuits, wel centrumsteden

12 races, 12 steden. Maar in tegenstelling tot de Formule 1 wordt in de Formule E niet gereden op speciaal aangelegde circuits, maar vinden de wedstrijden plaats ín de stad. De bolides worden door de vaak smalle straten van de centra van de steden in kwestie gestuurd. De aangelegde parcours zijn tussen 2,5 en 3 kilometer lang.

Erelijst

Het huidige seizoen, waarin dus nog drie wedstrijden geprogrammeerd staan, is nog maar de vijfde jaargang van de Formule E. De vier voorgaande seizoenen kenden telkens een andere wereldkampioen. De eerste op de erelijst werd de Braziliaan Nelson Piquet Jr., zoon van drievoudig F1-kampioen Nelson Piquet. Hij werd de voorbije jaren opgevolgd door Sebastien Buemi, Lucas Di Grassi en regerend wereldkampioen Jean-Éric Vergne.Daarbij valt op dat de winnende rijder ook steevast voor een ander team reed en het seizoen zelden domineerde, zoals dat in de F1 vaak wel het geval is. Alle kampioenen hebben ook een verleden in de moeder der motorsporten.

Huidige titelstrijd

Het einde van het seizoen nadert met rasse schreden. De strijd om de wereldtitel is met nog drie races te gaan razend spannend. De Fransman Jean-Éric Vergne, regerend wereldkampioen, pakte in de straten van Monaco de bloemen en loste de Nederlander Robin Frijns af, die nu op zes punten volgt. Het blijft razendspannend, want Vergne heeft maar één punt meer dan de Duitser André Lotterer.

Wat met de Belgen?

Na twee teleurstellende seizoenen in de Formule 1 trok Stoffel Vandoorne naar de elektrische variant. De verwachtingen waren hoog voor de nieuwe rijder van HWA Racelab, maar het is geen onverdeeld succes. Vandoorne bereikte in negen races nog maar vier keer de finish, al werd hij in Rome wel meteen derde. Net als bij McLaren in de F1 stond de wagen niet helemaal op punt, de rijder zelf maakte ook een paar cruciale foutjes.Dan gaat het Jerôme D'Ambrosio beter af dit seizoen. De Belg - eveneens ex-F1 - is een ervaren rot in de Formule E, want hij is er sinds het begin bij. Hij begon bij Dragon Racing, dit seizoen verdedigt hij de kleuren van Mahindra Racing. D'Ambrosio kende een uitstekend seizoen, won in Marrakech en leek mee te strijden om de titel. Tegenslag in Parijs en een mager resultaat in Monaco deden hem wegzakken in het klassement.

Laatste races

Het seizoen 2018-2019 loopt op zijn laatste benen. Drie races staan er nog op de agenda, al worden die nog wel netjes gespreid over drie maanden. Op 25 mei trekt de karavaan naar de Duitse hoofstad Berlijn, op 22 juni houden de rijders halt in Bern en in het weekend van 13-14 juli maken ze de straten van New York onveilig. Die races zijn overigens integraal te volgen op Eurosport. Kan D'Ambrosio nog een rol spelen in de titelstrijd, wordt Vergne de eerste rijder met twee wereldtitels, en wat doet Vandoorne nog in het seizoensslot? Je kan het live volgen op Proximus TV.

Groeiende belangstelling

Gestart als een klein broertje voor de Formule 1 groeide de Formule E uit tot een volwaardige sport en wint ze steeds meer aan populariteit. Welke factoren spelen daarbij een rol? Ten eerste zijn er de aanlokkelijke circuits, die in het centrum van de stad liggen. Extra voordelig daarbij is dat ze enorm snel zijn op- en afgebouwd.Daarnaast leven we in een tijd waarin we ons heel bewust zijn van het klimaat. Dan zijn wagens op elektriciteit een knapper initiatief dan de traditionele benzinezuipers. Het nodigt bovendien uit om de technologie te blijven ontwikkelen. Een milieubewuste uitdaging dus. De groeiende aandacht, die ook resulteert in meer publiciteit op televisie en op sociale media, zorgt ervoor dat grotere namen zich naar de Formule E begeven. En grotere rijders brengen op hun beurt weer meer fans op de been. The future is bright.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top