Brussel

Vandaag
  • 18°
  • 7%
  • Z 7km/u
Het weer voor 10 dagen

Bijna hetzelfde maar toch heel anders: wat onderscheidt een crossfiets van een racefiets?

Racefietsen en crossfietsen hebben veel van elkaar weg, maar vergis u niet. Er zijn heel wat verschillen tussen een exemplaar voor op de weg en eentje voor in het veld, en die verschillen gaan veel verder dan andere banden.

Langere vorken

Langere vorken © Belga


Bredere banden betekent dat er meer ruimte moet zijn om die te plaatsten op de fiets. Daarom hebben crossfietsen een langere achter- en voorvork, om de plaatsing van die bredere banden vlotter te laten verlopen. Daardoor wordt er ook extra ruimte gecreëerd, die ervoor moet zorgen dat de modder niet blijft hangen.

Andere remmen

Andere remmen © Belga


Schijfremmen lijken de rol steeds meer over te nemen, maar de heren veldrijders maken voorlopig nog meer gebruik van zogenaamde cantileverremmen. Die zijn robuuster dan de remmen die op de weg worden gebruikt en zijn zo gemaakt dat er minder snel modder blijft tussenzitten.

Bredere banden

Bredere banden © Belga


Terwijl wegrenners met dunne en gladde banden rijden, hebben de crossers nood aan bredere banden met een bepaald noppenprofiel. Dit dient simpelweg om meer grip te hebben op de ondergronden. De populairdere bandenprofielen zijn de pipistrello (die weinig profiel hebben), de veelgebruikte allrondsoort grifo en het grove profiel rhino. Dit laatste wordt opgelegd voor de zware moddercrossen.

Frame

Frame © Belga


De verschillen in het frame zitten in de details. Zo is het frame bij een veldritfiets versterkt om de vele schokken op te vangen die een crosser te verwerken krijgt. Daarnaast is de bovenbuis plat in plaats van rond, simpelweg voor het verbeteren van het comfort wanneer de fiets op de schouder gedragen wordt.

Stuur

Stuur © Belga


Op de weg staat aerodynamica voorop, maar in het veld speelt dat veel minder een rol. Crossfietsen moeten daar dus niet op aangepast worden. Dat heeft zijn gevolgen voor het stuur, dat in het veld rechter staat. Dat biedt iets meer comfort door de compactere houding.

Versnellingen

Versnellingen © Belga


Op de onverharde wegen worden kleinere versnellingen gebruikt, waardoor de voorbladen kleiner zijn dan bij een racefiets. De achterbladen hebben dan weer een blad minder, om er een dikkere en vooral stevigere ketting te kunnen opleggen. Mooi meegenomen is dat er daardoor ook minder kans is dat er modder blijft vasthangen.

Kabels

Kabels © Belga


Er zijn twee terugkerende redenen voor de verschillen tussen de crossfiets en de wegfiets: modder en het dragen op de schouder. Dat is niet anders bij de kabels, die in het veldrijden ofwel ingebouwd worden ofwel bovenop de buis liggen in plaats van eronder.

Speciale klikpedalen

Speciale klikpedalen © Belga


Een van de belangrijkste evoluties in het wielrennen en met een grote impact voor de cross: de klikpedalen. Eén vloeiende beweging met de voet en je 'klikt' uit je pedaal. Zo kunnen de crossers makkelijk op en af de fiets. Voor de cross werden speciale pedalen ontwikkeld, waar de schoen óp het pedaal wordt geplaatst. Zo hebben Van Aert en co geen plaatje onder de schoen hangen, wat ook het lopen bevordert.

Bracket

Bracket © Belga


De wat? De bracket van een fiets is het gedeelte van het frame waarin de trapas is gemonteerd. Omdat het in het veld belangrijk is om ook in de bochten te kunnen doortrappen - gezien de lagere snelheid - zit die op een crossfiets hoger.


Dit artikel maakt mij
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0