Brussel

Vandaag
  • 22°
  • 5%
  • Z 18km/u
Het weer voor 10 dagen

Kies je teken title

  • ram
  • stier
  • tweelingen
  • kreeft
  • leeuw
  • maagd
  • weegschaal
  • schorpioen
  • boogschutter
  • steenbok
  • waterman
  • vissen

Wat je moet weten over 20 jaar Google

Op vrijdag 15 september mocht zoekmachine Google 20 kaarsjes uitblazen. Op 15 september 1997 werd google.com officieel geregistreerd, een jaar later kon je ook effectief beginnen googelen. Wat begon als een project op het kot van twee studenten, is intussen uitgegroeid tot big business. Wij vlooiden uit hoe het 20 jaar geleden en hoe Google uitgroeide van een jongensdroom naar Big Business.

Wat je moet weten over 20 jaar Google

Twintig jaar geleden registreerden twee Amerikaanse studenten de domeinnaam Google.com. De rest is geschiedenis. Vandaag kunnen we ons geen wereld zonder Google meer indenken, "googelen" is intussen zelfs een officieel werkwoord. Waar ligt de basis voor het succes van Google? En heeft de internetgigant eigenlijk zwaktes?

Bronnen : VRT NWS en Het Nieuwsblad

Amerikaanse droom

Amerikaanse droom © www.achievement.org

Het verhaal van Google is eigenlijk het typische verhaal van de Amerikaanse droom. Larry Page (nu 44) en Sergey Brin (eveneens 44), twee doodgewone studenten aan de prestigieuze universiteit Stanford in Californië, deponeerden op 15 september 1997 de domeinnaam Google.com. Daarmee veranderen ze niet alleen hun leven, maar ook dat van ons. Want Google veroverde al snel de wereld.

Op de foto : Larry Page en Sergey Brin

Wat betekent 'Google' nu eigenlijk?

Wat betekent 'Google' nu eigenlijk? © Carlos Luna/Flickr

De missie van Larry en Sergey was om de wereldwijde informatie "universeel toegankelijk en bruikbaar te maken." Aanvankelijk doopten ze hun creatie BackRub, maar uiteindelijk besloten ze toch om voor Google te gaan. De naam Google werd bedacht door een andere student aan de unief van Stanford: Sean Anderson. Tijdens een brainstormsessie stelde die 'googolplex' voor. Larry Page maakte er uiteindelijk het kortere 'googol' van. Googol is het getal 1 gevolgd door 100 nullen, terwijl googolplex het getal 1 is gevolgd door googol nullen. De mannen wilden dat de naam duidelijk maakte dat de zoekmachine "enorm veel gegevens" beschikbaar maakt.Toen Sean Anderson wou checken of de domeinnaam googol.com al bestond maakte hij er per ongeluk google.com van. Page vond die naam eigenlijk nog beter klinken en op 15 september 1997 registreerde het duo Page-Brin het als officiële domeinnaam.

Eerste succesvolle zoekmachine

Eerste succesvolle zoekmachine © GamarraSite.com Perú/Flickr

Page en Brin ontwikkelden een geavanceerde methode om beter informatie te vinden op het internet. Ze gingen de technische structuur van webpagina's analyseren en plakten er een soort algoritme op. Een pagina kreeg een score, en hoe hoger de score, hoe hoger de pagina in de zoekresultaten opdook (ranking). En dat systeem werkte vanaf dag 1 zeer goed en sloeg tot hun eigen verbazing enorm aan bij surfers. Er bestonden in die tijd al wel enkele zoekmachines, maar geen enkele werkte zo goed als Google. Internetgebruikers schakelden massaal over naar Google en lieten de andere zoekmachines links liggen. Altavista, Lycos, ze bestaan nu niet eens meer.

Eerste kantoor in garage

Eerste kantoor in garage © LeStudio1/Flickr

Amper een jaar later, in augustus 1998, verhuisde het jonge bedrijf van het kot van de oprichters naar een eerste echte kantoor: een garage in Menlo Park (Californië), die ze volstouwden met grote ouderwetse desktopcomputers, een pingpongtafel en een blauw tapijt. De garage werd aan het duo verhuurd door eigenares Susan Wojcicki voor 1.700 dollar per maand. Zij is momenteel trouwens de CEO van YouTube. Haar zus zou later met Sergey Brin in het huwelijksbootje stappen.

Op de foto : Larry Page en Sergey Brin in hun garage september 1998

Server in Legoblokjes

Server in Legoblokjes © keso s/Flickr

In het begin ging het er nog niet bepaald professioneel aan toe. Zo zat de eerste server van Google bijvoorbeeld verwerkt in een constructie van Legoblokjes. In de jaren die volgden breidde het bedrijf al snel uit met ingenieurs, een salesteam én Google-hond Yoshka.

De Basis voor SEO

De Basis voor SEO © Belga

Uiteraard moest er ook geld in het laatje komen. Dat kon door adverteerders en bedrijven die hoger willen scoren in de ranking daar een bijdrage voor te laten betalen. Daarmee legden ze de basis voor een hele nieuwe sector: de zogenoemde search engine optimization (SEO), een marketingstrategie voor zoekmachines.

Nooit een dinosaurus worden

Nooit een dinosaurus worden © Flickr

Begin 2003 verruilden Brin en Page de garage van Susan Wojcicki voor het huidige hoofdkantoor (ook bekend als 'The Googleplex') in Mountain View in Californië. En hond Yoshka heeft intussen plaats moeten maken voor de T-rex Stan (foto). Dat om het bedrijf eraan te herinneren "nooit een dinosaurus te worden." The Googleplex deed trouwens dienst als decor voor de film 'The Internship' uit 2013.

Veel meer dan een zoekmachine

Veel meer dan een zoekmachine © keso s/Flickr

Momenteel zijn er meer dan 70.000 werknemers in 50 verschillende landen aan de slag voor Google. En Google bestaat allang niet meer alleen uit een zoekmachine: in de loop der jaren kwamen er producten en diensten als YouTube, Maps, Navigatie, Translate, Gmail, Google Drive, Google +, Drive, etc. bij.

Kritiek op de macht van Google

Kritiek op de macht van Google © Ian Geldard/Flickr

En komt ook steeds meer kritiek op de macht van Google: het manipuleert wat we zoeken. De zoekresultaten lijken objectief, maar dat zijn ze niet. En toch blijven we er allemaal in mee gaan. Hoe komt dat ?

Dat is eigenlijk een gevolg van de trend tot personalisering die een aantal jaar geleden in gang gezet is. We geven ons steeds meer bloot op het internet, en dat legt grote spelers als bv. Google en Facebook geen windeieren. Ze hebben een profiel over ons samengesteld en dat is geld waard voor de adverteerders. Die gebruiken ons profiel om ons suggesties te doen. We krijgen dus gepersonaliseerde zoekresultaten te zien en diensten aangeboden op maat van onze voorkeuren. De ene ziet dat als een voordeel, de andere als een nadeel, en niet alleen op het vlak van privacy.

Europa stelt bijvoorbeeld de marktdominantie van Google in vraag. In juni gaf de Europese Commissie de internetgigant een recordboete van 2,42 miljard euro omdat die zijn marktpositie misbruikt heeft door eigen producten naar voor te schuiven bij zoekresultaten. Het is de grootste boete aan één enkel bedrijf die de Europese Unie ooit heeft opgelegd.

Easter eggs

Easter eggs

De makers van Google zijn ook altijd in geweest voor een grapje. Er zitten dus heel wat 'easter eggs' verstopt in de zoekmachine. De populairste vind je in onderstaand filmpje.

Enkele van die 'grapjes', tricks en boodschappen :
- Als je 'askew', het Engelse woord voor 'scheef', intypt in Google, krijg je effectief een scheef beeld
- Als je 'Google in 1998' intypt in Google, krijg je te zien hoe de zoekmachine er in het prille begin uitzag
- Als je 'atari breakout' intypt bij Google Images kan je het spelletje meteen beginnen spelen
- Op www.elgoog.im vind je de gespiegelde versie van google.com. Niet meteen handig om je gezochte artikels te lezen, maar wel dé ultieme manier voor de Chinezen om de strenge internetcensuur te omzeilen
- als je 'tijd in ' intypt in Google, krijg je onmiddellijk de lokale tijd in die plaats.
- als je 'anagram' intypt in Google, krijg je de suggestie 'Bedoelde u: ma graan' te zien. Dat is een anagram van 'anagram'.
- als je ' weersvoorspelling' of intypt in Google, krijg je onmiddellijk de weersvoorspelling voor die plaats.
- en last but not least : probeer ook eens 'do a barrel roll' in te typen. De Google-pagina maakt onmiddelijk een buiteling.

Dossiers