Deze sterren zijn helemaal in de ban van de nieuwe technologie!

Nieuws | Net als wij hebben heel wat beroemdheden een voorliefde voor nieuwe technologie. Maar de nieuwste gadgets en de ontwikkeling ervan kosten handenvol geld, en daar zit het verschil. Wij moeten doorgaans wachten tot een nieuw product mainstream en daardoor betaalbaar wordt, terwijl de sterren volop investeren in bedrijven uit de pijlsnel groeiende technologiesector. Daar zijn zowel ronkende namen bij als Facebook en Sonos, als nieuwe start-ups die wel eens 'the next big thing' zouden kunnen worden. Ashton Kutcher, Bono of Justin Timberlake : deze sterren zijn helemaal in de ban van de nieuwe technologie en hebben daar bakken geld voor over...

Door Pickx

Deel dit nieuws

Net als wij hebben heel wat beroemdheden een voorliefde voor nieuwe technologie. Maar de nieuwste gadgets en de ontwikkeling ervan kosten handenvol geld, en daar zit het verschil. Wij moeten doorgaans wachten tot een nieuw product mainstream en daardoor betaalbaar wordt, terwijl de sterren volop investeren in bedrijven uit de pijlsnel groeiende technologiesector. Daar zijn zowel ronkende namen bij als Facebook en Sonos, als nieuwe start-ups die wel eens 'the next big thing' zouden kunnen worden. Ashton Kutcher, Bono of Justin Timberlake : deze sterren zijn helemaal in de ban van de nieuwe technologie en hebben daar bakken geld voor over...

Op de foto : Justin Timberlake, Bono en Ashton Kutcher

Ashton Kutcher

De actiefste 'celebrity investor' is zonder enige twijfel Ashton Kutcher. Computer- en smartphonegigant Lenovo huurde hem in 2013 in als productingenieur. Sinds 2009 financierde hij maar liefst 70 startups, waaronder intussen gevestigde waarden als AirBnB, Foursquare, Skype en SeatGeek. Hij richtte ook twee investeringsfondsen op: A-Grade Investments en Sound Ventures.

Een van zijn recentere investeringen is de cloudopslagdienst Box, die hij samen met andere durfkapitalisten hielp voorzien van een financiële injectie van 100 miljoen dollar (89 miljoen euro). Box doet ongeveer hetzelfde als het veel bekendere Dropbox, alleen probeert het bedrijf erachter specifieke diensten te leveren voor de entertainmentindustrie.

Ashton Kutcher was trouwens ook al een pionier op het vlak van sociale media : in 2009 was hij de eerste Twitter-gebruiker met meer dan 1 miljoen volgers.

Bono

De pionier onder de 'celebrity investors' was U2-zanger Bono, die in 2004 toetrad tot een Amerikaanse investeringsmaatschappij die na zijn komst werd herdoopt tot Elevation Partners, genoemd naar een van de bekendste nummers van de groep. Het bedrijf heeft ondertussen een investeringsportfolio van 12 bedrijven op zijn naam staan, en heeft ook al een paar mooie 'exits' gemaakt.

De belangrijkste daarvan was Facebook, waarin Elevation Partners in 2010 een bedrag van 210 miljoen dollar (185 miljoen euro) investeerde en er bij de beursgang in 2012 uiteindelijk uitstapte met meer dan een miljard aan inkomsten. De winst voor Bono alleen bedroeg 43 miljoen dollar (38 miljoen euro).

Justin Timberlake

In David Finchers film 'The Social Network' speelt zanger/acteur Justin Timberlake de rol van internetpionier en grootinvesteerder Sean Parker. Maar ook in het echte leven laat hij zijn geld rollen in de technologiesector. Al bleken zijn investeringen niet altijd even succesvol. Zo gingen Stipple bijvoorbeeld, een bedrijfje dat technologie voor 'fototagging' ontwikkelde, en Miso Media, een bedrijf dat muziektrainingssoftware ontwikkelde, al vrij snel op de fles.

Justin Timberlake was ook een van de investeerders die het gedoemde MySpace na een spotgoedkope overname van mediamagnaat Rupert Murdoch weer groot zouden helpen maken, maar ook dat gebeurde niet. Hopelijk brengt zijn jongste investering, in audiohardwarefabrikant AfterMaster, wel een mooie duit op.

John Mayer

Dat singer-songwriter John Mayer verslaafd is aan sociale media wisten we al langer. Maar hij was ook lange tijd bevriend met Apple CEO Steve Jobs. Tot Mayer aan de slag ging als woordvoerder van Apple-concerrent Blackberry. Het kan verkeren.

M.C. Hammer

De Amerikaanse rapper M.C. Hammer scoorde vooral begin jaren '90 enkele wereldhits. Nadien ging het steil bergafwaarts met hem en stond hij op de rand van het faïllissement. Maar hij herpakte zich en hij was een van de eersten die brood zag in het internet. Hij richte zijn eigen online muzieklabel op, stond mee aan de wieg van Youtube en Dance Jam (het jammer genoeg ter ziele gegane danskanaal), ontwikkelt iPad apps en geeft lezingen over nieuwe media.

Tim Ferriss

De auteur van bestsellers als 'The 4-Hour Workweek' en 'The 4-Hour Body' biedt geregeld zijn diensten aan aan technologiebedrijven als consultant op het gebied van advies, marketing en pr. Hij was een pionier die als een van de eersten investeerde in Twitter, Facebook en Evernote. Daarnaast heeft hij ook een smak geld zitten in o.a. het vertaalprogramma Duolingo en de taxidienst Uber.

Will.i.am

Will.i.am is vooral bekend van The Black Eyed Peas, maar heeft ook een technologiebedrijf dat i.am+ heet. Daarmee lanceerde hij eind vorig jaar de nieuwe Bluetooth-oortjes i.am+Buttons. De koptelefoon is geïnspireerd op vinylplaten, vandaar ook de ronde knoppen. De nadruk ligt dan ook op kwaliteitsdesign en geavanceerde technologie. Een gadget waarvoor je wel diep in je buidel moet tasten, want ze kosten maar liefst 249,95 euro.

Begin 2014 werd Will.i.am aangezocht als ‘Chief Creative Officer’ bij 3D Systems. Dat initiatief had als doel 3D-printen bij het grote publiek bekend te maken door middel van samenwerken met creatieve partners, innovatieve campagnes opzetten en op projecten op het gebied van educatie. Inspireren, creëren  en aandrijven waren de taken van Will.i.am binnen dit project.

Shaquille O'Neal

De ex-NBA ster Shaquille O'Neal is een fervent gamer. Hij spendeert zo'n 1.000 dollar per week aan nieuwe games en apps. Hij investeert ook regelmatig in nieuwe technologie, start-ups en sociale media. Niet dat hij het nog voor het geld moet doen, maar zijn beste investering tot nu toe is Google. Dankzij zijn Google-aandelen is zijn nettowaarde op amper drie jaar tijd verzesvoudigd.

Jared Leto

Filmacteur Jared Leto heeft geen eigen investeringsfonds maar bracht durfkapitaal binnen in maar liefst veertien bedrijven, waaronder een paar ronkende namen. Reddit, bijvoorbeeld, een onlineplatform waarmee gebruikers snel een discussieforum kunnen opzetten. En Meerkat, een livestreaming-app die een grote concurrent wil worden van Facebook en Twitch, kon dankzij Leto en een resem andere investeerders rekenen op een financiële injectie van 18 miljoen dollar (16 miljoen euro).

Justin Bieber

Of je nu een 'belieber' bent of niet, je moet het hem wel nageven: lef heeft hij met bakken. Hij is pas 23 maar zijn investering lopen als een trein. Spotify, TinyChat, Stamped, Shots, hij rijgt de investeringen in start-ups aan elkaar. Of ze allemaal even succesvol zullen zijn, dat zal nog moeten blijken.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top