Brussel

Vandaag
  • 16°
  • 85%
  • ZW 36km/u
Het weer voor 10 dagen

Kies je teken title

  • ram
  • stier
  • tweelingen
  • kreeft
  • leeuw
  • maagd
  • weegschaal
  • schorpioen
  • boogschutter
  • steenbok
  • waterman
  • vissen

10 dingen die je moet weten over e-bikes

Een e-bike of elektrische fiets ondersteunt je wanneer je moe bent of even geen zin hebt om te trappen.

Wiel- of middenmotor

Wiel- of middenmotor © Shimano Steps

Een e-bike ziet er op het eerste zicht niet anders uit, maar hij is wel voorzien van een accu en een achterwiel-, voorwiel- of middenmotor. Hoeveel steun de motor precies geeft, stel je zelf in.

Maximaal 25 km/u

Maximaal 25 km/u © Bosch

Via de controller stel je de gewenste snelheid in. Let wel, een e-bike mag maximaal 25 km/u halen. Wil je toch sneller fietsen? Dat kan dan enkel op eigen trapkracht.

Opladen na pakweg 75-100 km

Opladen na pakweg 75-100 km © Shimano Steps

De accu van een e-bike is in de meeste gevallen afneembaar. De capaciteit varieert. Met de ene e-bike kun je in eco-mode gemiddeld zo'n 75 tot 100 km rijden. Vervolgens moet je 'm via het netstroom opladen. Bij Shimano Steps is de accu bijvoorbeeld in 2,4 uur zo'n 70% geladen. In 4 uur tijd zit je op de volle 100%.

Lichtgewicht

Lichtgewicht © Microgen

Is dat dan veel zwaarder, zo'n e-bike? Dat hangt een beetje van het type en merk van de motor af. Reken toch minimaal op zo'n 3 kilogram extra ballast.

Wandelt met je mee

Wandelt met je mee © Shimano Steps

Er bestaan zelfs e-bikes die loopondersteuning tot zo'n 5 km/u bieden. Dat betekent dat je zelfs heel gemakkelijk je fiets op een steile helling kunt duwen. Eén druk op de knop volstaat.

Niet onder vriespunt

Niet onder vriespunt © Telman Bagirov

En in de winter? Ondanks dat de meeste fabrikanten zeggen dat de accu bestand is tegen temperaturen tot -15°C of nog kouder, laat je je e-Bike maar beter in een garage staan in plaats van in een tuinhuis. Onder het vriespunt kan de kwaliteit en levensduur van de accu immers dalen.

Levensduur

Levensduur © Batavus

De fiets zelf heeft nagenoeg dezelfde levensduur als een traditionele fiets. Het is voornamelijk de accu die je op tijd en stond moet vervangen. Gemiddeld gaat een batterij zo'n 500-700 laadbeurten mee. Wie dagelijks fietst, komt ongeveer twee jaar toe. Sowieso moet je de batterij na pakweg vier jaar vervangen.

Prijs varieert sterk

Prijs varieert sterk © Giant

Er bestaan al elektrische fietsen van pakweg 800 tot 1.000 euro. Maar er zijn – net zoals bij traditionele fietsen - ook modellen die meer dan 3.000 of zelfs 5.000 euro kosten. Het prijskaartje is in de meeste gevallen afhankelijk van het merk, de kwaliteit, de motor, de accu en het versnellingsmechanisme.

Ook omafietsen en mountainbikes

Ook omafietsen en mountainbikes © Trek

Bij een e-bike denk je wellicht automatisch aan een stadsfiets. Toch zijn er ook elektrische varianten van de mountainbike, bakfiets, omafiets of vouwfiets!

Pimp je gewone fiets

Pimp je gewone fiets © Turbobike.be

Een traditionele fiets ombouwen? Ja, ook dat kan. Deze kits zijn voornamelijk interessant als je nog een recente fiets in goede staat hebt. Er bestaan zelfbouwkits, maar ook heel wat fietsenmakers nemen het werk graag uit handen. De gemakkelijkste oplossing? Een Smartwheel. Dat is een wiel met ingebouwde motor én batterij.

Dossiers