De duurste tweets ooit

Nieuws | De duurste tweets ooit

Door

Deel dit nieuws

Wall Street wankelt, verliezen troef de laatste weken. Al laat niet elke businessman dit aan zijn hart komen. Elon Musk had maar één tweet nodig om het aandeel van zijn bedrijf 4,7 procent hoger te jagen tot 251,42 dollar. De enigmatische topman van Tesla Motors, de fabrikant van elektrische luxewagens, kondigde in een tweet de lancering van een nieuw model van Tesla aan. Hij kondigde daarnaast ook 'something else' aan. De tweet miste zijn effect niet. Tesla werd in een klap een slordige anderhalf miljard dollar meer waard.

Bedrijfje runnen met 50 Cent

Zijn naam doet anders vermoeden, maar de Amerikaanse rapper 50 Cent heeft een neus voor zaken. Zo verdiende de ruige bonk ooit 8,7 miljoen dollar (zo'n 6,5 miljoen euro) in één dag door een berichtje op Twitter te plaatsen. In de tweet spoorde hij aan om te investeren in H&H Imports uit Florida, een bedrijf waar de rapper voor 30 miljoen dollar aandelen heeft. Goed plannetje? Toch niet, want de stunt is volstrekt illegaal.

Tweetende onderbroek

Een tweet de wereld insturen kan ook nare gevolgen hebben. Zo moest Anthony Weiner ontslag nemen als Congreslid in de V.S. nadat hij had toegegeven dat hij met minstens zes vrouwen sekschats had. Hij zette per ongeluk een foto op Twitter van zijn erectie in zijn onderbroek. De foto was bestemd voor een studente die hij volgde op Twitter, maar die nooit had ontmoet. De man verloor hierdoor zijn vetbetaalde baan. Of hoe één tweet een grote streep door je rekening kan zijn. Zijn droom, burgemeester van New York worden, kon hij ook op zijn buik schrijven.

Gesponsorde celebs

Bedrijven ruiken het succes van Twitter. Zo proberen ze niet enkel mee te surfen op de populariteit van het sociale medium, ze houden ook nauwlettend beroemdheden in de gaten. Bedrijven staan dan ook in de rij om veel geld op tafel te leggen om als sponsor op te duiken tussen de tweets van een celeb. Zo zouden in de Verenigde Staten vooral de reality sterren Kim and Khloe Kardashian achterna gezeten worden door grote bedrijven om een graantje mee te pikken van hun populariteit. Geen slecht plan, aangezien Kim zo'n 17,5 miljoen en Khloe zo'n 8,5 miljoen volgers op Twitter hebben.

Tweeten voor het goede doel

Af en toe is er ook sprake van liefdadigheid in Twitterland. Zo probeerde het Nederlandse communicatie- en marketingbureau Studio ST&T met de actie 'Million Dollar' 1 miljoen dollar in te zamelen met één enkele tweet. De beruchte tweet werd geveild, wie er 1 miljoen dollar (of meer) voor over had, mocht de inhoud van de tweet zelf bepalen en hem de wereld insturen. Het bedrag ging naar een goed doel. Via het Amerikaanse Dogecoin ging er ooit via 1 tweet 11.000 dollar naar een goed doel in Kenia. Het hoogste bod voor een goed doel via Twitter tot nu toe.

Bevriend met Lady Gaga

Een van de leading ladies op Twitter is zonder twijfel Lady Gaga. Met meer dan 35 miljoen volgers haalt ze als zogezegde outsider banden aan met haar fans. De ster zou met haar tweets ongeveer een derde van haar inkomsten genereren. Door de band die fans met Lady Gaga via Twitter opbouwen zouden ze bijvoorbeeld minder geneigd zijn om haar muziek illegaal te downloaden. Kassa, kassa!

Bijna gratis reisje

Een goedkope vlucht vanuit Los Angeles? Spirit Airlines bood het ooit via Twitter aan. De stunt brak het bedrijf echter zuur op. Spirit Airlines lapte met de tweet de reclameregels aan zijn laars en moest een boete van 50.000 dollar betalen. Klanten zagen via de tweet immers niet de kleine lettertjes van het aanbod.

Tweet doet aandelen stijgen

Kan één tweet de aandelen van een bedrijf op hol doen slaan? Absoluut. Zeker als de twitteraar luistert naar de naam Carl Icahn. De miljardair die zelf aandelen heeft in Apple, stuurde de volgende boodschap de wereld in: "Het Apple-aandeel wordt ondergewaardeerd." Gevolg? Het aandeel steeg plots met 4,75% of 30 miljard dollar.

Invloed van de twitteraars

Marketeers maken graag lijstjes. Ook over de meest invloedrijke twitteraars. Geen namen dit keer, wel hun functie in de maatschappij. Uit een lijst van het onderzoeksbureau PeerIndex blijkt dat vooral politici en journalisten de meest invloedrijke twitteraars zijn. Maar ook voetballers, sterren uit reality shows, popsterrenen en YouTubers hebben trouwe fans. Hebben de meeste volgers: Katy Perry, Justin Bieber en Barack Obama.

Hoeveel is jouw Twitteraccount waard?

Hoeveel is jouw Twitteraccount eigenlijk waard? Het Amerikaanse magazine Time maakt een berekening. Het gaat om hoeveel tweets je gemiddeld per dag de wereld instuurt en het aantal volgers dat die berichtjes te lezen krijgt. Virtuele grootverdieners op Twitter zijn onder meer Justin Bieber (20,9 miljoen dollar) en Rihanna (5,9 miljoen dollar). Een vergelijking: ex-premier Elio Di Rupo moet het stellen met 3.000 dollar.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top