De media- en entertainmentconsument wil steeds meer een aanbod dat afgestemd is op zijn of haar persoonlijke voorkeuren. De bedrijven ontwerpen dan ook een aanbod en bedrijfsmodellen die gebouwd zijn rond die persoonlijke voorkeuren. Ze maken gebruik van data en gebruikspatronen om hun producten te presenteren aan miljarden individuen, in plaats van aan een miljardenpubliek.


Dat zijn enkele van de resultaten van de Global Entertainment & Media Outlook 2019-2023 van consultant PwC. Het is de 20ste editie van het onderzoek, een uitgebreide online bron van wereldwijde analyses van consumenten- en advertentie-uitgaven voor 14 segmenten van de media- en entertainmentsector in 53 landen.
De media- en entertainmentsector bestaat uit een aanbod dat persoonlijker is dan ooit tevoren. "Het is een wereld waarin mondige consumenten hun eigen mediaconsumptie beheren via een toenemend aantal slimme apparaten", legt Kurt Cappoen van PwC België uit. "Ze beheren hun persoonlijke selectie van kanalen via over-the-top-diensten (OTT), zoals Netflix, en brengen meer mediacontent in hun leven via onder meer een smart home, een huis dat is uitgerust met op het netwerk aangesloten producten, verbonden via bijvoorbeeld wifi of bluetooth."
Door de verpersoonlijking lijkt de entertainment- en mediawereld geïsoleerder. "Steeds meer mensen verdiepen zich in hun eigen inhoudelijke keuze. Maar er is ook een dimensie van verpersoonlijking die inherent sociaal is, omdat mensen afspeellijsten delen op muziekstreamingdiensten, aan vrienden films aanbevelen op sociale platforms of 'multi-user videogamebattles' spelen", benadrukt Kappoen. Voorbeelden van die multi-user videogamebattles zijn Fortnite en Call of Duty.
Deze mediawereld wordt volgens de studie van PwC steeds mobieler. "Terwijl het aantal persoonlijke connecties toeneemt, blijft de consument zich echter zorgen maken over de veiligheid en privacy van zijn gegevens. Door dit beperkt vertrouwen neemt de druk op bedrijven toe om zich aan te passen aan nieuwe privacyregels", aldus Kappoen.
Het gaat steeds meer bergaf voor de traditionele media, voorspelt PwC. Het tv- en homevideosegment heeft voor het eerst negatieve groeiverwachtingen omdat de consument steeds vaker overschakelt op mobiele applicaties. De verkoop van dvd's blijft sterk dalen. Het op print gebaseerde segment van kranten en consumentenmagazines heeft de slechtste vooruitzichten tot 2023, met inkomsten die naar verwachting een jaarlijkse daling van 2,3 procent ondergaan.