Facebook, Google en co engageren zich bij Europese Commissie tot hardere aanpak fake news © BELGA

Verschillende internetgiganten gaan beter samenwerken met factcheckers en duidelijker aangeven wanneer boodschappen een politieke inhoud hebben. Dat blijkt uit een stappenplan dat Facebook, Google, Mozilla en Twitter vandaag hebben voorgelegd.


Het stappenplan komt er nadat de Europese Commissie bij de internetbedrijven had aangedrongen op een systeem van zelfregulatie om de verspreiding van valse nieuwsberichten op het web tegen te gaan. De Commissie dreigde er ook mee zelf nieuwe regels op te leggen als het niet tot zelfregulatie zou komen. Het verzoek van de Commissie kwam er met het oog op de Europese verkiezingen, die in mei 2019 zullen plaatsvinden.

In het stappenplan dat vandaag werd voorgesteld, wordt onder meer het gebruik voorgesteld van hulpmiddelen die het politieke karakter van bepaalde reclameboodschappen moeten weergeven. Ook komen er meer versterkte samenwerkingen met factcheckers. Een andere voorgestelde maatregel is het aanbieden van een opleiding internetveiligheid aan de fracties in het Europees parlement en aan de diensten die de verkiezingen organiseren.

De internetbedrijven ondertekenden samen met verschillende Europese reclameplatformen ook een gedragscode. Daarin engageren ze zich om aan te geven wanneer een post publicitaire inhoud bevat. Ze verbinden zich er ook toe een duidelijk beleid te hanteren over het gebruik en de identificatie van "bots", computerprogramma's die automatisch berichten verspreiden. Voorts zeggen ze geen betalingen te zullen aanvaarden van websites die systematisch fake news publiceren.

Mariya Gabriel, Europees Commissaris voor Digitale economie, benadrukt dat de Commissie nog altijd bijkomende voorstellen kan formuleren of regels kan opleggen. "Dit is nog maar een begin", zo zegt ze. "We zullen de uitvoering van het stappenplan tegen het eind van het jaar evalueren. Maar we willen zichtbare en meetbare resultaten zien vóór de Europese verkiezingen."