Brussel

Vandaag
  • -1°
  • 74%
  • NO 11km/u
Het weer voor 10 dagen

Voeding die je immuniteit een boost geeft

In deze tijd van het jaar zijn de verkoudheden goedkoop. Wil jij je beschermen tegen winterkwaaltjes? Met gezonde voeding kan je je immuunsysteem al een serieuze boost geven. Deze tien voedingsmiddelen helpen je om de winter goed door te komen!

Groene thee

Groene thee © Fotolia-NataliTerr


Het toverwoord bij groene thee is antioxidanten. Het bevat immers catechines die de schadelijke invloed van vrije radicalen kunnen afremmen. Die laatste spelen een rol in het ontstaan van kanker, hart- en vaatziekten en verouderingsverschijnselen. Groene thee kan ook stress doen verminderen, een grote vijand van je immuunsysteem. Dagelijks een kopje drinken maakt ons zo minder gevoelig voor allerlei virale en bacteriële infecties.

Oesters

Oesters © Fotolia - bestphotostudio


Zink is een van de belangrijkste elementen voor het immuunsysteem. Het bevordert de productie van antistoffen en elimineert zo heel wat bacteriën. En laten oesters nu net boordevol zink zitten. Oesters passen bovendien uitstekend in een cholesterol- en caloriearm dieet.

Look

Look © Fotolia_kovaleva_ka


Look is een bron van magnesium, vitamine C en fosfor. Daarnaast bevat het allicine, een stof die de activiteit van witte bloedcellen bevordert. Die witte bloedcellen staan dan weer in voor de vernietiging van bacteriën. Daarnaast warmt look je lichaam op, altijd handig tijdens de koude wintermaanden.

Wortelen

Wortelen © Fotolia - Denira


Wortelen zijn de grootste bron van beta caroteen, wat cruciaal is voor een goed werkend immuunsysteem omdat het vrije radicalen bestrijdt en beschermt tegen infecties. Wortelsap zorgt voor een geconcentreerde versie. Andere gezondheidsvoordelen van wortelen zijn een mooie huid en een goede gezondheid van de ogen dankzij de grote hoeveelheid vitamine A.

Yoghurt

Yoghurt © Fotolia_Viktorija


In yoghurt vind je goede bacteriën of probiotica die je darmflora in balans brengen waardoor je beter bestand bent tegen ziektekiemen. In je darmen komen namelijk tal van bacteriën en virussen binnen die bestrijd moeten worden.

Honing

Honing © Fotolia_Dani Vincek


Honing werkt als een natuurlijk antibioticum: het heeft een antibacteriële werking zowel intern als extern. Daardoor is het zowel effectief tegen verkoudheden als wondinfecties. Honing bevat heel wat vitaminen, mineralen, aminozuren en bioflavonoïden waardoor je immuunsysteem goed blijft functioneren.

Citroen

Citroen © Fotolia_ollinka2


Citroen zit vol vitamine C, wat infecties bestrijdt en waardoor je beter gewapend bent tegen verkoudheden en griep. Het helpt ons lichaam ontgiften en stimuleert onze darmen. Citroen zorgt ook voor een betere opname van ijzer, wat ook al heel belangrijk is voor je immuunsysteem.

Tomaat

Tomaat © Fotolia_photka


Tomaten zijn een van de meest krachtige antioxidanten. Zo doet het hoog gehalte aan lycopeen in tomaten het risico op hart- en vaatziekten verminderen. Het zijn trouwens gekookte tomaten en tomaten uit blik die het meest lycopeen bevatten. Tomaten zijn ook een bron van vitamine C en vitamine A die je immuunsysteem versterken.

Ui

Ui © Fotolia_Mara Zemgaliete


Onderzoekers van de Harvard University ontdekten in uien maar liefst tachtig stoffen die besmettelijke bacteriën doden of hun werking indammen. Door de hoge dosis aan quercetine optimaliseren uien bovendien de kracht van vitamine C. Deze stof helpt ook bij het oplossen van slijm in het hoofd en de borst.

Paprika

Paprika © Fotolia_seiler


Paprika’s bevatten tot twee keer meer vitamines dan de meeste andere groenten. Zo bevat een rode paprika bijna vier keer zoveel vitamine C dan de sinaasappel. En die vitamine C is nodig voor ons immuunsysteem, het helen van wonden en ontgifting. Daarnaast bevat het ook een hoge concentratie vitamine E, een sterke antioxidant.

Dit artikel maakt mij
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0