Brussel

Vandaag
  • 27° 14°
  • 100%
  • ZZW 14km/u
Het weer voor 10 dagen

Verminder vis en vlees op je menu

Heb jij al eens stilgestaan bij de impact van onze eetgewoontes op het milieu? Door vlees en vis waar mogelijk van je menu te halen kan je al een serieus ecologisch steentje bijdragen. Beslist het proberen waard!

Jouw ecologische voetafdruk

Jouw ecologische voetafdruk © Jag_cz

Dierenteelt brengt een hoge uitstoot van broeikasgassen met zich mee. Ook het watergebruik van veehouders en viskwekers is gigantisch. Een kilo rundvlees zou al snel 15.000 liter water kosten. Een paar keer per week zonder vlees of vis maakt dus al heel wat verschil.

Gevaarlijke gevolgen

Gevaarlijke gevolgen © Sheftsoff

De lijst met ecologische gevolgen van vlees en vis is verbazingwekkend lang. De vleesproductie stoot heel wat pesticiden uit en leidt stilaan tot bodemkap, verwoestijning en overbegrazing. De visproductie zet dan weer aan tot ziekteverspreiding bij vissen en watervervuiling. De viskweek beschadigt ook langzamerhand de zeebodem.

Jouw gezondheid

Jouw gezondheid © Aaron Amat

Ook je gezondheid gaat er met een nieuw voedingspatroon op vooruit. Dagelijks zouden we slechts 100 gram dierlijke producten mogen eten. Alles wat daarboven zit kan je cholesterol, je gewicht, je energiepeil en je spijsvertering schaden. Ook het risico op kanker zou met een te veel aan vlees en vis de hoogte ingaan.

Geef alternatieven een kans

Geef alternatieven een kans © marco mayer

Tegenwoordig genieten we van een erg gevarieerd aanbod vlees- en visvervangers. We staan er vaak sceptisch tegenover, maar ze zijn beslist het proberen waard. Seitan, quorn, tempeh en tofu zijn 100% plantaardig en hebben voldoende voedingswaarde om vlees en vis te vervangen.

Seitan

Seitan © marco mayer

Seitan kennen we ook als tarwebiefstuk. Het is een combinatie van tarwemeel en water die een sponzig resultaat oplevert. In de winkelrekken vind je verwerkte seitan in de vorm van charcuterie, burgers, gehakt en worstjes. Je kan het ook gebruiken om ecologisch smaak te geven aan je sauzen.

Tofu

Tofu © wonlopcolors

Tofu wordt ook sojakaas genoemd. Het is gemaakt van sojabonen en heeft een erg subtiele smaak. Je kan het bakken om bijvoorbeeld aan een wokgerecht toe te voegen. Maar tofu smaakt ook heerlijk bij een salade of tussen een broodje.

Tempeh

Tempeh © stockstudios

Tempeh lijkt sterk op tofu. Het is een ietwat zuurdere variant die eveneens van sojabonen wordt gemaakt. Het is een soort koek die de smaken van de andere ingrediënten in je gerecht meteen opneemt. Tempeh is ook verkrijgbaar als een soort worst.

Quorn

Quorn © Charlotte Lake

Waarom leg je niet een stukje quorn op je bord? Quorn is een microproteïne gemaakt van een schimmel die bestaat uit vetten en eiwitten. Quorn kan je in allerlei varianten terugvinden in de supermarkt. Van burgers over schnitzels tot gehakt.

Overige opties

Overige opties © Olha Afanasieva

Mogelijkheden genoeg om je vis en vlees te vervangen. Naast seitan, quorn, tempeh en tofu kan je ook lopino, valess, goobite of sojabrokken op het menu zetten. Wie enkele keren per week voor deze alternatieven kiest, verkleint zijn persoonlijke ecologische voetafdruk al enorm.

Dit artikel maakt mij
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0