Ecoreis rond de wereld

De Sloveense bioloog Matevz Lenarcic is met een ultralicht vliegtuig aan een solotocht van meer dan 80.000 km rondom de wereld begonnen. Hij wil zo weinig mogelijk brandstof gebruiken en daarbij een voorbeeld geven van hoe planeet Aarde te beschermen.

Tien weken onderweg

De 53-jarige man die ook alpinist, parapentist en piloot-fotograaf is, steeg op 8 januari met zijn Pipistrel Virus-SW914 van op de luchthaven van Ljubljana op in westelijke richting. Hij wil de zeven continenten, drie oceanen, 120 nationale parken, Antarctica en de Mount Everest in ruim tien weken overvliegen.

Zuinige lichtgewicht

Zijn vliegtuig weegt volgens zijn website slechts 290 kilo en verbruikt de minste hoeveelheid brandstof per gevlogen afstand. Lenarcic vloog al in 2004 met een ULM rond de wereld.

Record breken

Lenarcic wil met deze vlucht een voorbeeld geven van hoe de aarde te beschermen en een record breken in het gebruik van de minste brandstof om de wereld rond te reizen. Tijdens de vluchten zal Lenarcic luchtfoto's maken van de aarde. Daarmee wil hij laten zien dat we maar één aarde hebben, dat de aarde kwetsbaar is en dat we er zuinig op moeten zijn.  

Geen publiciteitsstunt

Het project kreeg de naam GreenLight WorldFlight mee en is niet zomaar een publiciteitsstunt. Matevz Lenarcic zal foto's nemen  en de concentratie van zwarte koolstof en licht-absorberende koolstofhoudende aërosolen meten in gebieden waar voordien maar hoogst zelden metingen gebeurden, zoals Antarctica, Afrika en boven de Atlantische en Indische Oceaan. Hij hoopt dat de gegevens die hij zo zal verzamelen klimatologen zou kunnen helpen bij het bestuderen van de rol van deze deeltjes in de wereldwijde klimaatverandering.

Uitdagingen

Het vliegtuig en de piloot zullen zeker met een aantal uitdagingen geconfronteerd worden. Het vliegtuig moet optimaal kunnen functioneren bij zeer hoge of lage polaire temperaturen en op extreme hoogten. Daarnaast moet het brandstofverbruik op een zeer laag niveau blijven, aangezien sommige trajecten meer dan 4000 kilometer bedragen de hoeveelheid brandstof aan boord van zo'n klein toestel zeer beperkt is. Het doel is om meer dan 80.000 km (tweemaal de lengte van de aarde) rond de wereld te vliegen met een minimaal verbruik van 95 octaan loodvrije brandstof. Het vliegtuig moet zoweel bij zeer hoge - tot 300 km/u - als bij zeer lage snelheden - onder 80 km/u - stabiel blijven. Tot nu toe is de Pipistrel Virus-SW914  het enige vliegtuig met dergelijke mogelijkheden.