Het mirakeldieet van De Wever

Bart De Wever is slanker dan ooit. Na goed vier maanden dieet is hij al 45 kilo vermagerd. De NVA-voorzitter kreeg dat voor mekaar dankzij een combinatie van lichaamsbeweging en het strenge PronoKal-dieet. Binnenkort brengt sportdokter Chris Goossens, die de Wever begeleidt, een boek uit over dit wonderdieet. Wij leggen de basisprincipes nu al even uit.

Medisch onderzoek

Het PronoKal-dieet, gebaseerd op een studie van Dr. Blackburn in 1974, is niet voor iedereen weggelegd. Ten eerste mag je niet ouder zijn dan 65 of jonger dan 16. Om te zien of je lichaam de methode wel aankan, moet je eerst een medisch onderzoek ondergaan. Het is noodzakelijk dat je lever en nieren optimaal werken. De reden is dat je lichaam tijdens het dieet ketonlichamen aanmaakt, die nodig zijn om vet af te breken. Een te hoge hoeveelheid hiervan is echter niet goed voor een ongezonde lever of nieren. Is het onderzoek positief, wordt je streefgewicht bepaald volgens een methode die rekening houdt met leeftijd en geslacht.

Surrogaatproteïnen

In de eerste fase van het dieet (twee tot drie maanden) moet je zakjesvoeding innemen. Deze wordt samengesteld op basis van je culinaire voorkeuren. Omdat je in deze fase overleeft op surrogaatproteïnen, verlies je tot tachtig procent van je overgewicht. Door de ketonlichamen die aangemaakt worden, krijgen je hersenen het signaal dat je geen honger hebt. Zo kan je per maand tien tot vijftien kilo verliezen.

Voeding

Vlees, vis, fruit en alcohol zijn in deze fase verboden. Groeten mogen wel, behalve tomaten, wortelen en uien, omdat deze suikers bevatten. Op die manier wordt je maag toch gevuld en krijg je vitaminen binnen.

Op consultatie

Tijdens de strikte eerste fase, moet je om de twee weken op consultatie bij de diëtist. Als het nodig is, krijg je mineraal- en vitaminesupplementen voorgeschreven. Om je spiermassa op peil te houden, kan je extra proteïnen innemen.

Gezonde voeding

In de tweede fase wordt de zakjesvoeding langzaam afgebouwd. De aandacht gaat nu naar gezonde voeding. Zo mag De Wever momenteel tweemaal per dag 200 gram kip, vlees of vis bij zijn groenten eten. Het afvallen zal vanaf nu veel geleidelijker gaan. Het hele dieetproces duurt twee jaar en bevat acht fasen.

Beweging

Na een paar weken dieet, begon De Wever met intervaltrainingen. Daarbij wisselde hij licht lopen af met snelwandelen. Ondertussen zit hij al aan vijf trainingen per week van 60 à 75 minuten joggen. Op die manier slaagde hij er ook in de 10 Miles uit te lopen.

Prijs

Goedkoop is het PronoKal-dieet niet. Per dag betaal je zo’n negen euro. Je levenskwaliteit gaat er wel met een ruk op vooruit.