Milieuvriendelijke diesels, ze bestaan!

Nieuws | Elke dieselwagen is een walmende kachelpijp op vier wielen, nietwaar? Toegegeven, er rijden nog steeds heel wat ecologische killers rond op onze wegen maar tegelijk zijn we zeker op de goede weg. De volgende 10 dieselwagens verdienen alvast een eervolle vermelding.De Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi Active 120 S&S scoort een verdienstelijke tiende plaats. Deze Franse vijfdeurs verbruikt gemiddeld 3,2 liter per 100 km en bewijst dat ook breaks groen kunnen zijn.

Door MediaForta

Deel dit nieuws

Elke dieselwagen is een walmende kachelpijp op vier wielen, nietwaar? Toegegeven, er rijden nog steeds heel wat ecologische killers rond op onze wegen maar tegelijk zijn we zeker op de goede weg. De volgende 10 dieselwagens verdienen alvast een eervolle vermelding.De Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi Active 120 S&S scoort een verdienstelijke tiende plaats. Deze Franse vijfdeurs verbruikt gemiddeld 3,2 liter per 100 km en bewijst dat ook breaks groen kunnen zijn.

Klein op alle vlakken

De Ford Fiesta 1.6 Duratorq TDCi Style Econetic houdt het op een gemiddelde van 3,3 liter diesel per 100 kilometer en stoot 85 gram CO2 uit per kilometer.Daarmee is hij meteen een van de meest milieuvriendelijke superkleine wagentjes op de markt.

Tsjechië boven

Op zoek naar een verantwoorde familiewagen? Misschien is de Skoda Octavia 1.6 TDI CR SE een optie.Officieel verbruikt hij slechts 3,2 liter per 100 kilometer, in de praktijk moet je eerder rekening houden met 4 liter. 85 gram CO2 per kilometer is ook nog best aanvaardbaar.

Miljoenenpubliek

Een Opel Corsa is niet voor iedereen gegeven, en toch.De gloednieuwe 1.3 CDTi SRi ecoFLEX versie stoot net zoals de Skoda van daarnet 85 gram CO2 uit per kilometer. Tot nu toe zijn er al meer dan 10 miljoen Corsa's gebouwd tussen 1982 en vandaag, de kans dat je er onderweg eentje tegenkomt is dus zéér groot.

In het groen

De Kia Rio 1.1 CRDi 1 ISG is vooral interessant op het platteland, ook al staat hij zeker zijn mannetje in de grote steden.In stedelijk gebied verbruik je namelijk gemiddeld 3,5 liter per honderd kilometer, op het platteland pits je daar nog eens een half litertje van af. Elk druppeltje brandstof is meegenomen.

Weer Oost-Europa

Sterk van Skoda, dat met de Skoda Octavia 1.6 TDI CR SE Business Greenline III al voor de tweede keer in deze top tien opduikt.Allemaal dankzij een gemiddeld verbruik van 3,2 liter per honderd kilometer, met als mindere uitschieter een stedelijk verbruik van 3,8 liter.

Sterke nieuwkomer

Op het jongste Autosalon van Brussel maakten we al kennis met de nieuwe i20 en hier scoort hij in één klap de vierde plaats!De Hyundai i20 1.1 CRDi S Blue stoot amper 84 gram CO2 per kilometer uit, met een gemiddeld verbruik van net geen 3,2 liter per 100 kilometer.

Franse topper

De Renault Clio bestaat sinds 1991 en is al aan zijn vierde generatie toe.Zowel in 1991 als in 2006 werd de Clio verkozen tot auto van het jaar, straf! Ondertussen stoot je met de Renault Clio 1.5 dCi Expression+ slechts 83 gram CO2 per kilometer uit. Ook mooi: in de stad verbruik je gemiddeld slechts 3,6 liter per 100 kilometer.

Runner-up

Met de Peugeot 308 (auto van het jaar 2013) kan je twee kanten uit.Als je lak hebt aan het milieu, koop je een 308 Gti waarmee je dankzij de 200 pk sterke motor in 7,7 seconden van 0 naar 100 sprint. Als last hebt van je geweten, is er altijd nog de 308 1.6 BlueHDi die misschien iets minder snel optrekt, maar onderweg wel minder rommel uitbraakt. Gemiddeld 82 gram CO2 per kilometer, alstublieft.

Zuinige Duitser

De Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion is de absolute dieselkampioen van dit moment.Met z'n 1422 cc motor verspreidt hij slechts 82 gram co2 per kilometer. Als je héél voorzichtig rijdt en netjes gas geeft en remt zoals het hoort, drinkt deze Polo amper 2,6 liter diesel per 100 kilometer (buiten de stad).

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top