De 10 meest waardevolle automerken van 2015

Door MediaForta

Deel dit nieuws

Je zou denken dat deze Brand Finance-lijst gedomineerd wordt door prestigemerken als Bentley, Ferrari en Porsche, maar niets is minder waar. Het automerk dat zijn waarde het voorbije jaar het sterkst zag stijgen, is bijvoorbeeld Tesla, dat een winst boekte van maar liefst 122% ten opzichte van 2014! De Indiase merken Ashok Leyland (+81%), Bajaj Auto (+72%) en Hero (+62%) deden het ook verre van slecht.Aan de andere kant van het spectrum moest Lincoln 47% toegeven en General Motors zelfs 53%. Die twee kunnen slechts vanaf de zijlijn toekijken hoe hun collega's in de top 10 hoge ogen blijven gooien.

Vive la France

Renault heeft het voorbije jaar zware klappen gekregen en zag op één jaar tijd maar liefst 13% van zijn waarde in rook opgaan.Toch zijn de Fransen nog ruim 7,8 miljard dollar waard, voldoende om de tiende plaats veilig te stellen voor eerste achtervolgers Chevrolet, Land Rover en Peugeot.

Status quo

Hyundai is ook in het rood gegaan, maar wordt wel geschat op een respectabele 8,6 miljard dollar.Net zoals in 2014 bezet het Koreaanse merk daarmee de negende plaats.

Audi ziet het groots

Audi heeft een boerenjaar achter de rug en is nu bijna 9,6 miljard dollar waard, een stijging van goed 35% in vergelijking met 2014.Het Duitse merk wordt beloond met een sprong van plaats 12 naar plaats 8. Daar zitten de elf (!) nieuwe modellen in 2014 zeker en vast voor iets tussen.

Haasje-over

Nissan moet dit jaar zijn zesde plaats afgeven aan Ford en strandt bijgevolg op plaats zeven.Een licht tegenvallende verkoop gekoppeld aan een resem terugroepacties hebben het automerk geen deugd gedaan. In 2015 is het merk nog ruim 18 miljard dollar waard.

Profiteren

We schreven het al: Ford profiteert van de terugval van Nissan.Het stijgt één plaats, en dat terwijl de globale waarde van het merk ex aeqo blijft op iets meer dan 20 miljard dollar.

Nieuwe supercar

Honda heeft mooie vooruitzichten met de geplande NSX die onlangs voorgesteld werd op het Autosalon van Genève.Eén van de redenen waarom de Japanners plaats vijf weten te behouden en geschat worden op 22,4 miljard dollar.

F1 loont

Mercedes-Benz is het eerste van drie Duitse merken in de top vier.Volgens Brand Finance is Mercedes-Benz er op vooruit gegaan dankzij de dominantie in het voorbije F1-seizoen, gecombineerd met verregaande technologische investeringen. De waarde van de gekende ster? 27,3 miljard dollar.

Alomtegenwoordig

Volkswagen blijft de grootste autoproducent van Europa, wat zijn derde plaats verklaart.Met merken als Volkswagen, Bugatti, Seat, Skoda, Bentley en Porsche kan je ondertussen al lang de deur niet meer uit zonder onderweg minstens één model te spotten. Volkswagen zag zijn geschatte waarde op één jaar tijd stijgen met 15%, tot 31 miljard dollar.

Nieuwe supercar

BMW staat te popelen om de eerste plaats in te nemen maar moet dit jaar nog tevreden zijn met zilver.Een van BMW's grootste successen van het voorbije jaar was de lancering van de i8 die wereldwijd positief ontvangen werd en een nieuw supercartijdperk inluidde. De waarde van BMW steeg bijgevolg 14% tot 33 miljard dollar.

Primus

Toyota was de primus in 2014 en ook in 2015 blijft het op de troon zitten.Volgens Brand Finance heeft het dit te danken aan een record-nettowinst van 17 miljard dollar, goed verkopende minibestelbusjes en Amerikanen die verzot zijn op de Tundra, Rav4 en Highlander. De uitdaging voor BMW is simpel: beter doen dan Toyota's 35 miljard dollar.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top