Racepiloten hebben stalen zenuwen. Punt andere lijn. Geloof je dit niet? Bekijk dan zeker de volgende opnames. Tijdens de Rallye Ourense in juni van dit jaar, telkens gehouden in het noordwesten van Spanje, neemt de piloot Oscar Barroso met zijn Suzuki een bocht op de
coolst denkbare manier. Het stenen muurtje miste hij op een haar na.
Smalle wegen
Vier jaar geleden namen Jason Clifford en Tony Healy met hun Peugeot deel aan de Killarney International Rally of the Lakes. Het Ierse platteland raast voorbij tot 37 seconden ver in het filmpje. Jason maakt een slippertje en probeert dat snel goed te maken. De U-bocht is er een uit het boekje maar wat dan volgt, tart alle verbeelding. Die "Jesus Christ" had iedereen in die situatie met hetzelfde
piepstemmetje geroepen.
Stalen zenuwen
Op een zondagnamiddag kom je allerlei vehikels tegen op de Nürburgring. Snelle wagens, blikken slakken, semi-professionele racers en héél veel chauffeurs die denken dat ze dat zijn. Twee Subaruchauffeurs kunnen een fatale crash maar héél nipt vermijden. Gelukkig voor hen beschikten ze allebei over
roestvrij stalen zenuwen.
De lucht in
Als je er niet langs links of rechts voorbij kunt, is er op een afgesloten modderig circuit maar één valabele optie. Je wacht op die steile helling en geeft
plankgas. Als alle Canadezen zo rijden, blijven wij lekker aan deze kant van de plas.
Onverzettelijk groen
Als je recht in de baan van een rallywagen gaat staan, zorg er dan voor dat er een dikke boom tussen jou en het deelnemersveld staat. Waarom? Het antwoord op die vraag zie je natuurlijk in dit
filmpje.
Snel reageren
Voor het heetste standje van de dag moeten we uitwijken naar Oost-Europa. De piloot mist zijn bocht compleet en luttele seconden later vat de wagen vuur. Gelukkig reageren de omstaanders razendsnel en
redden ze de inzittenden.
Kledij strelen
Arme opa. Zelfs in de binnenbocht, op relatief veilige afstand van het circuit, laten ze je niet met rust.
Zo snel stak hij de weg in geen jaren over...
Engste moment
Mark Higgins is al redelijk wat gewend maar het engste moment beleefde hij in 2011 tijdens de Isle of Man TT. Aan een snelheid van grofweg 225 kilometer per uur gaat zijn Subaru aan het slippen. Op zo'n momenten zie je dat ervaring altijd doorweegt. Mark
schakelt spontaan over naar het Frans, linguïst als hij is.
Onoplettendheid
Eerst braaf naar links en rechts kijken voor je de weg oversteekt, helpt niet veel tijdens een rally. De rode Citroën mist de agent op een haar na, gelukkig maar. Tot zover de
sterke arm der wet die het goede voorbeeld geeft.