10 waanzinnige vliegtuiginnovaties

Nieuws | Vliegtuigen zijn buitengewone staaltjes van technologie en techniek. En net zoals in heel wat andere sectoren werken duizenden ingenieurs dag en nacht aan verbeteringen...

Door

Deel dit nieuws

Vliegtuigen zijn buitengewone staaltjes van technologie en techniek. En net zoals in heel wat andere sectoren werken duizenden ingenieurs dag en nacht aan verbeteringen. Wij schotelen je tien waanzinnige aspecten voor. EVS of Enhanced Vision System is slechts één voorbeeld. Dankzij deze technologie op basis van infraroodsensoren hebben piloten een perfect zicht in het donker, tussen de wolken of in dikke mistlagen.

Onzichtbaar

Vliegtuigen laten fraaie condensstrepen in de lucht achter. Dat is voor gevechtsvliegtuigen geen optie en daarom worden deze voorzien van een systeem dat chloor-fluor-sulfonzuur in de uitlaatgassen spuit.

Geen ijsvogel

Een ijslaagje van 5 mm in de winter kan een vliegtuig 40 % zwaarder maken. Bovendien kan een vliegtuig onbestuurbaar worden als beweegbare onderdelen bevroren zijn. Om dat tegen te gaan worden vliegtuigen ingespoten met een hete vloeistof met Glycol in.

Wifi aan boord

Het Britse Inmarsat wil in 2017 Wifi aanbieden in het Europese luchtruim via de Europsat-satelliet. In de Verenigde Staten is er al langer Wifi beschikbaar. Een uurtje high in the sky surfen kost er gemiddeld zo'n 5 dollar per uur.

Groene brandstof

Kerosine, de fossiele brandstof voor vliegtuigen, is niet echt milieuvriendelijk. Heel wat wetenschappers experimenteren daarom met duurzame alternatieven. In Berlijn hebben ze een biobrandstof ontwikkeld op basis van algen.

Nooit lekke band

Een klapband? Liever niet als je in het toestel zit! Daarom werken alsmaar meer fabrikanten aan banden die simpelweg niet meer lek kunnen lopen. Deze zogenoemde NeverFlat-banden bestaan uit carbonvezels en zijn ijzersterk.

Regen vermijden

Hoog in de lucht vriest het gemakkelijk -40° C tot -70° C. Regendruppels vriezen hierdoor nagenoeg meteen vast. Om dit te vermijden worden sommige onderdelen zoals de motorinlaat en de ramen verwarmd. Indien dit niet gebeurt, kan het het vliegtuig stuwkracht verliezen of zelfs te zwaar worden en neerstorten.

Lichtgewicht

Hoe lichter het toestel, hoe minder brandstof het toestel gebruikt. Om vliegtuigen zo licht mogelijk te maken, grijpen fabrikanten steeds vaker naar composietmaterialen. Niet enkel voor de buitenzijde, maar ook voor het interieur. Verschillende fabrikanten samen hebben onlangs de Titanium Seat voorgesteld. Deze stoel zou op jaarbasis 400.000 euro aan brandstof kunnen besparen!

Piloot achteraan?

Airbus wil de aerodynamica van haar toestellen alsmaar bijschaven. Om het zware glas van de cockpit te kunnen vermijden denkt de vliegtuigfabrikant er over om de piloten bij de bagageruimte te zetten of achteraan in het toestel, in de verticale stabilisator. Door de piloten van live-camerabeelden te voorzien, zouden ze meerdere zichten krijgen. Airbus vroeg alvast een patent aan.

Gehackt!

Al die technologie heeft natuurlijk ook risico's. Een hacker demonstreerde tijdens een conferentie hoe hij chaos kan aanrichten via een simpele ingreep. De hacker had immers ontdekt dat de communicatie tussen het vliegtuig en de controletoren niet versleuteld was. Hoog tijd voor extra beveiliging dus!

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top