Brussel

Vandaag
  • 14°
  • 3%
  • ONO 17km/u
Het weer voor 10 dagen

Kies je teken title

  • ram
  • stier
  • tweelingen
  • kreeft
  • leeuw
  • maagd
  • weegschaal
  • schorpioen
  • boogschutter
  • steenbok
  • waterman
  • vissen

Europese Commissie past cookie-bepalingen voor internetgebruikers aan

Internetgebruikers zullen niet langer op elke website moeten aangeven of ze instemmen met het gebruik van cookies. De Europese Commissie stelt voor dat er geen goedkeuring meer moet worden gegeven voor het gebruik van cookies die de privacy niet schenden, maar die louter gebruikt worden om een website of app vlot te laten werken.

Met cookies onthouden servers het surfgedrag van internetgebruikers. Ze zorgen ervoor dat logingegevens en instellingen niet telkens opnieuw moeten worden ingevuld, maar grijpen op die manier ook in op de privacy. Vooral omdat cookies door bedrijven worden gebruikt om doelgerichte reclameboodschappen te versturen. De Europese regels bepalen daarom dat websites aan hun bezoekers telkens opnieuw de toestemming moeten vragen om cookies te gebruiken - een vereiste die velen danig op de zenuwen werkt.

De Commissie wil die cookiebepalingen nu aanpassen. Voortaan zullen gebruikers bij de installatie van een browser de vraag krijgen of ze permanente cookies die persoonsgegevens verzamelen, accepteren of weigeren. Het zijn die cookies die het online surfgedrag bijhouden.
Websites die cookies gebruiken om louter praktische redenen, bijvoorbeeld om de inhoud van een winkelwagentje bij te houden of om online formulieren in te kunnen vullen die verschillende webpagina's bestrijken, zullen geen expliciete toestemming meer nodig hebben.

Het voorstel van de Commissie past in een breed pakket nieuwe privacy- en databeschermingsregels. Concreet worden de regels voor traditionele telecombedrijven aangepast en uitgebreid naar nieuwe spelers op het vlak van online communicatie, zoals WhatsApp, Facebook Messenger, Skype en Gmail. Niet alleen de inhoud van elektronische berichten zal worden beschermd, maar ook metadata als plaats en tijdstip. Zonder expliciete toestemming zullen die niet langer verwerkt mogen worden of gebruikt voor reclameboodschappen op maat.

Volgens de bedrijven zelf zullen de nieuwe regels, die weliswaar nog door de lidstaten en het Europees Parlement moeten worden goedgekeurd, hen geld kosten. Het is maar dankzij de verkoop van gebruikersgegevens dat zij hun diensten gratis kunnen aanbieden, luidt het. Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open Vld) reageerde al enthousiast op het Commissievoorstel. De nieuwe regels beschermen de privacy in moderne digitale tijden en geven vertrouwen aan de consument, tweette hij.

Dit artikel maakt/laat mij

  • 0
  • 7
  • 0
  • 1
  • 0

Dossiers

Meer dossiers