5 manieren om verder te kijken dan een bedrijfswagen

Nieuws | In januari 2016 werden in Europa 12 % meer bedrijfswagens verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Voor België gaat het om een stijging van 8 %. Allemaal goed nieuws, zo lijkt het, maar het Federaal Planbureau denkt daar anders over. Dat berekende dat bedrijfswagens jaarlijks niet alleen 5 miljard euro kosten, maar ook een jaarlijkse maatschappelijke kost met zich meedragen van maar liefst 905 miljoen euro! De oorzaken zijn snel gevonden: mensen met een bedrijfswagen pendelen wekelijks gemiddeld 58,2 kilometer meer én leggen dagelijks 8,2 kilometer meer af voor privéverplaatsingen dan hun collega's die het zonder moeten stellen. Hoog tijd om enkele haalbare/betaalbare alternatieven voor te stellen, zo dacht SD Worx.

Door MediaForta

Deel dit nieuws

In januari 2016 werden in Europa 12 % meer bedrijfswagens verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Voor België gaat het om een stijging van 8 %. Allemaal goed nieuws, zo lijkt het, maar het Federaal Planbureau denkt daar anders over. Dat berekende dat bedrijfswagens jaarlijks niet alleen 5 miljard euro kosten, maar ook een jaarlijkse maatschappelijke kost met zich meedragen van maar liefst 905 miljoen euro! De oorzaken zijn snel gevonden: mensen met een bedrijfswagen pendelen wekelijks gemiddeld 58,2 kilometer meer én leggen dagelijks 8,2 kilometer meer af voor privéverplaatsingen dan hun collega's die het zonder moeten stellen. Hoog tijd om enkele haalbare/betaalbare alternatieven voor te stellen, zo dacht SD Worx.

Mobiliteitsbudget

Als het van de federale minister van Werk Kris Peeters afhangt, maakt de klassieke bedrijfswagen binnenkort plaats voor een mobiliteitsbudget. Je werkgever stelt een budget ter beschikking dat jij zelf mag spenderen. Je koopt er een fiets mee, een abonnement op het openbare vervoer, een parkeerabonnement of toch een bedrijfswagen. Als Kris Peeters zijn zin krijgt, is het dus in principe mogelijk om pakweg per hovercraft, luchtballon of parapente naar je werk te pendelen!

Trappen maar!

Wist je dat 80% van de Belgische werknemers binnen een straal van tien kilometer van zijn of haar werk woont? Net te ver om te voet af te leggen, ideaal om te fietsen! Aarzel niet om aan je werkgever een fietsvergoeding te vragen, die kan oplopen tot maximum 22 eurocent per kilometer. Peanuts? Neem bijvoorbeeld een werknemer die dagelijks 22 kilometer fietst en dat 200 dagen per jaar. Hij krijgt naast een stel stalen kuiten een jaarlijks belastingvrij extraatje van net geen 1.000 euro! Tel daar een bedrijfsfiets bij (120 % fiscaal aftrekbaar) en je bent helemaal goed vertrokken.

Trein-tram-bus?

De NMBS is goed voor meer dan 230 miljoen reizigers per jaar. Een indrukwekkend cijfers dat onder andere bereikt wordt omdat werknemers van een sociaal abonnement gebruik maken, waardoor het gros van de vervoerskosten door de werkgever betaald wordt. Voor veel mensen is het openbare vervoer een vallabel en betaalbaar alternatief voor de dagelijkse files. Heb jij de oefening al gemaakt?

Meer flexibiliteit met de trein

Werk je in een stadscentrum? Dan zal de Railease-formule als muziek in je oren klinken. Het principe is eenvoudig. Je kiest voor 20, 40 of 60 reisdagen die je vrij opneemt gedurende één jaar. Voor 12,70 euro per dag maak je een dag lang onbeperkt gebruik van het openbare vervoer (NMBS, De Lijn, Tec en MIVB). Wie de wagen 60 dagen omruilt voor een treinstel, spaart zo gemiddeld 7.000 kilometer uit, oftwel 1 ton CO2 die niét uitgestoten wordt! De overheid is het idee ook genegen want Railease is 100 % fiscaal aftrekbaar.

Tijd verspelen op de weg

Een bedrijfswagen krijgen, klinkt enorm leuk. Maar is het sop de kolen waard? De mutualiteit Securex berekende vorig jaar nog dat autochauffeurs dagelijks gemiddeld een uur pendelen. Wie te voet of met de fiets naar het werk gaat, is gemiddeld slechtst een half uur kwijt. Het openbare vervoer krijgt de trieste bronzen medaille dankzij een dagelijkse reistijd van een heftige 96 minuten. Brusselse werknemers hebben het het minste getroffen van alle Belgen: zij kijken elke ochtend weer aan tegen een woon-werktraject van 95 minuten, los van het transportmiddel.

Of toch een bedrijfswagen?

Maar dan wel eentje van de nieuwste generatie, oftewel een hybride of volledig elektrische. Hoe milieuvriendelijker, hoe beter want de overheid beloont groene chauffeurs. Bij elektrische wagens hoort automatisch een forfaitaire werkgeversbijdrage van 25,55 euro per maand, plus 75 % fiscaal aftrekbare elektriciteit om je voertuig dagelijks op te laden. Hybride wagens sussen je geweten maar zijn tot nader orde nog steeds een aanslag op de (bedrijfs)portemonnee. Nog even geduld uitoefenen tot de prijzenslag tussen de fabrikanten echt van start gaat?

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top