Syndicale organisaties voeren vandaag in de Gentse haven actie tegen de slechte leefomstandigheden voor bemanningsleden van internationale zeeschepen. Die worden vaak geconfronteerd met slecht drinkwater en rantsoenen of krijgen hun loon te laat of onvolledig uitbetaald. Bovendien mogen de werknemers, dikwijls Filipijnen of Russen, zich niet aansluiten bij een vakbond.


Inspecteurs van de Internationale Federatie van Transportarbeiders krijgen vandaag geen toegang tot het schip Pegasus van Blumenthal. Die Duitse rederij wordt door de syndicale organisatie verdacht van sociale dumping en slechte leefomstandigheden aan boord. Het protest wordt in België uitgevoerd door ACV Transcom en BTB, die bij het ITF zijn aangesloten.

"We hebben geprobeerd aan boord te gaan om de werk- en leefomstandigheden aan boord te controleren", zegt ITF-inspecteur Christian Roos, "maar dat mocht niet van de kapitein." Volgens de organisatie het bewijs dat de rederij, die internationaal zowat 50 schepen met telkens zo'n 20 personeelsleden uitbaat, wantoestanden verbergt. Ook andere rederijen zouden zich bezondigen aan gelijkaardige inbreuken.

Het ITF becijfert dat zowat 1,3 miljoen zeevarenden wereldwijd werken onder het ongereguleerde FOC-systeem. Een groot deel wordt geïntimideerd of bestraft met rantsoenering. De bemanning heeft niet de keuze om zich aan te sluiten bij een vakbond en wordt gevraagd "happy letters" te ondertekenen, waarin ze collectief aangeven niet geïnteresseerd te zijn in toenaderingen door syndicale spelers.

Er wordt in een ITF-pamflet ook melding gemaakt van lage lonen, ondrinkbaar water, defecte wasmachines, oude tv's en het ontbreken van ontspanningsmogelijkheden aan boord van de schepen. Het ITF vraagt Blumenthal en andere rederijen die onder het FOC-stelsel varen, om ITF-goedgekeurde CAO's goed te keuren.