Warenhuisketen Lidl is ongeveer een half jaar geleden in Gent gestart met het uittesten van thuisleveringen en het concept kent veel succes. Er werden meer dan 25.000 boodschappen met de cargofiets aan huis geleverd, of gemiddeld zo'n 162 per dag (6/7). De warenhuisketen heeft het assortiment voor thuisleveringen intussen uitgebreid, maar zette er wel een leveringskost van 3,99 euro tegenover. "Dit heeft echter niet tot een daling van het aantal bestellingen geleid, integendeel", zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt. "De bedoeling is om het concept te optimaliseren om het eventueel uit te rollen naar andere steden."


Het thuisleveren van boodschappen is hot, de meeste supermarktketens in België zijn ermee aan het experimenteren. Colruyt kondigde vorige week nog aan dat het een test opstart in de Brusselse rand, voor leveringen door eigen personeel met milieuvriendelijke bestelwagens.
Het 'Simpl'-concept van Lidl, leveringen met de fiets in stedelijk gebied, lijkt alvast een schot in de roos. "Al vanaf dag twee was het alle hens aan dek. Intussen zijn we geroutineerd", getuigt woordvoerster Colbrandt. "We hebben extra personeel, drie à vier mensen, die bezig zijn met het verzamelen van de boodschappen." Dat gebeurt in één van de Lidl-winkels in Gent, niet vanuit een distributiecentrum. Van daaruit vertrekken dan de fietskoeriers van Cargo Velo naar hun bestemming. De Lidl-klant die kiest voor levering aan huis, zijn vooral gezinnen met kinderen. De meeste bestellingen worden zondagavond of maandagmiddag gemaakt en maandagavond is het populairste tijdsvak voor leveringen.
Voordeel van leveringen per fiets zijn onder meer de hoge flexibiliteit en snelheid, want de fiets staat niet in de file. Daarnaast weegt ook het milieu-aspect door: de fietskoeriers van Cargo Velo vermeden 1.700 kilo CO2-uitstoot, gelijk aan ongeveer 132 wagens.
Thuisleveringen van Lidl waren tot voor kort gratis bij een bestelling van minstens 25 euro, maar voortaan vraagt de winkelketen 3,99 euro. "In ruil daarvoor hebben we wel het assortiment uitgebreid, met onder meer droge voeding en dranken. De klant doet nu grotere bestellingen, waardoor de prijs hem niet lijkt af te schrikken", zegt de woordvoerster. Volgens haar was er geen terugval sinds de invoering van de nieuwe regeling.
Lidl onderzoekt of het zijn concept kan uitbreiden naar andere steden. "Dit is nog in vooronderzoek", klinkt het.