In Antwerpen zijn twaalf Chinese 'influencers' begonnen aan een zevendaagse trip door België. De bezoekers moeten helpen om België te promoten bij hun vaak miljoenen volgers op de Chinese sociale media. Op hun eerste dag maakten ze onder meer kennis met de Antwerpse modeontwerper Christian Wijnants.


Het bezoek valt binnen project 'Treasure Hunters Europa' van het Belgisch-Chinese bedrijf Atlas International Culture. Het wordt gesteund door de gewesten, de stad Antwerpen en de federale overheid. "Vorig jaar deden we een gelijkaardig project, dat voor heel wat interactie zorgde op de Chinese sociale netwerken", zegt Caroline Joris van de campagne "België. Eigenzinnig fenomenaal".

In China wordt niet of amper gebruikgemaakt van Facebook, Twitter of Instagram. In plaats daarvan posten de Chinezen op platformen als de microblogsite Weibo, livestream-app Yizhibo of het gigantische en allesomvattende WeChat, dat meer dan een miljard gebruikers telt. De bezoekers zijn onbekend in Europa, maar hebben op deze media miljoenen volgers. Zo kijken 4,4 miljoen mensen naar de mode- en make-upfilmpjes van Wang Aibo, bekend als 'Eleven' op Yizhibo.

In Antwerpen staan een mode-ontdekkingsroute en een rondleiding in de diamantwijk op het programma. De deelnemers gaan ook op bezoek bij ontwerper Christian Wijnants, die hen rondleidt in zijn winkel in de Steenhouwersvest en exclusieve kledingstukken laat passen. "We willen België in China laten zien als een plek van kwaliteitsvolle luxeartikelen", zegt Joris.

In de komende dagen reist het gezelschap nog naar onder meer het racecircuit in Spa Francorchamps, Durbuy, Namen en Luxemburg. De reis eindigt in Brussel, waar onder meer een chocoladeworkshop, een privédiner in het Atomium en een bezoek aan het Belgisch Stripmuseum gepland zijn.