Brexit - Brexit zonder akkoord kost Vlaamse bedrijven 800 miljoen euro per jaar © BELGA

Als de Britten alsnog zonder akkoord uit de Europese Unie donderen, dan kost dat de Vlaamse bedrijven die naar het Verenigd Koninkrijk exporteren 800 miljoen euro per jaar. Dat heeft Vlaams-minister president Geert Bourgeois laten berekenen. Vooral de autosector wordt ongemeen hard getroffen: de kosten van de Britse importtarieven lopen daar op tot 700 miljoen euro op jaarbasis.


Hoewel het parlement al twee keer tegen een brexit zonder akkoord stemde, kan het Verenigd Koninkrijk op 29 maart - of op een latere datum - nog altijd zonder deal uit de Europese Unie stappen. In dat geval zullen de Britten op 13 procent van de import uit Europa tarieven heffen, besliste de regering vorige week. De andere 87 procent blijft tariefvrij in dat tijdelijke no-deal-plan, maar de prijzen van onder meer vlees, schoenen, ondergoed en auto's gaan wel de hoogte in.
Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) heeft laten berekenen hoe hard dat scenario de Vlaamse bedrijven zou treffen. En die analyse voorspelt weinig goeds. Vlaanderen exporteert elk jaar voor ruim 27 miljard euro naar het Verenigd Koninkrijk, waarvan 30 procent onderhevig zou zijn aan importheffingen. Dat zou op jaarbasis 800 miljoen euro kosten. Bijna 88 procent daarvan is voor rekening van de automobielsector, die 700 miljoen euro per jaar zou betalen. De textiel- en kledingsector verliest jaarlijks 31 miljoen euro, voor de landbouw komt de extra tariefkost op 45 miljoen euro. De meeste Vlaamse kmo's blijven dus gespaard van de importheffingen, maar voor de drie vernoemde sectoren zijn de potentiële gevolgen wel groot.
Minister-president Bourgeois reageert bezorgd en pleit er bij de Britten opnieuw voor in de douane-unie met de EU te blijven. De huidige nultarieven op handel blijven dan gewoon behouden.
Bourgeois vraagt de federale regering "met aandrang" om de kwestie samen met de Vlaamse bestuursploeg aan te kaarten op het Europese niveau. Hij wil vermijden dat de EU in een "punitieve logica" verzeild geraakt, zodat de tarieven op Britse import in de EU ook zo veel mogelijk beperkt blijven.