Artsen helpen man van alcoholvergiftiging af met 15 blikjes bier © BELGA

In Vietnam is een 48-jarige man aan een dodelijke alcoholvergiftiging ontsnapt dankzij vijftien blikjes bier. Het slachtoffer was in het ziekenhuis beland omdat hij waarschijnlijk grote hoeveelheden zelfgestookte drank gedronken had, zo melden de staatsmedia van het zuidoost-Aziatische land. Maar na het 15de medisch verantwoorde blikje, was hij voldoende hersteld.


Slecht gestookte alcohol bevat het giftige methanol of brandalcohol. Maar dankzij de onorthodoxe behandeling in het Quang Tri ziekenhuis, in de gelijknamige provincie, zal hij het dus kunnen navertellen, meldt de krant Toui Tre. Het gebeurt wel vaker dat in armere landen mensen in het ziekenhuis belanden met een vergiftiging door brandalcohol. Wanneer sterke drank niet correct gestookt is, kan dat zelfs tot de dood leiden. De methanol wordt door de lever immers omgezet in de giftige stoffen formaldehyde en mierenzuur. Maar de Vietnamese artsen omzeilden de vergiftiging met een opmerkelijke truc: gewone alcohol of ethanol wordt door de lever immers eerst omgezet. Om het uur kreeg de man een blikje gerstennat, waardoor de lever aan de slag bleef met de ethanol. De giftige methanol werd daardoor via de ademhaling en urine uit het lichaam gewerkt. De man hield er dus enkel een stevige kater aan over. De behandelende arts, Tran Van Thanh, meldde droogjes dat de behandeling geen medische standaard is, maar in de praktijk wel efficiënt bleek. De Duitse spoedarts Hans-Jörg Busch legt uit: "De therapie met vijftien blikjes is eerder ongewoon, maar goed te begrijpen. Mogelijk had de Vietnamese collega geen andere alcohol ter beschikking." In welke vorm ethanol toegediend wordt, maakt an sich niet uit.