De kilometerheffing voor vrachtwagens, die in ons land sinds 1 april 2016 in voege is, zorgt voor een snelle vergroening van het vrachtwagenpark. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, het publieke orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert in België. Vorig jaar was bijna 57 procent van de vrachtwagens uitgerust met een On Board Unit (OBU) van de milieuvriendelijkste Euro 6-categorie, tegenover 46 procent in 2017 en 34 procent in 2016. Aan het einde van vorig jaar was dat aandeel zelfs toegenomen tot 63 procent.


"De vergroening gaat inderdaad sneller dan we verwacht hadden", zegt Johan Schoups, administrateur-generaa van Viapass. De milieuvriendelijkste vrachtwagens worden bevoordeeld in de tarieven van de kilometerheffing. De kilometerheffing zorgt dus voor een stimulans naar milieuvriendelijkere trucks, maar volgens Schoups zijn er ook nog andere redenen voor vrachtwagenbedrijven om te kiezen voor nieuwe trucks. Zo verbruiken die ook minder brandstof, hebben ze minder pannes en bieden ze de chauffeur meer comfort.
De kilometerheffing in België leverde vorig jaar 712,7 miljoen euro op. Ruim de helft daarvan (380 miljoen euro) was afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland.