De Vlaamse mediaconsument heeft weinig keuze, besluit de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) in zijn jaarrapport. Het medialandschap wordt gedomineerd door vijf grote mediagroepen.


In het rapport wordt nagegaan hoe de verhoudingen liggen tussen de verschillende spelers op de markt. Daaruit blijkt dat VRT, De Persgroep Publishing/Medialaan, Mediahuis, Roularta en SBS Belgium tachtig tot honderd procent van de klassieke mediaproducten in handen hebben, aldus de VRM.

De concentratie is het hoogst bij de distributietak. Bij de gedrukte media blijkt die bijna volledig in handen van Bpost te zijn. Bij televisie neemt Telenet de belangrijkste positie in. De focus van media op verschillende doelgroepen lijkt zich te verleggen naar exclusieve deals voor nichezenders, zoals de verhuizing van Studio 100 TV van Telenet naar Proximus, of de overname van De Tijd door Roularta.

Sociale media spelen een zeer belangrijke rol in het verspreiden van nieuws. Zo zou de helft van bezoekers van de nieuwssites daar via Facebook terecht komen. Maar in de digitale wereld hebben vooral buitenlandse bedrijven het voor het zeggen. Zoekmachines zoals Google zijn voor veel Vlamingen dé toegangspoort tot het internet, wat van het Amerikaanse bedrijf een soort 'gatekeeper' maakt die de toegang tot media mee bepaalt.

Om die internationale concurrentie het hoofd te bieden, werken de grote mediagroepen steeds vaker samen op het vlak van online reclame. Ook wat het inhoudelijke aanbod betreft, moet Vlaanderen steeds meer concurreren met bedrijven zoals Netflix. De overname van De Vijver Media door Telenet kan in dat licht gezien worden.

Tot slot wordt ook verwezen naar de daling van het aantal krantenwinkels. Zes jaar geleden telde Vlaanderen 1.975 krantenwinkels, in 2018 nog 1.500. Daarom lanceerde Unizo dit jaar nog de campagne Red de Krantenwinkel.