Jan Kriekels, CEO van radiatorenfabrikant Jaga, en Bart Claes, zaakvoerder van meerdere horecaconcepten, hebben een opvallend kunstwerk onthuld met 25.000 badeendjes. Met het ecologisch kunstwerk willen ze de 25.000 jaarlijkse bezoekers van pop-upbar Vijverkafee in Diepenbeek sensibiliseren.

De 25.000 badeendjes die 'Een Hart voor Limburg' voor maatschappelijk kwetsbare kinderen te water liet, werden omgevormd tot een gigantische vis van 30 m². Met de eyecatcher willen Kriekels en Claes de bezoekers van Vijverkafee op een positieve manier sensibiliseren. "Niet door met het vingertje te wijzen, maar op een positieve en creatieve manier", zeggen Kriekels en Claes.

Aanleiding voor het initiatief is het plastic afval dat ronddobbert op onze oceanen en maar liefst vijftig keer zoveel oppervlakte als België in beslag neemt. Via een educatieve playground komen bezoekers in contact met praktische tips om zelf een steentje bij te dragen aan een plasticloze wereld. "Allebei proberen we onze bedrijven ook zo duurzaam mogelijk te runnen", klinkt het.

Het kunstwerk kreeg de naam 'Jonas', een verwijzing naar het Bijbelse verhaal 'Jonas en de Walvis'. In dat verhaal liep het uiteindelijk goed af nadat de walvis Jonas had opgeslokt. "We beseffen uiteraard dat we hiermee niet de wereld op zijn kop gaan zetten", aldus Kriekels en Claes. "Maar we geloven heel sterk dat een kleine verandering op lange termijn toch grote effecten brengt."