Brussel

Vandaag
  • 22° 15°
  • 36%
  • ZW 17km/u
Het weer voor 10 dagen

Kies je teken title

  • ram
  • stier
  • tweelingen
  • kreeft
  • leeuw
  • maagd
  • weegschaal
  • schorpioen
  • boogschutter
  • steenbok
  • waterman
  • vissen

"Alles correct verlopen op trein die zondag 9 april noodstop maakte in Deinze"

Op de trein die zondag 9 april een noodstop maakte in Wontergem, een deelgemeente van Deinze, zijn alle procedures correct gevolgd. Dat heeft minister van Mobiliteit François Bellot gezegd in de Kamer.

Meer dan tweeduizend mensen kwamen twee weken geleden vast te zitten op de stilstaande trein. Omdat enkele mensen onwel geworden waren, hadden passagiers aan de noodrem getrokken. Onvoldoende klimatisatie in een van de rijtuigen was volgens Bellot de boosdoener.

De dienst 100 werd meteen ingelicht, waarna het medisch interventieplan werd geactiveerd. Ook het interne interventieplan van de NMBS werd geactiveerd. Uit de evaluatie die Bellot in de bevoegde Kamercommissie toelichtte, blijkt dat dit correct werd uitgevoerd en dat de betrokken NMBS-medewerkers "zoals voorgeschreven" hun opdrachten hebben uitgevoerd.

Op de betrokken trein zat naar schatting een 2.000-tal passagiers, minder dan de theoretische capaciteit van 2.250. Dat er zo veel passagiers aanwezig waren, is omdat in het vertrekstation Brugge omgeroepen was dat de betrokken trein de eerste was die Gent-Sint-Pieters en verdergelegen stations bediende. De trein moest omrijden omdat wegens een persoonsaanrijding in Beernem beide sporen op lijn 50A tussen Brugge en Gent versperd waren.

Bellot legde ook uit dat enkele treinen in Brugge opgehouden werden wegens het ontbreken van een treinbestuurder met kennis van de omleidingsreisweg. Daarom wil de NMBS in de toekomst in bepaalde specifieke omstandigheden kunnen rijden zonder lijnkennis van de treinbestuurder. Daarover gaat het een discussie opstarten met de dienst Veiligheid en Interoperabiliteit voor de Spoorwegen (DVIS). De NMBS bekijkt ook of het (meer) treinbestuurders stand-by kan houden in grote reizigersknooppunten, maar volgens N-VA-Kamerlid Inez De Coninck, een van de vraagstellers in de commissie, wordt dat niet gemakkelijk. "Want de NMBS vindt nu al amper voldoende nieuwe treinbestuurders."

De Coninck hoopt dat de NMBS hoe dan ook werk maakt van een betere communicatie met de reizigers, zeker bij noodgevallen, maar ook bij andere vertragingen, "want dat blijft in vele gevallen het knelpunt".
Dit artikel maakt/laat mij
  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0