Brussel

Vandaag
  • 20° 14°
  • 15%
  • WZW 21km/u
Het weer voor 10 dagen

Kies je teken title

  • ram
  • stier
  • tweelingen
  • kreeft
  • leeuw
  • maagd
  • weegschaal
  • schorpioen
  • boogschutter
  • steenbok
  • waterman
  • vissen

Voor deze auto's was er geen publiek

Autobouwers slagen niet elke keer in hun opzet. Een mislukte marketingcampagne, een te gedurfd ontwerp of gewoonweg een slecht begrepen technologie: de autowereld bleef niet gespaard van flops.

Renault Avantime

Renault Avantime


De Avantime moest de Matra-fabriek nieuw leven inblazen, maar leidde haar uiteindelijk naar het verlies. Deze monovolume coupé met uiterst gedurfde stijl richtte zich op klanten die lak hadden aan conformisme. Helaas volstond het ontwerp niet. Er rolden maar 8557 exemplaren van de band. Assemblagefouten, een onaangepaste motoruitrusting en een stomverbaasd netwerk door de te gedurfde stijl hielpen deze buitengewone wagen evenmin. De paradox van de flop: de Avantime is nadien een erg gegeerd verzamelobject geworden! Zo zie je maar...


Peugeot 1007

Peugeot 1007


Peugeot ging voor de 1007 uit van een vaststelling: de parkeerplaatsen waren te klein geworden. Auto's werden steeds breder, waardoor de deuren soms tegen elkaar sloegen. Dus, dachten ze, waarom zouden we geen schuifdeuren gebruiken? De 1007 was een minispace met twee elektrische schuifdeuren. Maar het open en sluiten ervan duurde een eeuwigheid. Een ware beproeving wanneer het regent. Bovendien maakte dit de wagen zwaarder, waardoor hij meer verbruikte. En dan hebben we het nog niet over het gebrek aan dynamiek van de basismotoren uit de catalogus die over onvoldoende vermogen beschikten...


DeLorean DMC-12

DeLorean DMC-12


De DeLorean DMC-12 kende een briljante filmcarrière, maar was een complete commerciële flop met vermoedens van drughandel. De carrière van de DeLorean DMC-12 zou recht uit het scenario van een thriller kunnen komen. John DeLorean zag het groots. De DMC-12 met de vlinderdeuren en koetswerk in roestvrij staal moest een revolutionaire wind laten waaien door de autowereld. Maar de auto had te kampen met een slappe motoruitrusting en een slechte wegligging. Nochtans is de DMC-12 op ons netvlies gebrand dankzij Doc Emmet Brown en Marty McFly uit Back to the Future.


Audi A2

Audi A2


De Audi A2 was revolutionair door zijn aluminium carrosserie en structuur, wat de wagen vederlicht maakte. En aangezien de A2 uitgerust was met een motor van de laatste nieuwe generatie, was het verbruik quasi nihil. Maar de wagen was duur in productie. Daardoor was de aankoopprijs van dit compact autootje te hoog, ook al betrof het een topmerk zoals Audi. Uiteindelijk ging de A2 maar vijf jaar mee. Mocht de fiscaliteit van toen meer gericht zijn geweest op de CO2-uitstoot, zou dit wagentje nochtans een beter vervolg hebben gekregen. Deze wagen was zijn generatie voor.


Aston Martin Lagonda

Aston Martin Lagonda


De Lagonda uit 1974 was een leven van 15 jaar beschoren. Deze wagen was een schrijnende mislukking voor Astor Martin. Van deze prestigieuze berline met haar futuristische cabine werden maar 675 stuks verkocht. Langs de buitenkant lag de Aston Martin Lagonda erg in lijn met het merk, maar zijn atypische karakter zat vanbinnen. De cockpit had de allures van een gevechtsvliegtuig met led's en een aanraakscherm... Maar deze opkomende technologie kostte een fortuin en stond nog niet op punt. Kortom, een ramp. Op de koop toe verbruikte de Lagonda evenveel als een vrachtwagen.


Pontiac Aztek

Pontiac Aztek


Een SUV zijn alleen is niet genoeg om populair te zijn. De nochtans polyvalente Pontiac Aztek heeft geen hoge toppen geschoren. De wagen werd het middelpunt van spot, en dit ongetwijfeld door het vrij aparte ontwerp. We hoeven niet rond de pot te draaien, de Aztek zag er vreselijk uit. De auto veroverde zelfs de eerste plaats in een klassement voor de lelijkste wagen. De afwerking was compleet ondermaats voor die tijd en de integrale transmissie haperde, wat evenmin hielp. De V6, die wel 4 versnellingen kreeg, straalde dan weer nul fut uit.


Volkswagen Phaeton

Volkswagen Phaeton


Ook al heb je Audi in je groepsportefeuille, Volkswagen moet vertegenwoordigd zijn in alle segmenten. Dus ook in het segment van de chique berlines. Vandaar: de Phaeton! Deze opname in het chiquere gamma was een fiasco voor VW. Nochtans had de autobouwer kosten noch moeite gespaard: een ongeëvenaard platform, een prachtige fabriek uit glas waar de auto met de hand werd geassembleerd, topmotoren (V6, V8, V10 en W12), een erg verzorgde afwerking en luxueuze uitrusting. Enige minpuntje: het VW-blazoen op het radiatorrooster...


Renault 14

Renault 14


Een peer is lekker, toch? Maar moest de Renault 14 officieel deze bijnaam krijgen? De reclamecampagne waarin deze vrucht aan de peervormige wagen werd gekoppeld, heeft ongetwijfeld bijgedragen tot de ondergang van de Renault 14. De geschiedenis van deze berline kende een slechte start met bikkelharde kritieken in de pers: niet krachtig genoeg, ondermaatse uitrusting. De schokdempers schoten te kort, waardoor de flanken van deze compacte wagen erg kwetsbaar waren en hij meermaals hersteld moest worden. En als de reclame dan nog eens voor een belachelijke bijnaam zorgt, tja...


Fiat Multipla

Fiat Multipla


Een buitengewone modulariteit, zes daadwerkelijke zitplaatsen en een goede wegligging. En toch voldeed de Fiat Multipla niet. Behalve in Italië, waar deze monovolume zich naar de top werkte. Wat schortte er dan aan buiten de landsgrenzen? Het te avant-gardistische ontwerp. Zeker vooraan, waardoor de wagen er als een lelijk eendje uitzag. En ook na een restyling 6 jaar later werd de auto geen mooie zwaan. De Multipla kwijnde nog een extra 6 jaar weg, ook in China, samen met het merk Zotye.


Citroën SM

Citroën SM


De SM moest de opvolger van de DS worden. Citroën besloot dus alles op alles te zetten: richtbare koplampen, innoverende geometrie van de ophanging, een in de hoogte en diepte afstelbaar stuur... Maar de SM kon de DS niet doen vergeten. Nochtans liet ze zich opvallen door de stuurbekrachtiging in functie van de snelheid en de vier schijfremmen met hydraulische bijstand en bediening. Helaas! De V6 Maserati motor was te fragiel en te duur in onderhoud. Uiteindelijk is de SM wel als een mythische wagen de geschiedenis ingegaan.


Dit artikel maakt mij
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0