Deze buitengewone wagens rijden nooit onopgemerkt voorbij

Nieuws | Ze zijn krachtiger dan een doorsnee wagen, rijden op een andere brandstof of zijn atypisch door hun stijl of technologie. Hier volgen 10 buitengewone auto's.

Door MediaForta

Deel dit nieuws

Van de bolide van meer dan 1000 pk tot het kleinste elektrische stadswagentje, of het origineelste model in zijn soort... Of ze nu meer of minder extravagant zijn of een proefmodel voor nieuwe oplossingen, deze buitengewone wagens rijden nooit onopgemerkt voorbij.

Morgan EV3

De Morgan EV3 kreeg dezelfde stijl mee als de beroemde 3 Wheeler maar werd uitgerust met een elektrische motor van 46 kW (62 pk). De motor drijft het achterwiel aan van dit wagentje dat amper 500 kg weegt. Het was de eerste Morgan die carrosserieplaten gebruikte uit koolstofvezelcomposiet. De batterij van 20 kWh bevindt zich in het buisvormige chassis. De Morgan EV3 kan zo in minder dan 9 seconden optrekken van 0 tot 100 km/u. De wagen kan maximaal 145 km/u halen. De batterijduur is goed voor 240 km bij een aangepast tempo.

Bugatti Chiron

Het Franse automerk van luxewagens Bugatti ontwierp de Chiron om de Veyron nog te overklassen. Deze 'grond-grondraket' beschikt over 1500 pk en 1600 Nm dankzij een zestiencilindermotor van 8 liter. Deze W16 met 4 dubbellagige turbocompressoren, een versnellingsbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen kan in theorie tot 420 km/u halen. Maar eigenlijk kan deze wagen zelfs 500 km/u rijden. Rekening houdend met de 500 geproduceerde exemplaren wordt de Chiron beschouwd als de krachtigste en snelste productieauto ter wereld.

Koenigsegg One-1

De Koenigsegg One-1 is niet alleen sneller dan de Bugatti Chiron, maar ook zeldzamer. Er werden maar 7 stuks van gemaakt. Deze supersportieve Zweedse coupé van 1360 pk kan een snelheid van 450 km/u halen. Deze aangepaste versie van de Agera RS trekt in 20 seconden op tot 400 km/u. 100 km/u haalt hij in slechts 2,8 seconden. De One-1 is ook een topper op remvlak. De wagen kan in 10 luttele seconden tot stilstand komen vanaf 400 km/u. Het chassis, de spoiler en de aerodynamische elementen worden automatisch aangepast volgens de gps-gegevens.

Lamborghini Veneno Roadster

Je denkt meteen aan de Batmobile. De Lamborghini Veneno Roadster heeft geen dak en kreeg een erg agressief lijnenspel mee. Het is vooral een exclusieve wagen waarvan maar 9 stuks van de band rolden. Dit zeldzame pareltje heeft een prijskaartje van 3,3 miljoen euro exclusief btw. De Veneno Roadster wordt aangedreven door een V12 van 6.5 liter en 750 pk en is uitgerust met integrale transmissie om zijn kracht over de 4 wielen te verdelen. De wagen is gemaakt uit CFRP (met koolstofvezel versterkte polymeren) en weegt minder dan 1,5 ton. Zo kan de wagen in 2,9 seconden optrekken van 0 tot 100 km/u. De maximumsnelheid bedraagt 355 km/u.

Toyota Mirai

De Toyota Mirai ziet eruit als een ufo, waardoor je meteen snapt dat deze wagen erg bijzonder is. En dat is logisch, want hij rijdt op waterstof. Of beter gezegd, de brandstofcellen werken op waterstof. Deze berline is uitgerust met een elektrische motor van 115 pk, maar een stopcontact heb je niet nodig. De auto produceert namelijk zelf zijn elektriciteit op basis van de waterstofreservoirs. Je moet ze wel om de +- 480 km aanvullen... en dat kan maar in één station in België. Verder kan de Mirai 178 km/u halen en in 9,8 seconden optrekken tot 100 km/u.

Citroën C4 Cactus

We weten allemaal wat een airbag is. Maar voor het koetswerk van de C4 Cactus vond Citroën de Airbump uit. Dit kussen beschermt de wagen tegen stootjes van autodeuren en winkelkarretjes. En er zijn nog meer nieuwigheden. De C4 Cactus heeft geen passagiersairbag in het dashboard. Deze bevindt zich... in het dak. Dankzij deze plaatsing konden de ontwerpers een cockpit bedenken met een minder overweldigend instrumentenpaneel. Daar hebben ze ook handig gebruik van gemaakt om vooraan een soort bankje te installeren, maar met drie kun je er evenwel niet plaatsnemen.

Range Rover Evoque Convertible

Een SUV-cabrio, wat een idee! Maar Range Rover is niet de eerste die dit probeerde: ook Nissan waagde zijn kans met de Murano. Range Rover is echter ongetwijfeld de eerste die de esthetische uitdaging tot een goed einde heeft gebracht. De Evoque Convertible slaagt erin een zeker elegantie te behouden met gesloten kap. Er zijn 4 zitplaatsen, terwijl deze wagen een authentieke 4x4 is. Daardoor kan hij in openlucht in de sneeuw of op modderige wegen rijden. Deze auto zul je zeker en vast vaker tegenkomen in kuuroorden, badsteden en trendy winkelstraten...

Tesla Model X

De deuren van de Tesla Model X vormen een echt plaatje. Het Californische merk staat erom bekend van de platgetreden paden af te wijken en durfde het aan om 'falcon wings' te gebruiken voor de achterdeuren. Zoals een conceptwagen. Nochtans zien we Model X rondrijden. De passagiers achteraan hebben dus voor ze aan boord gaan recht op een mechanisch schouwspel. Een dubbele scharnier tilt alles naar boven, waaronder een deel van het dak. Om ongevallen te vermijden, detecteren receptoren eventuele obstakels. Daarna kunnen de passagiers rechtstaand instappen, om op de tweede of de derde rij stoelen plaats te nemen.

NanoFlowCell Quant

De Quant zit nog in het stadium van het prototype maar kondigt een revolutie aan: rijden op water. Niet op kraantjeswater uiteraard, maar op vloeistoffen met geladen ionen. Wanneer deze deeltjes door een speciaal membraan gaan, wordt een chemische reactie uitgelokt die elektrische stroom produceert om de 4 motoren aan te drijven. Deze uitvinding uit Liechtenstein is dus zeer revolutionair aangezien de vloeistof niet ontvlambaar is en de reservoirs een autonomie van 1000 km moeten garanderen.

Renault Twizy

Met de C1 deed BWM een poging om een stadswagen te maken die het midden hield tussen een auto en een scooter. Renault gaat met de Twizy dezelfde uitdaging aan, maar dan op 4 wielen. Dit ultracompacte voertuig heeft een sympathieke look. Rijden doe je er meestal in openlucht mee, behalve als je er de optionele regenhoes bij bestelt voor regenachtige dagen. Deze elektrische auto bestaat in de versie 'zonder rijbewijs', beperkt tot 45 km/u, en in een versie 'rijbewijs B' die 80 km/u kan halen. Dit voertuig mag uiteraard de snelweg niet op. De Twizy is gemaakt om in de stad en de stadsrand te rijden. Belangrijkste pluspunt: je kunt hem overal parkeren.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top