Brussel

Vandaag
  • 14°
  • 74%
  • WZW 18km/u
Het weer voor 10 dagen

Kies je teken title

  • ram
  • stier
  • tweelingen
  • kreeft
  • leeuw
  • maagd
  • weegschaal
  • schorpioen
  • boogschutter
  • steenbok
  • waterman
  • vissen

Tien auto's van staatshoofden

Keizers, koningen en presidenten hebben soms erg bijzondere wagens ter beschikking voor hun benoeming, huwelijk of protocollaire bezoeken. Een bloemlezing van enkele limousines en andere luxewagens van de staatsleiders.

De bijzondere auto's van staatshoofden

De bijzondere auto's van staatshoofden

Emmanuel Macron deed het volgens de traditie en koos voor zijn eedaflegging als president voor een Frans model. Hij ging echter ook voor een vernieuwende toets. Hij is namelijk de eerste Franse president die voor een SUV koos. Meer nog, hij koos de DS 7 Crossback die pas in 2018 op de markt komt. Zo werd hij alvast het uithangbord van de Groep PSA.

Cadillac One: Barack Obama en Donald Trump

Cadillac One: Barack Obama en Donald Trump

De president van de VS verplaatst zich nooit ofte nimmer als Jan met de pet te zee, over land en in de lucht. Sinds Barack Obama beschikt de gebruiker van The Oval Office over een gepantserde Cadillac. De Cadillac One, ook "The Beast" genoemd, wordt aangedreven door een dieselmotor van 6.6 liter. Door de pantsering en zijn gewicht van meer dan 7 ton verbruikt de motor bijna 34 liter per 100 km. De wagen kan echter niet sneller dan 96 km/uur rijden (60 mph).

Hyundai Santa Fe: Paus Franciscus

Hyundai Santa Fe: Paus Franciscus

De paus laat zich vervoeren in de pausmobiel om zijn gelovigen in Rome te ontmoeten en op apostolische reizen. Het model varieert, maar de nummerplaat is altijd SCV 1. Na de poging om een aanslag te plegen op Johannes Paulus II in 1981, werd de pausmobiel beschermd door kogelwerend glas. Maar paus Franciscus besloot deze niet langer te gebruiken. Sindsdien rijdt hij rond in een Hyundai Santa Fe met open dak. Zijn voorganger Benedictus XVI was dan weer een liefhebber van de Mercedes klasse M met de beroemde glazen cabine.

Bentley State Limousine: Elisabeth II

Bentley State Limousine: Elisabeth II

Er bestaan maar twee exemplaren van deze koninklijke Bentley. De State Limousine werd in 2002 gebouwd en doet dienst voor koningin Elisabeth. Ondanks de pantsering kan de wagen snelheden tot 209 km/u halen. De V8 motor van 6.75 liter met 408 pk en 835 Nm kan dus moeiteloos de 4 ton van de koninklijke koets van Elisabeth II verplaatsen. Bovendien werd de versnellingsbak aangepast om beter stapvoets te kunnen rijden. De State Limousine is een langere, hogere en bredere versie van de Arnage. De banden werden verstevigd met kevlar.

Toyota Century Royal: Akihito

Toyota Century Royal: Akihito

De Toyota Century Royal is voorbehouden voor de Japanse keizer en heeft een V12 motor van 5 liter, 280 pk en 8 zitplaatsen. Deze 6,15 m hoge wagen werd op aanvraag gebouwd voor keizer Akihito. Zoals de naam al aangeeft, is de Century het basismodel van de wagen. De Royal kenmerkt zich door de vergulde chrysant met 16 blaadjes die verwijst naar de Chrysantentroon. Voor de Toyota liet de keizer zich vervoeren in een Nissan Prince Royal, die maar liefst 40 jaar meeging!

Rolls-Royce Silver Wraith: Koningin Margaretha II

Rolls-Royce Silver Wraith: Koningin Margaretha II

Koningin Margaretha II van Denemarken lijkt erg gehecht aan haar Rolls-Royce Silver Wraith 7 Seater uit 1958. Deze limousine telt 7 zitplaatsen en is het paradevoertuig van de koninklijke familie en haar gasten. Deze mooie Engelse wagen wordt aangedreven door een zescilindermotor van 4.9 liter met dubbele carburator en 180 pk. Zijn codenaam LGLW 25 geeft aan dat dit de 25ste wagen in de reeks is. De LGLW 24 bevindt zich in Nederland en werd tot 1979 vooral gebruikt door koningin Juliana.

Cadillac Series 62 Convertible: Koning Boudewijn

Cadillac Series 62 Convertible: Koning Boudewijn

De jonge koning Boudewijn en Doña Fernanda, Maria de las Victorias, Antonia, Adelaïda de Mora y de Aragón hadden op 15 december 1960 recht op een Cadillac als trouwauto. Deze Cadillac Series 62 Convertible, ook de Bubble Top Limousine genoemd, werd in 1955 gebouwd. Dankzij de hard-top koepel kon het koninklijke paar zich aan het eind van de herfst aan het publiek tonen. In 1970 werd deze wagen uit de koninklijke vloot geschrapt. Onder de motorkap bevond zich een V8 motor van 5 425 cm³ en 210 pk. De wagen had vier versnellingen.

Mercedes S600 Guard: Vladimir Poetin

Mercedes S600 Guard: Vladimir Poetin

Eind december 2016 zette een Rus een van de Mercedes-Benz S600 Guard te koop die door Vladimir Poetin was gebruikt. Dit zal met de 'made in Russia' wagens in 2017 echter niet meer gebeuren. In afwachting stelt de Russische president zijn vertrouwen in de Duitse gepantserde limousines met een ster op de motorkap. De officiële garage is in het bezit van 11 Mercedes-Benz S600 Pullman. In het kader van het "Kortezh" project zal de vloot zich echter beetje bij beetje russificeren met de ZiL!

Hongqi L5: Xi Jinping

Hongqi L5: Xi Jinping

Xi Jinping, de president van de Volksrepubliek China, rijdt met de duurste wagen die ooit in China werd gemaakt. Deze wagen wordt naar aloude traditie geleverd door het merk Hongqi (wat 'rode vlag' betekent). De Hongqi L5 wordt eigenlijk door FAW gebouwd. Deze limousine weegt meer dan drie ton. De L5 is uitgerust met een V12 motor van 6 liter en 410 pk en beschikt over een automatische transmissie met 6 versnellingen. Deze Chinese Rolls kost nagenoeg 5 miljoen yuan (570.000 euro).

Peugeot 607 Paladine: Nicolas Sarkozy

Peugeot 607 Paladine: Nicolas Sarkozy

Voor zijn eedaflegging als president in 2007 koos Nicolas Sarkozy voor een auto uit 2000 van de hand van Heuliez: de Peugeot 607 Paladine. De auto reed met een nieuw beschermschild over de Champs-Élysées. De wagen kreeg de snoet van de Peugeot 607 die toen op de markt kwam. Deze Landaulet was uitgerust met een multimediasysteem en een minibar. De voormalige burgemeester van Neuilly gebruikte ook een gepantserde Citroën C6 en een Renault Vel Satis tijdens zijn presidentiële mandaat.