10 mythische roadsters

Nieuws | Ze zijn vaak Engels: de kleine cabrio's met twee zitplaatsen die we roadsters noemen. Ze kwamen in de mode in de jaren 60 en maakten een comeback in de jaren 90.

Door MediaForta

Deel dit nieuws

MG MGB

Ze zijn vaak Engels: de kleine cabrio's met twee zitplaatsen die we roadsters noemen. Ze kwamen in de mode in de jaren 60 en maakten een comeback in de jaren 90. Een van de meest emblematische oldtimer roadsters is de MGB. Deze MG werd van 1962 tot 1980 gemaakt. Maar de 'echte' puristische MGB's dateren van vóór 1974, en hadden een viercilindermotor van 1,8 liter.

Alfa Romeo Giulietta Spider

Het Italiaanse dolce vita smaakte nog beter aan boord van de Alfa Romeo Giulietta Spider uit 1956. Deze cabrio, die zijn inspiratie haalde bij de Giulietta Sprint, kreeg zijn elegante uitstraling mee van Pininfarina. Het radiatorrooster werd trouwens een mythisch item. Deze wagen deed de harten echter ook sneller slaan door zijn 1,3 l motor met dubbele nokkenas die 65 pk haalde. Het koetswerk en de bak met 5 versnellingen zoals bij Porsche stonden garant voor plezierig en dynamisch rijden.

Triumph Spitfire

De Triumph Spitfire kreeg de naam van een gevechtsvliegtuig mee en moest een betaalbare sportwagen worden. Deze auto startte zijn carrière in 1962 met 1100cc en werd daarna achtereenvolgens uitgerust met een 1300cc en 1500cc. 1980 luidde het einde van deze wagen in. Het koetswerk was Brits, maar de tijdloze vormgeving Italiaans. Deze auto werd ontworpen naar het model van de Herald van de hand van Giovanni Michelotti.

Austin Healey 3000

Deze auto dankt zijn naam aan zijn cilinderinhoud (6 cilinders). De Austin Healey 3000 is een sportieve Britse roadster die erg gesmaakt werd in de jaren 60. De wagen werd zelfs in rally's gebruikt. Je hoorde hem van ver naderen! En omdat je net boven de grond leek te zweven, was een rit een sensationele ervaring. Deze wagen onderging in de productieperiode van 1959 tot 1967 drie veranderingen, meer bepaald aan de carburator.

Lotus Seven

De Lotus Seven prijkte op de affiche en de aftiteling van The Prisoner met Patrick McGoohan. Deze in kit verkochte mythische Engelse wagen deed geen toegevingen op het vlak van rijstijl. Geen comfort. De Seven moest je temmen. Hoewel Lotus de productie van de Seven eind de jaren zestig stopzette, zouden de vormgeving en de filosofie achter dit model blijven voortbestaan tot nu, en dit dankzij Caterham. Ook dankzij Donkervoort en Westfield leefde zijn ziel verder.

Mazda MX-5 Miata

De Mazda MX-5 kwam op het geknipte moment. De "Miata" zag het levenslicht in 1989 en liet zich inspireren door de Triumph Spitfire, de Alfa Romeo Duetto en de Lotus Elan. Deze wagen hulde de roadster in een modern kleedje. De meest Engelse wagen onder de Japanners is nu, dankzij zijn mindset, al aan de vierde generatie toe. En het succes blijft duren. In 28 jaar tijd ging de MX-5 al meer dan een miljoen keer over de toonbank en ontpopte zich zo tot de best verkochte sportieve twoseater wereldwijd.

BMW 507

De BMW 507 kwam uit toen het Münchense merk zijn naam en gamma nog moest maken. Van deze luxe GT roadster kwamen tussen 1954 en 1959 slechts 254 exemplaren op de markt. Vandaag is deze wagen een erg gegeerd collector's item. Bovendien heeft de auto door zijn stijl talloze schoonheidswedstrijden gewonnen, zeker wat elegantie betreft. Deze sportwagen had een 3,2 liter motor van 150 pk. In 2000 trad een waardige opvolger in zijn voetsporen: de BMW Z8.

Porsche 550 Spyder

De Porsche 550 Spyder uit 1953 blijft onlosmakelijk verbonden met James Dean. De Amerikaanse acteur stierf helaas achter het stuur van deze wagen. Maar deze roadster met bijnaam Little Bastard behaalde ook veel overwinningen. De twee belangrijkste successen waren de Carrera Panamericana in 1954 en de Targa Florio in 1956. In 1996 introduceerde Porsche met de Boxter opnieuw een roadster in het gamma, waardoor het automerk meer klanten kon aantrekken.

Mercedes 300 SL Roadster

In 1954 bracht Mercedes met de 300 SL een ufo op de markt, of zo leek het toch met zijn vlinderdeuren. In 1957 verwijderde de autobouwer het dak en de deuren en vormde de wagen om tot een roadster. De cabrioversie was zwaarder en langer, maar bleef hoge snelheden halen. De 300 SL Roadster werd aangedreven voor een zescilindermotor van 215 pk. Hierdoor kon hij in minder dan 10 seconden optrekken van 0 tot 100 km/uur en een snelheid van 240 km/uur halen. Indertijd een record voor een cabriolet.

Jaguar XK 120

De Jaguar XK120 had al ruim vóór de jaren 50 de basis gelegd van de sportieve twoseater cabrio. Deze wagen gooide hoge ogen door een gegarandeerde maximumsnelheid van 192 km/uur. In 1948 konden maar weinig auto's deze snelheid halen. Bovendien was deze wagen erg sensationeel door de kwaliteit van de motor en de verleidelijke vormgeving. De ontwikkeling verliep in testfasen en klokte af op een snelheidsrecord in Jabbeke.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top