10 uitvindingen die een revolutie betekenden voor de auto

Nieuws | Dankzij de volgende 10 uitvindingen hebben wagens een enorme vooruitgang geboekt.

Door MediaForta

Deel dit nieuws

Dankzij de volgende 10 uitvindingen hebben wagens een enorme vooruitgang geboekt. Zo werd de met gas opgepompte autoband, een van de belangrijkste innovaties in de autosector, uitgevonden door John Dunlop. Dankzij de zwarte 'pensen' is een uitstapje met de wagen er comfortabeler en veiliger op geworden. De band deed vanaf 1889 eerst dienst op fietsen, maar André Michelin boog zich over het vraagstuk hoe de band te verbeteren en plaatste er in 1895 voor het eerst een (de Eclair) op een auto. Sindsdien werd de luchtband dankzij alle evoluties steeds bestendiger, sterker en krachtiger.

Bandwerk

De Ford T was de eerste auto waarvan miljoenen exemplaren werden verkocht (15 miljoen). Dit werd mogelijk gemaakt door het bandwerksysteem dat Henry Ford en een van zijn medewerkers, William C. Klann, in 1913 bedachten. Beide mannen pasten een werkmethode aan die in de slachthuizen werd gebruikt. Door deze industriële productiemethode, waarin de verschillende taken gesegmenteerd worden en de auto tot bij de arbeider komt zonder dat deze zich hoeft te verplaatsen, ging de productie 12 keer sneller en de fabricagekosten daalden! Bingo! De Ford T was klaar om de wereld te veroveren.

Ruitenwissers

Vroeger moest een bestuurder bij regen zijn arm door het raam steken en de voorruit afvegen met een doekje. Twee vrouwen maakten dit werkje makkelijker dankzij de uitvinding van de ruitenwisser. In 1903 kwam Mary Anderson na een uitstapje met de tram op het idee om een ruitenwisser/-borstel te vervaardigen die met de hand werd bediend. In 1917 vond Charlotte Bridgwood de automatische wissers uit. En sinds de jaren 20 zijn alle wagens uitgerust met ruitenwissers. In 1961 kwam Robert Kearns op de proppen met wissers die met tussenpozen werkten. Vandaag worden ze zelfs automatisch ingeschakeld dankzij regendetectoren.

De veiligheidsgordel

De veiligheidsgordel met 3 punten zoals we deze vandaag kennen, werd in 1959 uitgevonden door Nils Ivar Bohlin, een ingenieur bij Volvo. Maar het systeem op basis van een riem bestond al sinds het einde van de negentiende eeuw in de ruimtevaart. Sommige van deze vroegere systemen waren echter niet zo doeltreffend en zelfs ronduit gevaarlijk. De gordel met 3 punten deed eind jaren 60 zijn intrede in de auto vooraan en in de jaren 90 ook achteraan. Sindsdien is de gordel sterk geëvolueerd dankzij de haspel en de gordelspanner (1987), voor nog meer bescherming en comfort.

De airbag

Samen met de veiligheidsgordel is de airbag een passief veiligheidselement dat al veel levens heeft gered. Dit opblaasbare kussen werd in 1951 uitgevonden door John Hetrick, een ingenieur bij de Navy. In 1968 werd het dankzij de komst van de impactdetectiesensor mogelijk om het gebruik ervan in een auto te overwegen. General Motors en Chrysler boden vanaf 1973 een airbag aan, maar namen hem terug uit omloop wegens te weinig succes. Pas in de jaren 80 lanceerde Mercedes de airbag opnieuw, alvorens hij verplicht werd. Vandaag zitten er zelfs meerdere airbags in één auto.

De turbocompressor

Met de turbo kan het vermogen van een thermische motor worden opgetrokken zonder de cilinderinhoud te verhogen. Dit aanjagen van de motor is mogelijk door een turbine die wordt aangedreven door uitlaatgassen. De turbine is verbonden met een schroef in de compressor, die een luchtmassa naar de inlaat stuurt. Daardoor komt er meer zuurstof in de verbrandingskamer en wordt er meer vermogen gegenereerd. De Zwitser Alfred Büchi kwam in 1905 op dit idee. De turbo werd eerst in de luchtvaart gebruikt. Vandaag kunnen autobouwers dankzij de turbo en de injectie kleine krachtige motoren maken.

De schijfrem

Trommelremmen waren slechts relatief efficiënt bij hoge snelheid. Vanaf de jaren 50 bracht de schijfrem hier verbetering in. Deze technologie werd al aan het begin van de twintigste eeuw gebruikt in de ruimtevaart en voor militaire voertuigen. Na Chrysler die dit type rem gebruikte in zijn duurdere wagens en BRM en Jaguar in hun wedstrijdwagens op het circuit, was het de Citroën DS die deze rem in 1955 tot gemeengoed maakte. Vandaag zijn enkel de kleine stadsauto's nog uitgerust met trommelremmen om op de achterste wielen te remmen.

ABS

ABS, het antiblokkeersysteem voor de wielen, vermijdt dat de wielen gaan blokkeren wanneer je bruusk remt. Het voordeel is dat de auto al remmend kan worden bestuurd zonder dat je op het rempedaal moet pompen. Het antiblokkeersysteem werd vanaf 1936 bedacht op basis van een mechanisch systeem. De Jensen FF werd er in 1966 mee uitgerust. Het was pas toen Teldix door Bosch werd overgekocht dat er een elektronisch beheerde ABS op de markt kwam. Vanaf 1978 deed deze dienst als remsysteem in de Mercedes Klasse S en de BMW Serie 7. Vanaf de jaren 90 werd ABS wijd verspreid en in 2003 werd dit systeem verplicht.

ESP

ESP (of ESC) is onlosmakelijk verbonden met ABS en is een actief hulpmiddel bij het rijden. De elektronische stabiliteitscontrole corrigeert het traject om te vermijden dat je ongecontroleerd gaat slippen. Het elektronische beheer werkt in op de rotatie van de wielen en remt ze af. Zo wordt vermeden dat de banden tijdens een bocht of bij het uitwijken loskomen van de weg. Het systeem gebruikt dezelfde sensoren als ABS. ESP werd uitgevonden door Bosch en verscheen voor het eerst bij BMW en Mercedes in 1995. Vervolgens werd dit systeem in vele wagens geïnstalleerd en in 2012 werd het verplicht in Europa.

GPS

De tijd dat de persoon op de passagiersstoel dienstdeed als copiloot met de wegenkaart op de knieën of dat je de weg aan voorbijgangers vroeg, ligt al lang achter ons. Via navigatie per satelliet krijgt de bestuurder alle informatie. In het begin was de gps een militaire toepassing. In 1978 begon men met de plaatsing van satellieten. In 1995 waren er 25 operationeel. De eerste systemen in wagens kwamen er net voor het jaar 2000. Europa heeft al de helft van de 30 satellieten van haar Galileo-systeem, dat tegen 2020 operationeel zou moeten zijn, in een baan om de aarde gebracht.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top