Brussel

Vandaag
  • 15° 13°
  • 100%
  • ZW 32km/u
Het weer voor 10 dagen

Kies je teken title

  • ram
  • stier
  • tweelingen
  • kreeft
  • leeuw
  • maagd
  • weegschaal
  • schorpioen
  • boogschutter
  • steenbok
  • waterman
  • vissen

Waterstof: brandstof van de toekomst?

Waterstof kan worden gebruikt voor brandstofcellen die elektromotoren aandrijven. Door het gebruik van waterstofgas, hoeft je niet te wachten terwijl de auto aan het opladen is - het volstaat om gewoon vol te tanken.

Waterstof: brandstof van de toekomst?

Waterstof wordt momenteel voorgesteld als brandstof van de toekomst daar het overvloedig aanwezig en makkelijk te produceren is. Het principe werd reeds op grote schaal getest en sommige van deze testauto's zijn reeds op de markt. Hoewel het aantal pompen die diwaterstof (H2) leveren voorlopig gering blijft.

De voor- en nadelen van waterstof

De voor- en nadelen van waterstof

Auto's met brandstofcellen op waterstof hebben het voordeel bijna geruisloos te zijn en enkel waterdamp uit te stoten. Deze geproduceerde uitstoot bestaat uit de reactie tussen waterstof (H2) en zuurstof (O2). De brandstofcel kan zodoende elektriciteit produceren, soms met de ondersteuning van een bufferbatterij om de elektrische motor aan te drijven. Het grote voordeel is dus dat je de auto niet hoeft op te laden. De waterstoftank wordt onder druk gevuld om een afstand van 500 km af te leggen met een volle tank. Een van de nadelen is de ruimte die de tank inneemt, naast het gewicht van de batterij. En dan zijn er vragen over de veiligheid tijdens een tankbeurt. Het gaat echter vooral om de energie die nodig is om waterstof te onttrekken. De energiebalans is niet zo interessant als de eerste indruk laat uitschijnen, H2 is namelijk niet makkelijk op te slaan of te vervoeren.

Toyota Mirai

Toyota Mirai

De meest typerende auto op waterstof is momenteel de Toyota Mirai. De naam werd gekoppeld aan de futuristische look - Mirai betekent "toekomst" in het Japans. Toyota gelooft dan ook in de toekomst. Deze sedan is sinds 2016 verkrijgbaar in België, mits een leasingcontract. Achter het stuur hebben we het gevoel van een elektrische auto, mits miniem geruis. De koppelcapaciteit van de motor met 154 paarden gaat vlot van 0 naar 100 km/u in minder dan 10 seconden. De 5 kg waterstof, onder 700 bar, is goed voor gemiddeld 400 km afstand. Daarna moet je terug bijtanken, dit neemt niet langer dan 3 minuten in beslag. Probleem: er is slechts één openbare pomp in België en dat is in Zaventem. Het is Toyota die die pomp voorzag in het Vlaams-Brabantse dorp waar het merk een onderzoekscentrum heeft en waar ingenieurs geregeld waterstof moeten tanken.

Hyundai ix35 FCEV

Hyundai ix35 FCEV

De Hyundai ix35 FCEV is het tweede model op waterstof dat nu reeds beschikbaar is in België. Het is een SUV, goed voor 136 pk volledig geïnspireerd op het klassieke model. Het was de eerste auto met een brandstofcel die op de markt gebracht werd. Hyundai mag dus de voorloper genoemd worden. De ix35 FCEV dateert van 2013. Het nam echter tijd in beslag om de infrastructuur voor de waterstofpompen te perfectioneren alvorens het Koreaanse merk het model ook daadwerkelijk voorstelde. In België werd de auto gelanceerd in 2015. Met name daar een bedrijf een vloot auto's op waterstof wilde gebruiken en daarvoor eigen pompen installeerde. In andere landen is de situatie echter verschillend. In Scandinavië kan men bijvoorbeeld opteren voor bepaalde trajecten tussen grote steden die aangeven welke brandstof je waar kunt tanken. Hyundai is dan ook een van de partners die deelnemen aan zulke projecten. Het merk gelooft in de opkomende innovatie en is met het oog op 2018 de 2de generatie aan het voorbereiden.

Honda Clarity

Honda Clarity

Honda kon niet achterblijven en brengt ook een auto op waterstof uit, de Clarity. Dit model dateert van 2008, maar werd vervolgens niet gecommercialiseerd. Het voertuig was bestemd voor families die zich hadden ingeschreven voor een testprogramma. Deze testen werden uitgevoerd in Californië en Japan, waar het reeds bestaande netwerk waterstofpompen dit mogelijk kon maken. De FCX Clarity had toen een autonomie voor een afstand van 430 km met een 134 pk motor. In 2016 introduceerde Honda uiteindelijk de nieuwe generatie. De autonomie nam toe, tot 500 km, met een boost voor de motor die 177 pk meekreeg. De Clarity is beschikbaar bij concessiehouders in Japan. Binnenkort zal het model ook in Europa worden voorgesteld via het Verenigd Koninkrijk. Ondertussen zijn ook andere merken druk bezig met het testen van deze technologie, waaronder Audi, BMW en Mercedes. Tegen 2020 wordt verwacht dat er veel meer modellen beschikbaar zullen zijn, op voorwaarde dat er een distributienetwerk voor waterstof opgesteld zal worden. Anders zal deze oplossing niet voor de nabije toekomst zijn.