Hoe verplaatsen we ons in 2030?

Nieuws | In 2030 zullen verplaatsingen verlopen met autonome, elektrische motorvoertuigen. Deze verplaatsingen zullen tegen die tijd multimodaal zijn. Voor stedelingen zal de familiewagen een zeldzaamheid worden. Zij zullen waarschijnlijk de voorkeur geven aan openbare transportoplossingen en (mini)auto's die op aanvraag gereserveerd kunnen worden. Buiten de steden, zullen we zeker nog auto's terugvinden in de garage, maar deze zullen buiten de stadscentra geparkeerd moeten worden.

Door MediaForta

Deel dit nieuws

In 2030 zullen verplaatsingen verlopen met autonome, elektrische motorvoertuigen. Deze verplaatsingen zullen tegen die tijd multimodaal zijn. Voor stedelingen zal de familiewagen een zeldzaamheid worden. Zij zullen waarschijnlijk de voorkeur geven aan openbare transportoplossingen en (mini)auto's die op aanvraag gereserveerd kunnen worden. Buiten de steden, zullen we zeker nog auto's terugvinden in de garage, maar deze zullen buiten de stadscentra geparkeerd moeten worden.

Taxi zonder chauffeur

In de Verenigde Staten en China test Uber momenteel het concept 'taxi zonder chauffeur'. De Volvo XC90 kan passagiers vervoeren die gebruikmaken van de autonome vervoersoplossingen. In 2030 zal dit een normale transportmethode worden. In 2017 zal de Volvo van Uber nog steeds de tussenkomst van ingenieurs vereisen, die klaarstaan om in te grijpen mocht de software fouten vertonen. Maar deze baanbrekende concepten zullen pas volledig operationeel zijn tegen 2030, wanneer taxi's echt onafhankelijk kunnen functioneren, zoals de NuTonomy in Singapore. De besturing zal geen menselijke tussenkomst meer behoeven. De taxichauffeur zal eerder info verlenen en voor de bagage zorgen. De rit zal vervolgens automatisch betaald worden via een app die de reservering zal regelen. Deze taxi's zullen meer diensten dan enkel verplaatsingen voorstellen als gevolg van de concurrentie van de auto's op aanvraag, die op hun beurt ook autonoom zullen zijn. We denken hierbij bijvoorbeeld aan bevoorrechte toegang tot culturele of sportieve evenementen, alsook reservaties bij restaurants en hotels of toeristische uitstapjes met toegevoegde waarde.

Gedeelde auto's

Het bezitten van een auto zal waarschijnlijk niet meer zo gebruikelijk zijn als we vandaag de dag gewoon zijn. In 2030, en dan vooral in en rond steden, zal het gebruik van voertuigen verlopen via een abonnement. Deze auto's zullen steeds vlakbij te reserveren zijn. Door hun onafhankelijkheid kunnen deze gedeelde auto's hun passagiers in een mum van tijd ophalen. Deze maken een reservatie voor de gewenste tijd en benodigde afstand, waarbij een vast bedrag per minuut of per kilometer zal aangerekend worden. Daarna kan de auto zichzelf terug parkeren op een parkeerplaats die door de software werd bepaald en gereserveerd. Het voertuig is vervolgens weer klaar om nieuwe passagiers te vervoeren. Daar deze auto's in eerste instantie bedoeld zijn voor stedelijke verplaatsingen, inclusief de voorsteden, zullen deze auto's op aanvraag ongetwijfeld elektrisch aangedreven worden. Hun autonomie zal waarschijnlijk veel belangrijker zijn dan die van de huidige ZEV-modellen. Zo zal het perfect mogelijk worden om meer dan 500 km af te leggen tussen twee opladingen en voor langere reizen zal de mogelijkheid bestaan om een auto op waterstof te huren... of de hogesnelheidstrein te nemen.

Miniauto's

Maar ook individueel transport zal blijven bestaan in 2030. Hoewel een auto overbodig zal blijken. Zo komen we bij het concept miniauto's. En sommige blijken ook echt comfortabel te zijn. We mochten reeds kennis maken met het hoverboard, een machine die we steeds vaker zullen tegenkomen in de toekomst en vooral populair is bij de jongere generatie, net zoals alle andere Segway-modellen en concepten. Deze elektrische skateboards zijn echter niet echt comfortabel bij slechte weersomstandigheden en zijn moeilijk te gebruiken op plekken zonder voorzieningen voor voetgangers of fietsers. Autofabrikanten concentreren zich reeds op ultracompacte voertuigen die toch het nodige comfort zullen bieden. Renault zette de trend in met de Twizy, die zich zelfs een tweezitter mag noemen. En het lijkt erop dat Toyota dezelfde weg zal inslaan. De tijd zal leren of deze minivoertuigen deel zullen uitmaken van het straatbeeld in de komende decennia. Ze hebben tenminste het voordeel om verplaatsingen te realiseren over tientallen kilometers aan een snelheid hoger dan 40 km/u. Een verplaatsingsoplossing te vergelijken met hedendaagse scooters..

Gedeeld transport

In 2030 zal het besturen van een auto, langer dan 4 meter, ongetwijfeld gereserveerd zijn voor bewoners en leveringsdiensten. Of men zal een fikse som moeten neertellen. Zoals dit reeds het geval is in Japan. Gelukkig zullen de mogelijkheden van het openbare vervoer verbeteren om aan de behoeften van de bevolking te kunnen voldoen. Dit is vooral van toepassing in steden en voorsteden. Naast trein, metro, tram en bus, zal ook de elektrisch fiets een prominente plaats innemen alsook segway's die over eigen paden zullen beschikken. Auto's zullen echter niet uit het straatbeeld verdwijnen. Ze zullen wel "slimmer" worden en doorgaans autonoom en connected zijn. Daardoor kunnen ze zichzelf opladen en zelfs pakketjes ontvangen na een ritje naar een logistiek centrum of leveranciers toestaan om de koffer te openen om de goederen in te laden. Zo zullen de autonome gedeelde auto's dagdagelijks hun diensten aanbieden die kunnen ingeruild worden voor de huur van grotere modellen voor langere ritten, reizen of om omvangrijke artikelen te vervoeren.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top