Opkomende technologische ontwikkelingen voor auto's

Nieuws | Autofabrikanten spelen met nieuwe ideeën en integreren elektronische gadgets om hun modellen te optimaliseren. Deze nieuwe technologieën bieden zowel comfort als zekerheid. De auto's van de toekomst zullen geconnecteerd, autonoom en hoogstwaarschijnlijk elektrisch zijn. Automobilisten zullen dan ook nieuwe eisen stellen. Eisen waarop fabrikanten en onderzoekscentra proberen op in te spelen.

Door MediaForta

Deel dit nieuws

Autofabrikanten spelen met nieuwe ideeën en integreren elektronische gadgets om hun modellen te optimaliseren. Deze nieuwe technologieën bieden zowel comfort als zekerheid. De auto's van de toekomst zullen geconnecteerd, autonoom en hoogstwaarschijnlijk elektrisch zijn. Automobilisten zullen dan ook nieuwe eisen stellen. Eisen waarop fabrikanten en onderzoekscentra proberen op in te spelen.

Parkeerhulp: de auto die zich volledig zelfstandig parkeert

Misschien heb je al een halfautomatisch parkeersysteem gebruikt of in actie gezien. Het kan nog beter: de volledig geautomatiseerde parkeerhulp. De auto neemt geen genoegen met enkel assistentie bij het parkeren of om de juiste draaicirkel te bepalen. Je zal worden afgezet op je bestemming waarna de auto zelfstandig een vrije parkeerplaats zal zoeken en zelfs kan instaan voor de betaling. Van zodra je terug wenst te vertrekken hoef je de auto enkel op te bellen zodat deze je komt ophalen. Om het klassieke parkeren te vervangen, maakt de auto gebruik van een navigatiesysteem in realtime om steeds de juiste positie te bepalen en niet af te wijken. De software analyseert de verzamelde gegevens in de Cloud. Dit systeem zal rekening houden met de sensoren van private of publieke parkeerplaatsen om zo beschikbare plaatsen te bepalen. Via een online betaalsysteem kan de wagen zelf een ticket "nemen" en het bedrag betalen om de parkeerplaats te verlaten.

Hologrammen en handgebaren: de bediening van de toekomst

BMW introduceerde de bediening door handgebaren voor de 7- en 5-serie. Daar stopt het echter niet, het merk speelt reeds met het idee om hologrammen te projecteren. In 2016 stelde BMW op het autosalon van Las Vegas, een futuristische interieurconcept voor waarbij de bediening zal verlopen via hologrammen. De beelden zullen zo rond de bestuurder worden geprojecteerd. Het aanraken van de virtuele elementen is gelijkwaardig aan het indrukken van een knop. Deze HoloActive Touch technologie heeft bepaalde overeenkomsten met het reeds gecommercialiseerde Air Touch systeem. Hierbij detecteert een camera de bewegingen van je handen en vingers. Zo kan de software bepalen waar de vingers of hand die de holografische projectie activeren zich bevinden. BMW legt uit dat het systeem zelfs in staat is om trillingen te verzenden wanneer een "knop" wordt aangeraakt. De bestuurder weet vervolgens dat de aanvraag zal worden uitgevoerd. De fabrikant geeft echter geen indicaties over de gebruikte methode voor deze haptische, of zintuiglijke, waarneming.

Een virtuele dokter aan boord: gezondheid en veiligheid

Naast een camera worden ook sensoren aangebracht in de zetels en de besturing voor de analyse van een gezondheidscontrole. De verworven gegevens worden vervolgens gebruikt om ongelukken te voorkomen. De auto mag dan wel in staat zijn om je bloeddruk of hartslag te meten door het opvolgen van je oogbewegingen, hij wil echter niet doorgaan voor dokter. Deze technologie zal dienen om slaperigheid of bewustzijnsverlies te voorkomen en natuurlijk ook om aanrijdingen te vermijden. De huidige monitoringsystemen vormen een eerste stap, ze houden rekening met je grip op het stuurwiel en het onbewust van rijstrook veranderen. De volgende stap is het stressniveau van de bestuurder bepalen. De auto zal bijvoorbeeld in staat zijn om rustgevende muziek voor te stellen, de verlichting aan te passen of het rijden te onderbreken. Eens de auto in staat is om te anticiperen op bepaalde handelingen, zal deze autonoom het stuur kunnen overnemen, de hulpdiensten opbellen of de bestuurder naar eerste hulp rijden.

Internet of Things: auto's in de Cloud

Internet of Things (IoT) was in 2017 reeds alomtegenwoordig op het MWC autosalon in Barcelona. Deze technologieën transformeren de geconnecteerde auto in een "bijkomende leefruimte" door de gegevensuitwisseling met je huis. Van zodra de wekker afloopt zullen verschillende geconnecteerde objecten ondersteuning bieden via de Cloud. De actieve spiegel met weergave van tijd en info bepaalt het optimale uur van vertrek door rekening te houden met de actuele verkeersinformatie. Ondertussen zal je koffie op het juiste moment worden gezet en de airconditioning van de auto zal de juiste temperatuur voorbereiden. Indien nodig zal zelfs de voorruit ontdooit worden. Eens de bestuurder het traject aanvangt kan deze dezelfde muziek als thuis blijven beluisteren. IoT draagt ook bij tot de veiligheid door te communiceren met verkeersborden en andere voertuigen om onaangename verrassingen of onoplettendheid van de bestuurder te voorkomen. Zo blijft de bestuurder op de hoogte van elk incident, vertraging... en zelfs de dienstregelingen van het openbaar vervoer. Volgens de verkeerssituatie kan de auto bijvoorbeeld adviseren om te parkeren en het traject verder af te leggen met de metro, dit in synchronisatie met de agenda van je smartphone.

Ionisch water: de brandstof van de toekomst

Binnen 25 jaar zullen quasi alle motoren elektrisch zijn. Dit betekent echter niet dat de auto behoefte zal hebben aan een stopcontact. Er worden immers andere oplossingen overwogen. Zullen die oplossingen ook worden gerealiseerd?
Brandstofcellen aangedreven door waterstof zijn een feit. De Toyota Mirai en Huyndai ix35 FECV zijn reeds verkrijgbaar, terwijl er slechts één pomp voor handen is, in Zaventem. Honda commercialiseert de Clarity al op andere markten. Meerdere autofabrikanten testen deze oplossing uit in landen uitgerust met H2-stations, waaronder Noorwegen en sommige Amerikaanse staten. De productie van waterstofcellen wordt toegejuicht door iedereen die begaan is met het milieu. Terwijl velen dromen van een auto op "water", begon een bedrijf uit Liechtenstein, NanoFlowcell, reeds in 2013 met het ontwerp van prototypes die aangedreven worden door ionische vloeistoffen. Deze vloeistoffen bevatten onder meer "zout" water. Eens in contact met een membraan ontstaat elektrische stroom om de motor aan te drijven. Wanneer de brandstoftank leeg is, volstaat het om gewoon terug vol te tanken. Deze "brandstof" maakt de elektrische auto even gebruiksvriendelijk als de huidige modellen met thermische motoren, terwijl pollutie gevoelig wordt tegengegaan.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top