Halfautomatische auto's op onze wegen

Nieuws | Zelfrijdende auto's zijn niet langer sciencefiction. In afwachting van de volledige doorbraak tegen 2020, volgen hier een aantal modellen met halfautomatische technologieën aan boord.

Door MediaForta

Deel dit nieuws

Zelfrijdende auto's zijn niet langer sciencefiction. In afwachting van de volledige doorbraak tegen 2020, volgen hier een aantal modellen met halfautomatische technologieën aan boord. Deze auto's kunnen de controle over de remmen en het sturen overnemen voor de veiligheid van de bestuurder. Ze kunnen ook (bijna) zelfstandig parkeren zonder enige hulp, maar ze vermijden vooral ongevallen.

De pionier: het Tesla Model S

De autopiloot van het Model S van Tesla was de eerste reeks van halfautomatische besturingssystemen. Momenteel is deze halfautomatische wagen voorzien van 8 camera's met 360° zicht en een bereik van 250 m, naast 12 ultrasone sensoren en een radar van hoge capaciteit die letterlijk door mist, stof, regen of sneeuw kan kijken. Bovendien slaat de software alle data op, zodat Tesla de automatische systemen steeds kan blijven verbeteren.

Tesla Model X

Net zoals de sedan, geniet ook de SUV van Tesla het Model X - met de vleugeldeuren - van een automatische piloot. Het Californische merk belooft om het systeem elke 12 tot 18 maanden te updaten. De laatste grote veranderingen werd doorgevoerd in januari 2017. Of het nu echter het Model S of het Model X betreft, de bestuurder moet nog steeds een oogje op de weg houden om in te kunnen grijpen in geval van een eventuele storing. Het is een programma dat al vele Tesla-bestuurder ongelukken heeft laten voorkomen.

BMW 5-serie Driving Assistant Plus

De BMW 5-serie neemt de controle over met Driving Assistant Plus. Dit gebeurt door middel van de nodige software, camera's, radars en ultrasone sensoren. Dit "collaboratieve" systeem neemt "belangrijke, maar eentonige" taken over. Zo kan men overschakelen op geautomatiseerd rijden bij filevorming, accordeonrijden of tijdens lange ritten. De auto kan zelfs autonoom en veilig inhalen op de snelweg als de bestuurder de richtingaanwijzers hanteert.

BMW 7-serie

Iets minder geautomatiseerd dan de 5-serie, kan de BMW 7-serie de controle overnemen bij filevorming. Dit geldt voor de remmen, het gaspedaal en de stuurinrichting, terwijl het systeem ook waarschuwingen weergeeft en de bestuurder voorziet van de nodige assistentie. Dankzij de sensoren kan de 7-serie bijvoorbeeld wegmarkeringen onderscheiden, om zo de auto op het juiste baanvak te houden mocht de bestuurder slaperig zijn of afgeleid worden. Thuis aangekomen kan de sedan zichzelf netjes in de garage parkeren, zonder iemand aan boord, de "bestuurder" moet enkel de afstandsbediening gebruiken.

Mercedes E-Klasse

Intelligence Drive van Mercedes zorgt voor halfautomatische rijcondities. De E-Klasse biedt met camera's en sensoren een interactie en globale interconnectie tussen mens en auto. De auto treed in wisselwerking met zijn omgeving en kan bijvoorbeeld inspelen op de reminrichting. De sedan beschikt ook over visuele kwaliteiten tot 50 m. Maar herkent zijn omgeving in een totale straal van 500 m.

Mercedes S-Klasse

Het vlaggenschip van Mercedes, de S-Klasse heeft een ingebouwde stereocamera in de voorruit om zo objecten en voetgangers te kunnen detecteren en kan ook automatisch remmen in geval van een ongeval of risicosituatie. Om de gevaren in het verkeer te herkennen, vertrouwt de auto op de logica van "Sensor-Fusion". De gegevens verkregen door de camera en diverse sensoren (radar, sonar) worden samengevoegd om zo optimaal mogelijk de meest complexe situaties te analyseren.

Volvo Drive Me

In de loop van 2017, zal Volvo vrijwillige chauffeurs aanwerven om zelfrijdende auto's te testen in Göterbord (Zweden). Project Drive Me vormt op die manier een echte publieke test. Volvo overschrijdt ook graag de grenzen van zijn geboortestad en ging een samenwerking met Uber aan om de autonome XC90 SUV in zowel China als de Verenigde Staten te gebruiken. Het doel van deze experimenten is om de zelfrijdende auto te gaan commercialiseren tegen 2020.

Jack: Audi prototype

Audi onderzoekt een bepaald aspect van zelfstandig rijden met het prototype "Jack". De A7 leert hoffelijkheid aan, daar zelfrijdende auto's een probleem met beleefdheid blijken te hebben. De computer kan bijvoorbeeld moeilijk begrijpen dat een prioritair voertuig, voorrang zou verlenen. Jack moet dus leren om beleefdheid te identificeren om zo misverstanden te voorkomen. De software moet menselijk gedrag in zijn algoritme integreren, wat een grote uitdaging vormt voor de ingenieurs.

Land Rover 4x4 prototype

Bij Land Rover wordt kunstmatige intelligentie zwaar op de proef gesteld. De autonome prototypes worden getest op ruig terrein of in het water. Met zijn camera's, radars, ultrasone sensoren en lidar (Light Detection And Ranging) kan het systeem objecten waarnemen in 3D en de ondergrond bepalen: aarde, modder, zand, grind, water, sneeuw enz... De 4x4 kan zonder tussenkomst van de bestuurder rekening houden met andere voertuigen en obstakels zoals takken herkennen. Verkrijgbaar bij uw concessiehouder binnen 10 jaar?

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top