10 dingen die je niet wist over elektrische wagens

Nieuws | Robert Anderson maakte in 1832 al een koets aangedreven door elektrische energie uit batterijen. Maar de eerste echte elektrische wagen was er eigenlijk in 1884...

Door MediaForta

Deel dit nieuws

Elektrische wagens zijn niet nieuw

Robert Anderson maakte in 1832 al een koets aangedreven door elektrische energie uit batterijen. Maar de eerste echte elektrische wagen was er eigenlijk in 1884. Het voertuig werd ontworpen en gebouwd door Thomas Parker, een Londense uitvinder die ook verantwoordelijk was voor het elektrificeren van de verhoogde tramlijnen in de stad. Zijn auto werd aangedreven door zeer krachtige en heroplaadbare batterijen. Zijn bedoeling was dan ook om milieuvriendelijke wagens op de wegen te brengen. Helaas is meer dan een eeuw later Parkers visie nog niet helemaal werkelijkheid geworden.

Ze waren super populair begin 20ste eeuw

Eind 19de eeuw en begin 20ste eeuw werden elektrische bolides steeds handiger, ze werden zowel eenvoudiger om te besturen als comfortabeler dan de voertuigen op benzine. Tienduizenden elektrische wagens werden tijdens deze periode verkocht en alle taxi's in Manhattan werden zelfs elektrisch aangedreven. Maar de verkoop daalde weer wanneer geoptimaliseerde brandstofwagens hun opmars maakten. Beter ontwikkelde verbrandingsmotoren zorgden er namelijk voor dat benzine opnieuw een handige optie werd.

Elektrische wagen zijn best duur om aan te kopen

De hoge prijs van elektrisch aangedreven voertuigen komt voornamelijk door de kost van hun batterijen. Elektrische voertuigen zijn echter wel vrijgesteld van BIV en verkeersbelasting. Bestaande auto's kunnen bovendien worden omgebouwd tot elektrische voertuigen, maar dit is ook duur. De verwachting is dat de prijs van elektrische voertuigen de komende jaren zal dalen, omdat de auto's en de hiervoor benodigde batterijen in grotere series geproduceerd zullen worden.

Maar ze zijn zijn goedkoop in onderhoud

Een elektrische auto heeft geen versnellingsbak en minder draaiende onderdelen in de aandrijving dan een conventionele auto. Daardoor is er minder onderhoud nodig en zijn de onderhoudskosten lager dan bij een conventionele auto. De kosten per kilometer voor het opladen van de batterijen van elektrische auto's zijn op dit moment twee tot drie keer lager dan de kosten per kilometer bij benzineverbruik.

Elektrische wagens zijn niet helemaal milieuvriendelijk

Elektrische auto's hebben geen verbrandingsmotor maar werken op een elektrische motor en een batterij. Om deze elektrische motoren en batterijen te produceren zijn zeldzame grondstoffen als neodymium en lithium nodig. Het ontginnen van deze metalen is zeer milieuverontreinigend. Vooral lithium heeft een zeer nadelige impact op het milieu. Er wordt bij de ontginning ervan heel veel water verbruikt en het is luchtverontreinigend omdat er toxische stoffen vrijkomen.

Elektrische auto's zijn temperatuurgevoelig

De accu van een elektrische auto werkt het beste bij een temperatuur van ongeveer 20-21°C. Extreme hitte of kou kunnen het bereik van de accu beperken, zeker als tijdens die hitte of kou ook nog respectievelijk de airconditioning of de verwarming gebruikt worden. Houd in die gevallen rekening met 30% minder bereik.

Ze zijn zwaarder dan benzinewagens, maar stiller

Het extra gewicht van een elektrische wagen komt door diens batterijen. Daardoor duurt het bij het remmen ook iets langer voor hij volledig stilstaat. Maar doordat de auto geen motor heeft, is hijwel ongelofelijk stil en heb je geen last van een storend geluid. Wist je trouwens dat een elektrische wagen heeft geen uitlaatpijp heeft? Waarom zou hij?

Er zijn verschillende types

Globaal gezien zijn er drie types auto's die geheel of deels op elektrische stroom kunnen rijden. Die met alleen een elektromotor, de types voorzien van een elektromotor met range extender en de plug-in hybrides. Volledig elektrische auto's hebben uitsluitend een elektromotor. Er hoeft dus geen dure brandstof in. Elektrische auto's met een range extender rijden ook volledig op stroom. Met dit verschil, dat er een kleine brandstofmotor aan boord is voor wanneer de stroom op dreigt te raken. Die brandstofmotor drijft niet de wielen aan, maar laadt de accu op. Een hybride auto tenslotte heeft zowel een brandstof- als een elektromotor. Als je de accu's ook aan het stopcontact kunt opladen, spreken we van een plug-in hybride.

De Tesla Model S is populair onder beroemdheden

De Tesla Model S is in meerdere opzichten een revolutionaire auto. Consumer Report, een zeer invloedrijk Amerikaans consumentenmagazine, heeft de Tesla Model S "de beste auto ooit getest" genoemd, met een score van 99 op 100. Had de oplaadtijd gelijk gelegen aan die van een benzine-auto, dan had dit een score van 110 opgeleverd. De Tesla Model S is een elektrische auto die op geen enkele manier inboet aan luxe of snelheid. Het ding is dan ook heel populair onder beroemdheden. Zo rijden celebrities als Brad Pitt, Ben Affleck en Cameron Diaz rond in deze elektrische supersedan.

Er komen meer elektrische wagens op de weg

Volgens de FOD Economie reden er eind 2015 2.871 puur elektrische wagens rond in België. Dat is 0,05% van het totaal van 5,6 miljoen personenwagens en dus bitter weinig. Maar er zit wel een enorme groei in het aandeel van de elektrische wagens. Terwijl het totale wagenpark met een jaarlijkse stijging van ongeveer 1% nagenoeg stabiel is, steeg het e-autopark met 300% in 2012, met 42% in 2013, met 95% in 2014 en met 60% in 2015.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top