11 betaalbare sportwagens om heerlijk mee te cruisen

Nieuws | Sportwagens zijn dé jongensdroom bij uitstek. Tot je in de showroom staat en het prijskaartje bestudeerd. In plaats van eeuwig te dromen van een Ferrari, Lamborghini of Aston Martin kan je net zo goed zelf rondrijden in een Nissan, Subaru, Audi of Fiat en er minstens zoveel plezier aan beleven. Geloof je ons niet? De volgende 11 betaalbare sportwagens geven ons volmondig gelijk.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Sportwagens zijn dé jongensdroom bij uitstek. Tot je in de showroom staat en het prijskaartje bestudeerd. In plaats van eeuwig te dromen van een Ferrari, Lamborghini of Aston Martin kan je net zo goed zelf rondrijden in een Nissan, Subaru, Audi of Fiat en er minstens zoveel plezier aan beleven. Geloof je ons niet? De volgende 11 betaalbare sportwagens geven ons volmondig gelijk.

De duurste sportwagen in onze lijst klokt af op 53.482 euro. De Porsche Cayman komt met 211 pk, haalt een topsnelheid van 246 km/u en trekt op van 0 naar 100 in 6,2 seconden.
 
Voordeel: Zelfs met het instapmodel van Porsche voel jij je de koning op de weg.
Nadeel: Dat gevoel duurt net zolang tot er een Cayman S of Cayman GT4 naast je komt staan en je moeiteloos op je plaats zet.
Vanafprijs: 53.482 euro

Lotus Elise Sport

Een 1,6l motorblok van Toyota klinkt niet bijster indrukwekkend, tot je beseft dat de Lotus Elise Sport iets meer dan 860 kilogram weegt. Vederlicht dus, waardoor je extra vinnig door het verkeer laveert.
 
Voordeel: De Elise Sport heeft een CO2-uitstoot van 149g/km. Evenveel als pakweg een Honda Accord, een Skoda Octavia of een Opel Vivaro. Geef toe, dan klinkt een Elise toch een pak leuker?
Nadeel: Als je groter bent dan 1,75 meter, mag je de Elise gerust links laten liggen.
Vanafprijs: 42.910 euro

Nissan 370Z Coupe

Wist je dat de Nissan 370Z enkele jaren geleden op precies dezelfde dag voorgesteld werd als het (toen) nieuwste Need for Speed-videospel? Hopelijk doe jij het iets rustiger aan op de weg dan de gemiddelde gamer in het videogame, al zal dat met een 3,7l V6 motor van 328 pk geen gemakkelijke opgave zijn.
 
Voordeel: Je rijdt met een sportwagen die getekend is door muggenzifters. De ingenieurs kozen bijvoorbeeld voor een 53-47 gewichtsverhouding in plaats van de gebruikelijke 50-50 omdat je bochten dan een fractie van een seconde sneller kunt nemen.
Nadeel: Je rijdt rond met het neefje van de Nissan Micra. Je familie kies je niet, die krijg je er gratis bij.
Vanafprijs: 38.400 euro

Ford Mustang

De Mustang is vanaf het prille begin, alweer 52 jaar geleden, een prijsklopper geweest en Ford is niet van plan om met die traditie te breken. Wil je extra indruk maken? Speel dan aan het rode licht met de Electronic Line-Lock functie om de achterwielen 15 seconden lang te laten spinnen. De ruzie met je achterliggers los je zelf maar op.
 
Voordeel: Amerikaanse spierkracht binnen handbereik.
Nadeel: Zelfs de meest milieuvriendelijke Mustang spuwt nog 179g CO2 per kilometer uit.
Vanafprijs: 37.000 euro

BMW Z4 Roadster

Ooit reed ene Dita Von Teese met veel plezier rond in een BMW Z4. Geen wereldschokkende referentie, maar wel een veeg teken aan de wand dat de Z4 jarenlang gezien mocht worden. Mocht, want binnenkort kijken we tegen een heel andere Z aan.
 
Voordeel: Koop hem nu nog, binnen een paar jaar bezit je een youngtimer.
Nadeel: De Z4 zoals we hem nu kennen is op een haar na gedateerd. Volgend jaar stelt BMW namelijk zijn opvolger voor.
Vanafprijs: 35.650 euro

Mercedes SLK Roadster

De traagste SLK haalt nog een respectabele snelheid van 226 kilometer per uur, maar draait het hier even niet om. Wij krijgen onderweg maar niet genoeg van de wind. Eenmaal het dak er na 20 trage seconden af is, genieten de inzittenden volop van het AIRSCARF-systeem. Spijtig dat het een optie is, want dat drijft de prijs natuurlijk weer de hoogte in.
 
Voordeel: Zelfs met de standaarduitrusting geraak je al een heel eind.
Nadeel: Qua opbergruimte is het huilen met de racepet op. 225 liter, minder dan een Volkswagen Fox.
Vanafprijs: 34.480 euro

Audi TT Coupé

BMW Z4 en Porsche Boxster, lezen jullie even mee? Een achterbank, hoe klein ook, is echt geen overbodige luxe. Dat heeft de vierwielaangedreven Audi TT goed begrepen, ondertussen al 21 jaar lang. Het productiemodel lag destijds opvallend dicht bij het concept en dat konden – en kunnen – we alleen maar toejuichen.
 
Voordeel: Vierwielaandrijving en een digitaal dashboard om u tegen te zeggen.
Nadeel: De TT is ooit verkozen tot de ideale wagen voor kapsters die teveel haarspray gebruiken en rondrijden in naaldhakken. Dat imago blijft deze coupé achtervolgen.
Vanafprijs: 34.210 euro

Subaru BRZ

Het eeuwige dilemma: wordt het een Subaru BRZ of een Toyota GT86? Twee keer nagenoeg dezelfde wagen, op de koplampen en de grille na. Momenteel rij je rond met een 200 pk sterke boxermotor, er is dus nog ruimte voor verbetering. Subaru heeft al beloofd om een sterker motorblok aan te bieden, zonder er een datum op te willen plakken.
 
Voordeel: Je krijgt wat de folder beloofd: back to basics. Subaru heeft alle poespas bij het grof vuil gezet.
Nadeel: Geen vierwielaandrijving zoals we gewoon zijn van Subaru. Chauffeurs moeten dus meer opletten in de bochten.
Vanafprijs: 32.995 euro

Toyota GT86

Misschien dat de prijs van de Toyota GT86 je overtuigt, want in sé is dit dezelfde maar net iets goedkopere wagen als de Subaru BRZ. Op de grille en de koplampen na.
 
Voordeel: Gemakkelijk om te tunen. Links en rechts wat carbon erbij (Toyota biedt dit als optie aan) en je bent klaar.
Nadeel: De GT86 gebruikt dezelfde banden als een boomknuffelende Toyota Prius. Niet verder vertellen!
Vanafprijs: 31.990 euro

Fiat 124 Spider

Mazda MX-5 opgelet, Abarth en Fiat hebben het op jullie fans voorzien. De Abarth 124 Spider mag zijn ding doen met een 1,4l motor van 170 pk die een topsnelheid van 230 km/u garandeert. Wat behoorlijk snel is voor zo’n compact model. Je rijdt 100 per uur in 6,8 seconden, een halve seconde sneller dan... de Mazda MX-5.
 
Voordeel: Je rijdt rond met een echte sluitschutter.
Nadeel: Iedereen denkt dat je een Fiat gekocht hebt.
Vanafprijs: 33.058 euro

Mazda MX-5

Hoe je het ook draait of keert, de Mazda MX-5 blijft de koning van de betaalbare sportwagens. Puristen zweren bij de eerste generaties, terwijl we ondertussen al aan de vierde toe zijn. Die is serieus op dieet gegaan en heeft 100 overbodige kilo’s achter zich gelaten. Daarom volstaat bijvoorbeeld een bescheiden motor van 131 pk om toch 214 km/u te rijden.
 
Voordeel: De MX-5 is verkozen tot beste cabrio van 2016 en die titel heeft hij niet gestolen.
Nadeel: Als je een unieke sportwagen zoekt die weinigen hebben, mag je de Mazda MX-5 als eerste schrappen.
Vanafprijs: 22.490 euro

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top