Welke automerken vertrouwen we nog?

Nieuws | Dat het imago van de autoindustrie de voorbije maanden een flinke deuk opliep, is een understatement van jewelste. Welke merken zijn in de ogen van de consument de betrouwbaarste en welke moeten we vanaf nu mijden? We beginnen graag met de strafste prestatie van allemaal: sinds 2011 staan ofwel Lexus ofwel Toyota op de eerste plaats in de betrouwbaarheidslijstjes. Eind 2015 was het weer van dat, toen Lexus en Toyota de top 2 van een uitgebreid onderzoek van Consumer Reports bezetten. In totaal werden 28 merken onder de loep genomen, niet mis dus.

Door MediaForta

Deel dit nieuws

Dat het imago van de autoindustrie de voorbije maanden een flinke deuk opliep, is een understatement van jewelste. Welke merken zijn in de ogen van de consument de betrouwbaarste en welke moeten we vanaf nu mijden? We beginnen graag met de strafste prestatie van allemaal: sinds 2011 staan ofwel Lexus ofwel Toyota op de eerste plaats in de betrouwbaarheidslijstjes. Eind 2015 was het weer van dat, toen Lexus en Toyota de top 2 van een uitgebreid onderzoek van Consumer Reports bezetten. In totaal werden 28 merken onder de loep genomen, niet mis dus.

Eerste of achtste?

Dit jaar nog liet Honda trots weten dat het verkozen is tot het meest betrouwbare merk van het jaar. Dat terwijl Consumer Reports het merk enkele maanden geleden nog op de achtste plaats parkeerde. Bij Warrantywise schatten ze de Japanners hoger in want daar staat Honda op plaats 2, vlak achter... Toyota.

Al Azië wat de klok slaat

Europese automerken hinken ver achterop als het op betrouwbaarheid aankomt, zeker in vergelijking met hun Aziatische concurrenten. De top 7 van Warrantywise is angstwekkend oosters: in plaats van Mercedes, Audi en BMW treffen we respectievelijk Toyota, Honda en Suzuki in de top 3 aan. De volgende vier merken zijn Mitsubishi, Mazda, Hyundai en tenslotte Nissan. Ze scoren allemaal tussen 93 en 86 %, wat in schril contrast staat met de miezerige 14 % van de verrassende laatste in de lijst (maar later meer hierover).

Tweedehands dan maar?

Komaan Europa, op de tweedehandsmarkt moet het toch beter gaan? Gelukkig wel, zo bevestigt ook Warranty Direct. Vergeet even de Mitsubishi Lancer op de eerste plaats, net zoals de Honda Jazz (2), Toyota Yaris (4), Suzuki Alto (5), Suzuki Liana (7), Hyundai Getz (8) en de Mazda MX-5 (9) in de top 10. De drie eerredders van dienst zijn hier de Opel Agila (3), Chevrolet Kalos (6) en tenslotte de Citroën Saxo (10). Inderdaad, de klassieke luxemerken laten het verrassend afweten.

Het meest betrouwbare model?

Geen Honda, Toyota of Lexus maar wel de Audi Q3, tenminste volgens Consumer Reports. Dat onderzocht niet minder dan 170 verschillende modellen voordat het tot deze conclusie kwam. Een leuke opsteker voor de kleine SUV van het merk met de vier ringen.

De keerzijde van de medaille

Welke automerken associeer jij met onbetrouwbaarheid? Alles behalve Ferrari, Porsche, Jaguar of Maserati, en toch zijn dit vier van de zes slechtst scorende automerken van dit moment. Het absolute dieptepunt is Bentley, dat met een score van amper 14 op 100 barslecht scoorde bij Warrantywise. De reden? Terwijl de kans op een defect groter is bij merken als Opel of Volkswagen, betaal je per reparatie een veelvoud bij Bentley.

Tweedehands te mijden

Warranty Direct koos enkele weken geleden het beste tweedehandsmodel van dit moment en aansluitend ook het slechtste. Wat een heel raar resultaat oplevert, want het beste merk volgens Consumer Reports is meteen het slechtste volgens Warranty Direct. Investeren in een tweedehands Audi RS6 is het equivalent van geld verbranden. Ook een Nissan GT-R, BMW M5, Porsche 996 of een Bently Continental GT kopen, is een barslechte zet. Spijtig want ze klinken stuk voor stuk als dolle pret op de weg.

Rampzalig voor Mercedes

De Reliability Index van verzekeraar Warranty Direct is een ramp voor Mercedes-Benz. In de top 10 van slechtste tweedehands modellen bezetten Mercedessen namelijk niet minder dan vier plaatsen. Een Mercedes-Benz CL (6), V-Klasse (7), SL (9) en GL (10) scoren qua betrouwbaarheid ronduit ondermaats op de lange termijn.

Toyota in cijfers

Toyota is top, dat blijkt ook uit cijfers van AutoGuide. Het magazine berekende dat er bij Toyota amper één technisch ondermaatse wagen van de band loopt per... 11.655.566 geproduceerde voertuigen! Héél wat beter dan de Italianen van Fiat, waar de verhouding 1 op 76.808 is.

Klein is niet fijn

Fiat blundert, dat ontdekte ook Consumer Reports. Dat berekende dat je momenteel met een Fiat 500L het meeste risico loopt op een technisch defect. De meest voorkomende problemen zijn een kaduke radio, een displayscherm dat onderweg blokkeert, spraakcommando's die niet opgevolgd worden, een versnellingsbak met kinderziektes en verlichting met een eigen willetje. Volwassen worden is cool?

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top