Supercoole wagens met minder dan 1000 cc onder de motorkap

Nieuws | De meeste wagens zijn tevreden met 1000 tot 3000 cc. En wat als je kleiner gaat? Beland je dan automatisch in de categorie 'trapfiets op vier wielen'? Alles behalve, zo leert een kleine rondvraag.Bij Caterham Cars doen ze momenteel mooie dingen met lichtgewicht, betaalbare sportwagens. Neem nu de Caterham 7 160, het zogenaamde instapmodel van het merk. De 660cc Suzukimotor produceert amper 80 pk maar dat is meer dan voldoende voor dit rudimentaire speeltje. Te koop voor amper 22.200 euro, maar dan wel zonder opties zoals vloermatten, een reservewiel, een kap tegen de regen of verwarming.

Door MediaForta

Deel dit nieuws

De meeste wagens zijn tevreden met 1000 tot 3000 cc. En wat als je kleiner gaat? Beland je dan automatisch in de categorie 'trapfiets op vier wielen'? Alles behalve, zo leert een kleine rondvraag.Bij Caterham Cars doen ze momenteel mooie dingen met lichtgewicht, betaalbare sportwagens. Neem nu de Caterham 7 160, het zogenaamde instapmodel van het merk. De 660cc Suzukimotor produceert amper 80 pk maar dat is meer dan voldoende voor dit rudimentaire speeltje. Te koop voor amper 22.200 euro, maar dan wel zonder opties zoals vloermatten, een reservewiel, een kap tegen de regen of verwarming.

Iso Isetta

Van superlatieven heeft de Iso Isetta (net verwarren met de BMW Isetta!) nooit gehoord. Deze Italiaanse microwagen werd oorspronkelijk bedacht door een koelkastontwerper en was vanaf zijn voorstelling in 1953 een dikke hit. Een pietluttige 236cc en 9,5 pk sterk motorblokje verzekerde een topsnelheid van 75 km/u (bergaf). Optrekken duurde eeuwen: maar liefst 30 seconden om vanuit stilstand 50 per uur te halen. In april 1955 stelde BMW zijn eigen Isetta voor en de mythe was geboren.

Subaru 360

Krijg je ook opeens de oncontroleerbare drang om iemand te knuffelen? Daar zit deze Subaru 360 uit 1958 vast en zeker voor iets tussen. Het lieveheersbeestje, de bijnaam die de Japanners hem gaven, werd destijds in de VS door de importeur aangeprezen als "goedkoop en lelijk". Geen wonder dat hij daar nooit potten brak. Kan ook moeilijk met een luchtgekoeld tweecilinder 356cc motortje dat maar liefst 37 seconden nodig had om 100 per uur te halen!

Suzuki Jimny

Vraag aan 100 voorbijgangers om een Suzuki-model te noemen en je zal niet veel verder geraken dan de Swift, de Vitara en... de Jimny. Die laatste dateert alweer van 1970 en wordt nog altijd geproduceerd, zij het – gelukkig maar – in een heel andere vorm. De oorspronkelijke Jimny, de LJ10, deed het met een luchtgekoelde 359cc Mitsubishimotor die een topsnelheid van 75 kilometer per uur verzekerde. In geen tijd zou de Jimny terecht uitgroeien tot een ofroad icoon.

Citroën 2CV

De 2CV was in 1948 letterlijk een boerenwagen want bedoeld om Franse landbouwers snel van veld A naar veld B te verplaatsen. In de eerste schetsen stond zelfs letterlijk vermeld dat de 2CV met een volle eierdoos over een pas geploegd veld moet kunnen rijden, zonder dat er één ei breekt. En minstens zo apart: binnenin moest er voldoende plaats zijn om een schaap te vervoeren. De eerste 2CV uit 1948 kwam met een benzinemotor van 375cc, met een vermogen van... 8 pk. Allemaal ingrediënten voor een gigantisch succes want al enkele maanden na de voorstelling in 1948 stonden potentiële kopers in een wachtrij van maar liefst drie jaar!

Fiat 500

1958 was een boerenjaar voor de Fiat 500. Amper een jaar na de onthulling van de Nuova 500 (met 479cc) namen zeven Fiat 500's deel aan een uithoudingsrace van 3300 kilometer, samen met 22 andere wagens met minder dan 500cc. En nu komt het: een 500 won, een Abarth werd tweede en in de top 10 stonden maar liefst vijf Fiat 500's. 16 deelnemers moesten halfweg de race opgeven maar elke Fiat finishte probleemloos.

Honda S660

Honda heeft een reputatie hoog te houden. De S600 uit 1964 was meteen het eerste model dat op grote schaal geproduceerd werd door het Japanse merk. De motor van 606cc produceerde 57 pk, goed voor een topsnelheid van 140 kilometer per uur. Flashforward naar 2015, toen Honda ons probeerde in te pakken met de S660 van 660cc. Dat lukte, en hoe. Pas vanaf oktober 2016 kunnen we opnieuw bestellingen plaatsen voor de S660.

Renault Alpine A108

In het jaar dat de langverwachte Renault Alpine A120 op de markt komt, is het niet meer dan normaal dat we even teruggrijpen naar het roemrijke verleden van het merk. De Alpine A108 uit 1958 was al tevreden met een watergekoelde 845cc motor van 37 pk, al konden sportievelingen altijd nog opteren voor de 904cc-variant van 53 pk, voor net iets meer pit.

Morris 850

Wat is de link tussen het Waalse plaatsje Seneffe en de autoindustrie? Jarenlang werden er Mini's gebouwd, tot de fabriek in 1982 gesloten werd. De lichtste versie van de Morris 850 (Mini voor de vrienden) werd aangedreven door een 0,8 liter viercilinder van 848cc. Wie pittiger uit de hoek wilde komen, kocht destijds een 1,3 liter viercilinder voor net dat ietsje meer oumpf.

Peel P50

De Peel P50 heeft al in veel lijstjes geschitterd, we krijgen er maar niet genoeg van. De kleinste wagen ter wereld doet het tegenwoordig met een petieterige 49cc motor die 3,35 pk opwekt en een top haalt van 45 kilometer per uur. Met de elektrische variant rij je 5 kilometer per uur sneller maar daar is dan ook alles mee gezegd. Voor 18.000 euro ben jij hét gespreksonderwerp van de dag. Veel geld voor een rijdende okkernoot, nietwaar?

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top