Dieselgate en 10 andere keren dat de autoindustrie ons bedot heeft

Nieuws | In september 2015 ontplofte er een clusterbom in Wolfsburg: Volkswagen zou sjoemelsoftware gebruikt hebben om de uitstoot van maar liefst 11 miljoen wagens binnen de Europese norm te krijgen.In werkelijkheid braakten al die wagens tonnen teveel CO2 de lucht in. En niet van de minsten; onder andere de Golf VI, de Tiguan, Passat VII, Audi A1, A3, TT, Q3, de Skoda Fabia en Octavia, ze hebben allemaal boter boven het hoofd. De Volkswagengroep zag de bui al lang hangen en heeft ettelijke miljarden euro's opzij gezet om boetes te betalen. Dat er wel vaker gesjoemeld wordt in de autosector, maken de volgende voorbeelden duidelijk.

Door MediaForta

Deel dit nieuws

In september 2015 ontplofte er een clusterbom in Wolfsburg: Volkswagen zou sjoemelsoftware gebruikt hebben om de uitstoot van maar liefst 11 miljoen wagens binnen de Europese norm te krijgen.In werkelijkheid braakten al die wagens tonnen teveel CO2 de lucht in. En niet van de minsten; onder andere de Golf VI, de Tiguan, Passat VII, Audi A1, A3, TT, Q3, de Skoda Fabia en Octavia, ze hebben allemaal boter boven het hoofd. De Volkswagengroep zag de bui al lang hangen en heeft ettelijke miljarden euro's opzij gezet om boetes te betalen. Dat er wel vaker gesjoemeld wordt in de autosector, maken de volgende voorbeelden duidelijk.

Foefelen met brandstof

Bij Hyundai-Kia was het ook niet altijd pluis.In 2014 kregen de Zuid-Koreanen samen een boete van 300 miljoen dollar omdat de verbruikscijfers van hun modellen lichtjes aan de optimistische kant waren, om het zo te zeggen. 1, 2 miljoen Kia's en Hyundai's hebben 4,75 miljoen kubieke ton broeikasgassen meer uitgestoten dan aangegeven stond.

Airbag uitgeschakeld

Tien jaar lang sukkelde GM met de ontsteking van verschillende modellen.Tijdens een rit zou die zich onverwachts uitschakelen en daarmee ook de airbags en de stuurbekrachtiging. De chauffeur merkte daar echter niets van. Na 124 sterfgevallen en 275 zwaargewonden die rechtstreeks met de falende ontsteking in verband gebracht kunnen worden, betaalde GM 900 miljoen dollar aan de nabestaanden. Bovendien werden 2,6 miljoen wagens opnieuw nagekeken om verdere problemen te voorkomen.

GM-doofpot

General Motors is blijkbaar hardnekkig. Toen de Amerikaanse overheid in 1969 polste naar een Chevroletmotor die bij hoge snelheid plots los kwam te zitten, had GM een kurkdroog antwoord klaar: "We weten het en hebben al 172 dossiers ontvangen over slecht bevestigde motorblokken. Met 63 ongevallen en 18 gewonden als resultaat."De Chevroletmotor gaf automatisch meer gas bij hoge snelheid. Wie heelhuids uit de wagen stapte, merkte nadien dat de parkeerstand onbruikbaar geworden was. Woeps: de slecht functionerende motoronderdelen werden al sinds 1958 gebruikt in diverse Chevroletmodellen. Nog schokkender: GM wachtte nog doodleuk tot december 1971 voordat het 6,5 miljoen wagen terugriep naar de garage om het euvel op te lossen.

Altijd maar sneller

In 2014 betaalde Toyota een heftige 1,2 miljard dollar om niet vervolgd te worden.De aanleiding moest in eigen huis gezocht worden. Miljoenen Toyota's en Lexusen gaven ongewild gas omdat de vloermatten in de weg van het gaspedaal lagen of omdat het gaspedaal niet volgens de regels geïnstalleerd was. 9,3 miljoen voertuigen die tussen 2004 en 2010 gebouwd waren, werden bovendien preventief nagekeken op productiefouten.

Made in Japan

Tussen 2000 en 2008 verkocht de Japanse airbagproducent Takata airbags die gevoelig waren voor vocht en bovendien met teveel kracht opgeblazen werden.Zeg maar gerust dat ze bij een aanrijding ontploffen in plaats van dat ze levens redden. Maar liefst 17 miljoen wagens, verdeeld over 10 automerken, zouden voorzien zijn van de dodelijke Takata-airbags, terwijl sommige schattingen het op 30 miljoen wagens houden! En nu komt het: zowel Takata als Honda wisten al in 2004 dat er iets niet pluis was en probeerden alles in de doofpot te stoppen.

Audigate

In 1986 werd Audi genadeloos met de grond gelijk gemaakt in 'Out of Control', een special aflevering van het tv-programma '60 Minutes'.De journalisten verdraaiden de feiten en beweerden dat Audi's ongecontroleerd gas gaven. Ondanks een uitvoerige controle door Audi en staalharde bewijzen dat er niets mis was met de Duitse wagens, kon het merk het jarenlang vergeten in de Verenigde Staten.

Bom op wielen

De Ford Pinto werd in de jaren zeventig smalend 'de barbecue op vier wielen' genoemd, en daar was een goede reden voor.Bij een kop-staartbotsing was de kans namelijk groot dat de brandstoftank van de Pinto doorboord werd, dat de brandstof in de wagen lekte en de passagiers verbrand werden. Ford wist vanaf het eerste moment dat er een probleem met de brandstoftank was, maar weigerde om financiële redenen om een extra veiligheidschild rond de tank te plaatsen. Nochtans zou die kleine, maar levensreddende maatregel, amper... 1 dollar meer gekost hebben! Pas in 1978 besliste Ford onder publieke druk om de extra beveiliging te installeren bij 1,5 miljoen Pinto's.

Standaard smeergeld

In 2010 ging Daimler met de billen bloot door toe te geven dat het al tien jaar smeergeld betaalde.Niet eenmalig, nee: in totaal vloeide 56 miljoen dollar via meer dan 200 stortingen naar ongure figuren in 22 landen. De voorzitter van de commissie die zich over de affaire boog, kon er destijds logischerwijze niet mee lachen: "We overdrijven niet als corruptie en omkoping de standaard bedrijfsregel is bij Daimler. De reputatieschade die Daimler zichzelf heeft aangebracht, is een dure les die elk bedrijf zou moeten kennen."

Pompen of verzuipen

Ooit, en dan spreken we over de jaren negentig, waren bandenfabrikant Firestone en Ford BFF's.Tot in 2000 bleek dat de populaire Ford Explorer veel te gemakkelijk kantelde. Ford beschuldigde Firestone ("de banden scheuren te snel") en Firestone beschuldigde Ford ("de Explorer is te zwaar en stuurt slecht"), met als enig resultaat 100 sterfgevallen die rechtstreeks te wijten waren aan de Explorer-Firestone-combi. Na een controle op maar liefst 19,5 miljoen banden wilden Ford en Firestone vanaf 2002 niets meer met elkaar te maken hebben. Tot op vandaag blijven beide bedrijven als twee kleine kleuters de zwartepiet naar elkaar doorschuiven.

Snoepreisjes!

De namen Clyde Cambell en Veronica Johns zeggen je waarschijnlijk weinig.In de zomer van 2015 raakte bekend dat deze twee hoge Australische Fiat/Chrysler-piefen jarenlang miljoenen uitgaven aan allerhande speeltjes, terwijl hun bedrijf er verder alles aan deed om de financiële crisis te doorstaan. Lees je even mee? Clyde en Veronica bestelden een jaarlijks kerstfeestje (1 miljoen dollar), kochten een eigen Abarth raceteam op kosten van de zaak (800.000 dollar), deelden Fiats en Chryslers uit aan beroemde Britten, schonken een Fiat aan hun kapper, kochten een "mobiel drijvend reclamepaneel" – een luxejacht dus – (400.000 dollar), incasseerden reiskosten van andere werknemers, gaven zichzelf een huis cadeau (145.000 dollar) en stelden contracten op met familieleden en andere zakenpartners (30 miljoen dollar). Toen Amerikaanse boekhouders begin dit jaar het wanbeleid ontdekten, was de sfeer in Australië volgens werknemers "nog doodser dan op een begrafenis".

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top