10 weetjes over zelfrijdende wagens

Nieuws | Als we de insiders mogen geloven, laten we ons binnen dit en pakweg vijf jaar allemaal door een zelfrijdende wagen van punt A naar punt B brengen. Bij wie moeten we dan gaan shoppen voor een gloednieuw zelfrijdende auto?Tegenwoordig wordt het hardst uitgekeken naar al het leuks dat Google, Apple, Tesla, Audi en General Motors aan het ontwikkelen zijn. Als er toch gegokt moet worden, zouden wij echter ons geld inzetten op Mercedes-Benz en het F 015 concept.

Door MediaForta

Deel dit nieuws

Als we de insiders mogen geloven, laten we ons binnen dit en pakweg vijf jaar allemaal door een zelfrijdende wagen van punt A naar punt B brengen. Bij wie moeten we dan gaan shoppen voor een gloednieuw zelfrijdende auto?Tegenwoordig wordt het hardst uitgekeken naar al het leuks dat Google, Apple, Tesla, Audi en General Motors aan het ontwikkelen zijn. Als er toch gegokt moet worden, zouden wij echter ons geld inzetten op Mercedes-Benz en het F 015 concept.

Blikschade

Google test zich momenteel een ongeluk met zijn zelfrijdende wagen.Spijtig genoeg is het schattige ding niet bepaald ongevallenvrij. Tijdens de 3,2 miljoen gereden kilometer mocht het schadeformulier welgeteld 14 keer bovengehaald worden. Wel goed nieuws: tot nu toe was elk ongeval de schuld van een andere weggebruiker.

Topsnelheid?

Mercedes-Benz schermt met een bereik van 1100 kilometer voor de elektrische F 015, maar dat is natuurlijk altijd gemakkelijk gezegd bij een concept.De zelfrijdende auto van Google heeft nog werk voor de boeg want een bereik van ocharme 150 kilometer en een 'top'snelheid van (een miezerige) 40 kilometer per uur is niet al te best. Er bestaan rollators die beter presteren!

Apple moeit zich

We hebben het in onze agenda genoteerd: in 2019 zal Apple een zelfrijdende wagen van eigen makelij verkopen.We kunnen alleen maar bidden tot de goden (en Steve Jobs) dat de iCar de moeite waard zal zijn.

Chauffeur krijgt vrijaf

Minimalisme troef in de autonome wagen van Google.Binnenin vind je twee stoelen terug, een beetje bagageruimte, een startknop om de motor aan te zetten en een scherm waarop je de route ingeeft. Verder helemaal niets, nada, noppes.

Wachten we er op?

De vraag van één miljoen: durven we meeliften in een voertuig waar het stuur en de pedalen ontbreken?Een rondvraag bij 505 chauffeurs tussen 18 en 60 jaar liet er dit jaar geen twijfel over bestaan. Maar liefst 96,2 % van de ondervraagden willen niet instappen in een stuur- en pedalenloos voertuig. Het land waar autonome voertuigen op dit moment de minste kans op slagen hebben, is India. Chinezen en Japanners staan dan weer wel open voor de technologie.

Sensoren

Maak je geen zorgen om de veiligheid.Google's zelfrijdende wagen bijvoorbeeld is voorzien van – peperdure – sensoren (70.000 dollar) die 180 meter ver kunnen 'zien' in het verkeer en obstakels, stoepranden, voetgangers, fietsers, andere wagens en verkeersborden onderscheiden.

Crimineel werktuig

Er komt zware kritiek op zelfrijdende wagens vanuit onverwachte hoek.De Amerikaanse FBI vreest dat dergelijke voertuigen in de toekomst gebruikt zullen worden als dodelijke wapens, of tijdens een vlucht ingezet worden. Omdat de chauffeur overbodig is, kunnen de inzittenden de politiewagens vrij beschieten, zo staat in een rapport.

Sneller dan een mens

We kunnen definitief een streep trekken door eender welke autosport want zelfrijdende wagens nemen het vanaf nu over.Met dank aan Audi, dat momenteel twee prototypes (Bobby en Robby genaamd) uittest op allerlei circuits. Op Sonoma Raceway in Californië is Robby er afgelopen zomer voor het eerst in geslaagd om de rondetijden van een echte piloot te overtreffen. De testbevindingen zullen voor het eerst echt toegepast worden in de volgende Audi A8, zij het beperkt. Het volgende model zal zelf kunnen parkeren en indien gewenst alle rijfuncties overnemen vanaf een snelheid van 60 kilometer per uur.

Zwartrijden aan een slakkengang

Denk nu niet dat België werkloos vanaf de zijlijn toekijkt.Ook in ons land wordt er geëxperimenteerd met autonome voertuigen. In 2018 zal er bijvoorbeeld een bus ingezet worden rond de luchthaven van Zaventem. Het doel is om op het 5 kilometer lange traject 250 reizigers per uur te vervoeren aan een snelheid van 15 tot 20 kilometer per uur. Binnenkort heeft het dus totaal geen zin meer om te foeteren op een nukkige buschauffeur, simpelweg omdat er niemand achter het stuur zit!

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top