Exotische automerken die onder de radar blijven

Nieuws | Is een Ferrari te alledaags en een Porsche al helemaal om je schouders bij op te halen? Om nog maar te zwijgen van een Lamborghini, McLaren of Koenigsegg. Tijd om je aandacht te richten op de fantasten, idealisten en garageknutselaars van deze wereld. Onbekende supercars, maar daarom niet minder interessant!

Door MediaForta

Deel dit nieuws

10 exotische automerken die onder de radar blijven

Is een Ferrari te alledaags en een Porsche al helemaal om je schouders bij op te halen? Om nog maar te zwijgen van een Lamborghini, McLaren of Koenigsegg. Tijd om je aandacht te richten op de fantasten, idealisten en garageknutselaars van deze wereld. Onbekende supercars, maar daarom niet minder interessant! Het Poolse stadje Gliwice is de plaats waar 1796 de eerste Europese hoogoven gebouwd werd (yep, dit moesten we opzoeken). Precies 220 jaar later (in 2016) zal het de stad zijn waar de eerste Poolse supercar van de montageband rolt. Met deze Arrinera Hussarya haal je een topsnelheid van 350 kilometer per uur en dankzij de 8.3 liter V8 peer je van nul tot 100 kilometer per uur in amper 3 seconden. Als we al vooroordelen hadden over Polen, zijn die bij deze met één dot gas van de tafel geveegd.

Italiaanse macho

In 2013 stelde de Italiaanse entrepreneur Luca Mazzanti de Evantra voor, een superexclusieve tweezitter die volledig op maat afgeleverd wordt. Mazzanti bouwt er maximaal 5 van per jaar, om zeker te zijn dat elk element top is en perfect afgestemd op de toekomstige eigenaar. Onder de motorkap? Een 7.0 liter aluminium LS7 V8 die 701 pk opwekt met een topsnelheid van 350 kilometer per uur. Op het vlak van koppel meten we 848 Nm, meer dus dan een Porsche Cayenne Turbo S.

Let the beast go

Telkens we naar de Rezvani Beast kijken, krijgen we zin om "Wicked Game" van Chris Isaak op te zetten, kaarsjes aan te steken, het licht te dimmen en rozenblaadjes op het bed te pleuren. De Beast ademt autoseks uit en je hoeft geen Einstein te zijn om te weten waarom. Leuk weetje: het carbon koetswerk wordt in één keer geproduceerd door een 3D-printer om gewicht te besparen. Alsof de 500 p krachtige Rotrex-motor nog niet genoeg is.

Moeten er nog pk's zijn?

Quizvraagje van de dag: waar wordt de Laraki Epitome gebouwd? Als je Marokko antwoordde, zit je goed. De statistieken van deze supercar spreken tot de verbeelding. Er zullen er slechts negen van gebouwd worden en elke Epitome moet zo'n 2 miljoen dollar kosten. In ruil krijg je wel een opgevoerde V8 uit een Corvette C6 waardoor je achter het stuur beschikt over een stratosferische 1200 pk. Met de juiste brandstof loopt dat zelfs op tot 1750 pk!

Afgeleide Lotus Elise

Net zoals er amper een Mexicaan ooit van het Belgische merk Gillet gehoord heeft, zal er in ons land bij bijna niemand een lampje gaan branden wanneer de naam Mastretta MXT valt. Deze Mexicaanse wagen – de helft van de onderdelen komt uit de VS, maar dat terzijde – is de eerste poging van het Midden-Amerikaanse land om een degelijke supercar te bouwen. Er is nog wat werk aan het koetswerk, de motor en de afwerking, maar als eerste poging is de MXT meer dan geslaagd. Heb je plots ook zo'n zin in een tortilla?

Snelheid wordt sexy

Er zit duidelijk potentieel in het Oostenrijkse bedrijf Tushek & Spigel. Dat bewijst het met TS600, de opvolger van de TS500. De TS600 werkt met dezelfde 4.2l V8 als de audi R8, alleen is deze sportwagen opmerkelijk lichter. Daardoor kan hij een topsnelheid van 351 km/u behalen en sprint hij naar de 100 in een belachelijke 2,9 seconden. Zuinig is hij bijgevolg niet, met een gecombineerd verbruik van maar liefst 14,9 liter per 100 kilometer.

Mechanisch allegaartje

De Braziliaanse Lobini H1 is een heerlijk ogende Frankenstein van een wagen. Ga maar na: de motor is dezelfde 1.8 liter die in de Volkswagen Golf IV GTI gebruikt is, het dashboard is deels geleend van de Volkswagen Golf, de stuurkolom komt uit een Volkswagen Gol en de airco uit een Ford Ka. Volgens de fabrikant maken ze er 100 van per jaar, het werkelijke aantal zal ongetwijfeld iets lager uitkomen.

Ricecar

Oullim Motors werkt momenteel een nieuw model uit, dat de Spirra 2 zal heten. Wie? Wat? Waar? Dit Zuid-Koreaanse automerkje bouwt al enkele jaren met wisselend succes sportieve wagens zoals de oorspronkelijke Spirra, de Spirra S en de GTA-versie ervan. Momenteel wordt er intern hard gewerkt aan de volgende generatie die nog beter zal moeten presteren. Anders gezegd: beter dan een topsnelheid van 310 km/u, 550 pk en een nul naar 100 in 3,5 seconden.

Made in Ankara

De Turkse Etox Zafer (Turks voor "overwinning") moet wel de meest pan-Europese sportwagen van dit moment zijn. Potentiële klanten kunnen namelijk kiezen tussen een Franse motor (een 1.5l diesel van Renault), een Duitse (een 3.0l diesel van BMW) en een Zweedse (een 3.0l benzine van Volvo)! Verder is deze tweede Turkse sportwagen ooit een absolute beauty om te zien.

Competitie voor de Veyron?

De allerlaatste uitstap van de dag brengt ons naar Canada waar de HTT Pléthore een plaatselijke beroemdheid is. De chauffeur zit centraal om de 6.2l V8 met 750 pk in toom te houden. Voor de echte durvers biedt HTT Automobile trouwens een variant met 1300 pk aan. Er zullen niet meer dan 99 Pléthores gemaakt worden, met een productiecapaciteit van 6 tot 7 wagens per jaar.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top