10 wereldpremières op het autosalon van Frankfurt waar we reikhalzend naar uitkijken

Door MediaForta

Deel dit nieuws

Het autosalon van Frankfurt is de tweejaarlijkse natte droom van elke Europese autoliefhebber. Van 17 tot 27 september stellen 1100 exposanten uit 39 verschillende landen maar liefst 210 absolute nieuwigheden voor. De afwezigen (ja jullie, Volvo, Lotus, McLaren, Aston Martin, Cadillac, Chevrolet en Donkervoort!) hebben ongetwijfeld ongelijk want de volgende 10 aantrekkelijke premières gaan aan hun neus voorbij.Bij Ferrari wordt het schipperen tussen de F12 GTO en de 488 Spider. Die laatste moet trouwens niet veel onderdoen voor zijn oudere broertje, de 488 GTB. Terwijl die laatste in 8,3 seconden 200 kilometer per uur haalt, doet de Spider er welgeteld 8,7 seconden over. De hardtop doet er 14 seconden over om open of toe te gaan, daarna is het gassen geblazen tot de top van 325 per uur...

Bentley Bentayga

Bentley houdt de details van de Bentaya angstvallig geheim tot de onthuldiging in Frankfurt en terecht.Het is de allereerste SUV van het merk en die zit dus maar beter goed vanaf het begin. Onder de kap kies je tussen een W12, een V8 of een hybride krachtbron. Op de weg te zien vanaf 2016.

Kia Sportage

Wilde gok: volgend jaar zal je vaker een Kia Sportage zien dan een Bentley Bentayga.Evenveel SUV als zijn Britse collega, alleen een ietsiepietsie betaalbaarder. De nieuwe Sportage heeft geen dieet gevolgd, integendeel zelfs. Hij is 40 mm groter geworden om de passagiers meer ruimte te bieden. De 177 pk sterke 1.6 liter T-GDI benzinemotor moet de klus onderweg klaren.

Opel Astra

We hebben het even moeten opzoeken: de Opel Astra bestaat dit jaar 24 jaar.De jongste telg is gekrompen in de was: hij is tot 200 kilogram lichter, 26 mm minder hoog én 49 mm korter dan de vorige generatie. Het gloednieuwe Opel-ukje krijgt motoren die variëren van 95 pk tot een heftige 200 pk.

Porsche 911

Inderdaad, de 911 Carrera en 911 Carrera S krijgen een facelift.In de vorm van twee turbo's die het aantal pk's respectievelijk naar 370 en 420 opdrijven. Goed voor een tijdswinst van welgeteld 0,2 seconden in vergelijking met de vorige 911's. Verder is het vooral afwachten hoe de Porsche Pajun er uit zal zien. Dit model moet zich net onder de Panamera gaan bevinden en dus dezelfde positie innemen als de Macan ten opzichte van de Cayenne. O ja, de Pajun zal – o heiligschennis – volledig elektrisch rijden. Daar heb je concepten voor, nietwaar?

Renault Mégane IV

De beruchte winkelhaken onder de koplampen van de nieuwste Renault Mégane, you love it or you hate it.Je zou haast vergeten dat hij lager, breder en langer is dan de vorige Mégane om het sportieve karakter te benadrukken.

Suzuki Baleno

De Jaguar F-Pace, Rolls-Royce Dawn, Audi A8L Security, ze klinken allemaal opperbest.Maar wat dacht je van de Suzuki Baleno? De laatste Baleno rolde in 2002 van de Japanse band maar daar komt nu verandering in. Een nieuwe hatchback verrijst uit zijn as om een plaatsje te veroveren in een meer dan drukbezet segment. Komt als geroepen of plaats opgestaan is plaats vergaan?

Peugeot Sport 308 Racing Cup

Peugeot toont de sportiefst denkbare 308 van dit moment en trakteert de toekomstige chauffeurs op een 308 pk sterk motorblok, ruim voldoende voor het 1050 kilogram lichte scheurijzer.De sequentiële versnellingsbak, 18-inch wielen, opzichtige spoiler en directe brandstofinjectie – om maar een paar features te noemen – zullen zeker hun weg naar het juiste publiek vinden.

BMW 330e

In Frankfurt toont BMW twee e-modellen, de 225xe en deze 330e.De ecologische tak van de familie koppelt telkens een elektrische motor aan een conventioneel verbrandingsexemplaar. Bij de 330e komt dat neer op een elektromotor van 88 pk in combinatie met een benzinemotor van 184 pk. Aan dat elektrische moet nog steeds gewerkt worden, zeker omdat de actieradius van de elektromotor nog steeds maar 40 kilometer is.

Mercedes-AMG C63 S Coupé

Wees maar zeker dat Audi, BMW, Volkswagen en natuurlijk ook Mercedes groots zullen uitpakken in Frankfurt.Dat laatste merk toont bijvoorbeeld de Mercedes-AMG C63 S Coupé, die voorzien is van een stevig paar oren en poten. Of anders gezegd: een twinturbo V8 van 4 liter. De Mercedes-AMG C63 S Coupé bevestigt het stereotiep van de dikke Duitser: de motorkap is langer en de spatborden zijn breder geworden, net zoals de wielen. In totaal heb je vooraan 6,4 centimeter en achteraan 6,6 centimeter minder speelruimte om hem in een parkeerplaats te wurmen.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top