Achterhaalde futuristische autoconcepten

Door MediaForta

Deel dit nieuws

Elk autosalon reserveren we minstens een namiddag om de nieuwste concepten te bewonderen. Omdat ze zo heerlijk geflipt zijn en omdat wat vandaag onmogelijk lijkt, morgen misschien echt in onze garage staat!Dat dachten ze in 1958 ook van de Ford Nucleon en gelukkig hebben de Amerikanen zich net op tijd bedacht. De Nucleon past perfect binnen het nucleaire tijdperk van zestig jaar geleden maar zie jij je anno 2015 nog rondrijden met een mini-kernreactor in de kofferbak? Het wordt nog beter: elke 8000 kilometer moest de aandrijving compleet vervangen worden in de dichtsbijzijnde garage. Alsof één Tsjernobyl nog niet erg genoeg is.

Mood ring voor twee personen

Sorry Toyota, hier trappen wij dus mooi niet meer in.De Pod uit 2001 is een samenwerking met Sony waaruit moest blijken hoezeer de autoindustrie verweven is met het internet. De ingebouwde AI stemde de gespeelde muziek af op de rijstijl van de chauffeur en paste de look aan het humeur van de dag aan. Was je om te ontploffen, dan reed je met een knalrode Pod rond. Was je relaxed, dan kleurde hij bijvoorbeeld groen of blauw. Nee bedankt.

Rode torpedo

De volgende keer dat je Milaan bezoekt, kan je altijd het Leonardo da Vinci Museum aandoen.Ter plaatse zal je een exemplaar van de Bisiluro Damolnar uit 1955 zien. Deze dubbele torpedo is een idee van Officine Nardi, maar kende op de weg bitter weinig succes. De Damolnar nam in 1955 deel aan Le Mans maar moest vroegtijdig opgeven.

Hot Wheels

Kijk eens heel goed naar de Dodge Deora uit 1969.Hij heeft nooit de openbare weg gehaald en toch kent haast elke mannelijke babyboomer hem. Mattel pikte het ontwerp namelijk op en veranderde hem in een van de meest iconische Hot Wheels ooit. Mooi is anders maar dat zal een zesjarige worst wezen.

Blokkendoos

In 1979 ondernam Toyota een poging om het wereldrecord 'minst aërodynamische wagen ooit' te verbreken, of dat denken we tenminste.De CX-80 uit 1979 moest de wagen van de toekomst worden. Het is nu de toekomst, en je weet ondertussen dat Toyota er – op zijn zachtst gezegd – rampzalig ver naast zat met deze blokkendoos.

Kleine Batmobiel

In 2008 won Nicholas Lee met de Kassou zilver in een internationale designwedstrijd, dus zo verkeerd kan het niet geweest zijn.En toch zien we ons niet meteen met twee vleermuisvleugeltjes de weg op gaan. Het dak kan in de hoogte versteld worden dankzij een soort rubberen nek, kwestie van ook boomlange chauffeurs niet – euh – voor het hoofd te stoten. Als Batman geen miljardair geweest was, zou hij waarschijnlijk hiermee de misdaad bestrijden.

Laagvlieger

Het gebeurt niet vaak dat we Ferrari op een misser betrappen.De uitzondering op die regel is, naast Fernando Alonso, de Ferrari 512S Modulo uit 1970. De inzittenden moesten instappen via het dak, zo laag was hij. En bij een frontale botsing werd de tegenligger gegarandeerd de lucht in gekatapulteerd. Het geloof was zo groot dat Congo er destijds zelfs een postzegel aan wijdde. En toen kwam de eerste oliecrisis en mocht Ferrari zijn ambitieuze plannen definitief opbergen.

Top Gun avant la lettre

De Firebird 1 XP-21 uit 1953 kunnen we kort samenvatten: een gevechtsvliegtuig op wielen, inclusief cockpit en staartvleugel.Alleen de raketten onbraken om het plaatje compleet te maken. Wat wel indrukwekkend was voor 1953: de turbinemotor was goed voor 370 pk en een piek van 320 kilometer per uur.

Drie-in-één

Wat heeft de groep dEUS gemeen met deze Dymaxion?De band gebruikte in het nummer 'The Architect' samples van Richard Buckminster Fuller, de prettig gestoorde bedenker van de Dymaxion. De druppelvorm was bedoeld om brandstof uit te sparen en uiteindelijk moest dit ontwerp toelaten om één voertuig in de toekomst te laten rijden, vliegen én varen. Op een bepaald moment had Buckminster Fuller zelfs opblaasbare vleugels voorzien, maar die zijn er nooit van gekomen. Tijdens de eerste testrit crashte de Dymaxion tegen een andere wagen en niemand waagde zich er vervolgens nog aan. Dat het minste zuchtje wind de logge driewieler steevast de gracht in dreef, hielp de Dymaxion ook niet echt.

Bijna geen luchtweerstand

Eén vleermuis is nooit genoeg en daarom halen we tot slot de Alfa Romeo BAT 5 uit 1953 aan.Terwijl General Motors wat klooide met de Firebird 1 XP-21, deed Alfa hetzelfde met de BAT 5. De BAT (kort voor Berlinetta Aerodinamica Tecnica) moest een doorgedreven oefening in aërodynamica zijn en slaagde daar wonderwel in. De vinnen en dikke bumpers zien er nu gedateerd uit, maar destijds was men laaiend enthousiast. De enige drie BAT's ooit gemaakt (de BAT 5, 7 en 9) zijn allemaal te bezichtigen in het Amerikaanse Monterey.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top