Alles wat je altijd had moeten weten over Lada

De Lada Sport? Die heeft een tennisbal over de trekhaak. Hoe verdubbel je de waarde van een Lada? Gooi de tank vol! Dergelijke grappen gaan al even lang mee als het mythische Russische automerk zelf. Vorige maand werd de allerlaatste Lada 2107 gebouwd, het einde van een tijdperk. En toch is er nog zoveel dat je moet weten over het bekendste Russische automerk. Om te beginnen dat de naam Lada enkel een bedenksel was van de Russische autoproducent Avtovaz (voluit Volzjski Avtomobilny Zavod) om hun modellen in het westen aantrekkelijker te maken. Waarom Lada? Omdat je die naam in haast elke taal op dezelfde manier uitspreekt en het zowel in het Cyrillische als in het Latijnse alfabet op dezelfde manier geschreven wordt.

Babyboom

Eind 2009 al kregen de werknemers van Lada te horen dat er ontslagen zouden vallen. Van de 100.000 arbeidsplaatsen drie jaar geleden zouden er minder dan 75.000 overblijven. Opeens kreeg de directie van Lada meer dan 5.000 meldingen binnen van zwangere werkneemsters. Zwangere vrouwen mogen in Rusland namelijk niet ontslagen worden en op die manier probeerden ze een ontslag te vermijden. Uiteraard bleek achteraf dat slechts een fractie van de aanvragen voor zwangerschapsverlof ook terecht was.

Bronzen medaille

Je mag nog zoveel lachen met Lada als je wilt, het blijft een van de populairste automerken ter wereld. Het Lada Classic-platform (van de 2101 tot de 2107) is zelfs het derde populairste platform ooit, na de Model T van Ford en de Volkswagen Kever. Ondertussen zijn er al bijna 18 miljoen Lada Classics gemaakt!

Ondermaats

Lada heeft het in Europa altijd al moeilijk gehad, niet in de laatste plaats wegens de veel strengere veiligheidseisen waar auto's bij ons aan moeten voldoen. Omdat de Lada Riva, om maar één model te noemen, zowel op het vlak van uitstoot als veiligheid ronduit ondermaats presteerde, werd hij al halverwege de jaren negentig niet meer officieel verdeeld in West-Europa.

Wat we zelf doen, doen we best

Wanneer een nieuwe Lada Classic van de band rolde in de gigantische Avtovaz-fabriek in Toljatti, had hij er al een hele rit opzitten. De fabriek telt namelijk niet minder dan 144 kilometer aan productielijnen en is daarmee een van de grootste industriecomplexen ter wereld. Haast elk Lada-onderdeel wordt intern geproduceerd, nog iets waarin Toljatti verschilt van zo goed als elke andere fabriek.

PR-stunt

We hebben lang gezocht naar een beroemdheid die overtuigd fan is van Lada, maar buiten de Russische president Vladimir Poetin is er niemand. Als een soort PR-stunt reed Vladimir twee jaar geleden met een knalgele Lada Kalina Sport het 2000 kilometer lange traject van de stad Khabarovsk naar Chita in Siberië. Zowel de Kalina als Poetin kwamen heelhuids aan.

Testrit

En we blijven nog even bij Poetin. Vorig jaar wilde hij de Lada Granta promoten in het bijzijn van een horde journalisten. Toen Vladimir - met blitse zonnebril en sportief openstaand hemd - zijn gloednieuwe Granta wilde starten, liep het al grondig mis. De bolide gaf geen teken van leven en pas na enkele pijnlijke momenten tevergeefs gas geven kwam er beweging in de auto. www.youtube.com/watch?v=q6NRM1P6Fno

Sprankeltje hoop

De woorden 'cool' en 'Lada' zal je zelden in één zin aantreffen. Maar er is hoop. Ondertussen sponsort Lada al twee jaar een formule 1-team. Tot voor kort dat van Renault, dit jaar het Lotus F1 team. Renault is geen toeval, want Renault-Nissan bezit een meerderheidsparticipatie van net geen 75 % in Avtovaz.

Lichte kritiek

Jeremy Clarkson (Top Gear) heeft ooit één keer iets gezegd over Lada. "We weten dat het slechte auto's zijn, maar ik zal ook proberen uit te leggen wat er precies mis is aan hen. De koplampen zijn fout, de  motorkap is fout, de wielen zijn fout, de banden zijn fout, de ophanging is fout, de aandrijving is fout, de motor is fout en de versnellingspook lijkt wel in beton gegoten te zijn. De kofferbak is fout, de achtervleugels zijn fout, de remlichten zijn fout, de knipperlichten zijn fout, de zonnekleppen zijn fout en de achteruitkijkspiegels zijn fout. Het stuurwiel heeft helemaal niets te maken met de rijrichting. Dit is het eerste voertuig ter wereld dat door de wind wordt bestuurd." Lada 0 - Clarkson 1!

Evenwicht hersteld

Lada's waren speciaal bedacht om ook in de koudste omstandigheden te kunnen rijden. Dat werd in januari 2000 bewezen toen een standaard Bronto VAZ-1922 Mars (een model gebaseerd op de Lada Niva) zonder enige hulp van buitenaf de Noordpool bereikte. Twee Russen reden er 114 kilometer lang probleemloos mee rond aan een gemiddelde snelheid tussen de 15 en 20 kilometer per uur, met een buitentemperatuur van minstens -30 graden Celsius. Pas 7 jaar later waagden de Top Gear presentatoren zich aan een gelijkaardige stunt, zij het met een Toyota Hilux. Lada 1- Clarkson 1!