Rijden wordt nooit nog hetzelfde

Nieuws | Rijden wordt nooit nog hetzelfde

Door

Deel dit nieuws

Laat je niet misleiden, dit is wel degelijk een Fiat. Een Fiat die ten vroegste in 2025 rond zal rijden, maar toch. Volgens Joshua Shercliff is deze Fiat Prime City Car "het sportieve vervoersmiddel van de toekomst". In dit geval heeft hij extra veel aandacht besteed aan het dak, dat in twee delen opent. Het glazen gedeelte schuift eerst naar achteren, waarna de rest naar achteren openklapt. Kans op slagen? We zien dit nog niet meteen werkelijkheid worden, in tegenstelling tot de volgende vervoersideeën.

Bandenspanning

Duitsers hebben iets met auto's... en met banden. Detlef Riemer, wetenschapper aan de universiteit van Leipzig, werkt samen met zijn team aan banden die zich aanpassen aan de weersomstandigheden en ondergrond. In plaats van winterbanden of zomerbanden gebruiken we binnenkort banden die bestaan uit 'slimme' materialen die zich razendsnel aanpassen aan de rijomstandigheden. Verwacht nog geen afgewerkte producten op korte termijn, Riemer verwacht dat de ontwikkeling van de slimme banden nog jaren kan duren.

Elektrische fileoplosser

Van 23 april tot 2 mei werd in China het autosalon van Peking gehouden. General Motors stelde er het EN-V project voor, een serie elektrische pods die het fileprobleem moeten oplossen. Binnenin is er plaats voor twee personen, die zelf rijden of zich laten rijden door de auto. Het elektrische voertuig moet de luchtvervuiling tegengaan, daarom is niet toevallig voor Peking gekozen als testgebied. Volgens GM zullen de eerste testexemplaren pas afgeleverd worden van zodra het ingebouwde gps-systeem vlekkeloos werkt. Lees: niet zeuren, het komt er ooit wel van.

Gemengde reacties op stuurhulp

Automakers hebben tegenwoordig de mond vol van autonoom rijdende wagens, maar wil het grote publiek wel volgen? Volgens een nieuwe studie van J.D. Power & Associates is het antwoord een genuanceerd "ja, maar...". Van de 17.400 ondervraagde chauffeurs ziet 37 % een autonoom rijdend voertuig wel zitten, maar niet als de wagens daardoor duurder worden. Indien auto's met hulpsystemen duurder zijn dan de klassieke alternatieven, is slechts 20 % gewonnen voor het idee. Ook opvallend: 25 % van de mannen zou meteen laten rijden door een auto-HAL 9000, tegenover slechts 14 % van de vrouwen.

Zwarte doos

Tiwi bevestig je eenvoudigweg aan je voorruit of dashboard, waarna het apparaatje al je bewegingen volgt. Na je rit kan jij, de politie, of enkele bezorgde ouders, tot in detail zien hoe snel je gereden hebt, hoe hard je optrekt en hoe defensief je wel rijdt. Tijdens de rit kan het apparaat zelfs een alarmsignaal uitsturen om de chauffeur tot kalmte aan te manen. Tiwi stuurt zelfs berichtjes naar contactpersonen van zodra je over de schreef gaat! Een serieuze belemmering voor wie het niet te nauw neemt met de verkeersregels, een extra verzekering voor bezorgde familie en vrienden.

Flexibele kruispunten

Naast autovernieuwingen wordt ook druk gesleuteld aan de infrastructuur. Aan de universiteit van Austin werken computertechnici aan kruispunten die de verkeersstromen beter inschatten en sneller verwerken. Tegemoetkomend verkeer 'reserveert' een plaatsje aan de lichten om nog sneller geholpen te worden.

Grapje!

Begin april haalde Peugeot het wereldnieuws met autolak die automatisch van kleur verandert, afhankelijk van het humeur van de chauffeur. De Peugeot RCZ zou de lichaamstemperatuur van de chauffeur meten en aan de hand daarvan (plus een pak andere parameters) de kleur van de lak aanpassen. Voel jij je depri? Dan kleurt de lak zwart. Ben je opgewonden? Dan rij je met een rode sportwagen rond. Het was allemaal om te lachen, maar het Franse merk heeft wel een gevoelige snaar geraakt. Elke dag een andere lak, wie wilt dat nu niet? www.youtube.com/watch?v=GysCkXGkBrE

Lachen naar het vogeltje

Terwijl Peugeot er op los grapt, is het Toyota bittere ernst. Het Japanse merk werkt momenteel aan een elektronisch systeem dat expressie en gevoel herkent aan de hand van 238 punten op het gezicht van de chauffeur. Het alarm gaat bijvoorbeeld sneller af wanneer je er slaperig uitziet, agressief of angstig. Wanneer je rustig en neutraal rijdt, gaat er geen alarm af. Volgens Toyota kan het nog tot in 2018 duren voordat de techniek 100 % op punt staat.

Helverlicht

Mitchell Silva heeft enkele heroplaadbare LED-lampjes in het stuur van zijn koersfiets ingebouwd. De man heeft een goed idee, al zeggen we het zelf. Niet alleen verlichten ze zo het fietspad, ze waarschuwen ook andere weggebruikers. Dynamo's die vooral remmend werken, worden zo op slag overbodig.

Pompen of verzuipen

Tenslotte opnieuw een techniek uit de fietswereld die wat ons betreft niet snel genoeg vertaald mag worden naar een auto. Het ADAPTAC systeem staat een fietser toe om tijdens het fietsen de bandenspanning aan te passen, afhankelijk van de ondergrond. Momenteel is het systeem nog een prototype, maar verwacht wordt dat er nog dit jaar op grotere schaal geproduceerd zal worden. Een autoband onderweg terug oppompen, waar je ook staat of gaat. Klinkt goed, niet?

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top