De gevaarlijkste landingsbanen ter wereld

Vertrek je binnenkort voor een vliegvakantie naar zonniger oorden, dan lees je misschien nu beter niet verder. Waarschijnlijk hebben we allemaal wel al eens een schietgebedje gedaan als de landing tijdens een zwaar onweer wordt ingezet en het vliegtuig heftig heen en weer schudt. Of wie heeft nog nooit nagelbijtend de minuten afgeteld tot het landingsgestel van het vliegtuig eindelijk feilloos de tarmac raakt? Zo'n angstaanjagende landing is ongetwijfeld nog niets vergeleken bij de huzarenstukjes die piloten moeten uithalen om het toestel veilig aan de grond te zetten op de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld. Deze bestemmingen kan je maar beter vermijden, wegens een niet zo veilige landingsbaan ter plaatse.
 

Paro Airport (Bhutan)

De Paro vallei, omringd door 5000 meter hoge pieken van de Himalaya, is zonder discussie de moeilijkste plaats in de wereld om te landen. Piloten moeten speciaal getraind zijn om te manoeuvreren tussen de bergen aangezien ze moeten vertrouwen op eigen inschatting en kunde om de landing tot een goed einde te brengen. Het verbaast dan ook niet dat slechts acht piloten de toelating hebben om gebruik te maken van deze luchthaven. 's Nachts ligt het vliegverkeer hier volledig lam omdat de hevige wind het landen en opstijgen veel te gevaarlijk maakt.

Princess Juliana International Airport (Sint-Maarten, Nederlandse Antillen)

Deze landingsbaan op het eiland Sint-Maarten is slechts 2,4 kilometer lang waardoor ze enkel geschikt is voor middelgrote vliegtuigen. Piloten moeten rakelings over het strand van Maho vliegen om tijdig te kunnen landen. Vliegtuigen vliegen amper 10 tot 20 meter boven de toeristen op het strand. Wereldwijd is dit de tweede gevaarlijkste landingsbaan.  Toch landen ook jumbo's zoals de Boeing 747 of de Airbus A340 op de Prinses Juliana luchthaven. Ondanks het feit dat de aanvliegroute heel lastig is, zijn er nog geen belangrijke incidenten gebeurd.

Reagan National Airport, Washington DC (VS)

Piloten moeten letterlijk navigeren tussen monumenten zoals het Pentagon en de gebouwen van de CIA, alvorens de landingsbaan in Washington te bereiken. Het opstijgen is eveneens een nagelbijtende bedoening daar het toestel zeer snel hoogte moet winnen om een scherpe bocht naar links te maken om te vermijden dat over het Witte Huis gevlogen wordt.

Gibraltar Airport (Gibraltar)

Het vliegveld van Gibraltar is gelegen op de landengte die de rots van Spanje scheidt. Het is opmerkelijk dat de startbaan een toegangsweg kruist. Als er een vliegtuig op start of landt, moet deze kruising met slagbomen worden afgesloten. Bovendien is de baan slechts 2.000 meter lang waardoor uiterste precisie nodig is en de kunst om onmiddellijk de remmen in te duwen van zodra het vliegtuig de tarmac raakt.

Matekane Air Strip (Lesotho)

De start- en landingsbaan van het staatje Lesotho in Zuidelijk Afrika is met haar 400 meter zowat de kortste uit dit lijstje. Vooral het opstijgen is een hachelijke onderneming, wetende dat op het einde van de baan een klif van 600 meter diep wacht.

Barra Airport (Schotland)

Deze ongewone luchthaven is gelegen op één van de eilandjes van de Schotse Hebriden. De landingsbaan bevindt zich in een brede baai. Het is één van de twee enige luchthavens ter wereld waar vliegtuigen het strand gebruiken om op te stijgen en te landen. Bij hoogtij wordt de baan overspoeld door de zee. Vluchtschema's moeten op het eiland Barra dus rekening houden met de getijden.

Toncontin Airport, Tegucigalpa (Honduras)

Piloten moeten een bocht van 45 graden naar links uitvoeren kort voor de landing in een bergachtige vallei. Bovendien is die bocht vrij gevaarlijk voor omstaanders, die de landing vanop rotsen kunnen aanschouwen. Vliegtuigen die groter zijn dan de Boeing 757 kunnen geen gebruik maken van deze luchthaven. In 1997 kwam een C-130 van de Amerikaanse luchtmacht naast de landingsbaan terecht en schoot in brand. Drie passagiers kwamen bij dat ongeval om het leven. De regering van Honduras heeft te kennen gegeven een andere locatie te zoeken voor het commerciële luchtverkeer. Honduras staat op nummer zeven in de lijst van gevaarlijkste luchthavens ter wereld.

JFK International Airport, New York (VS)

JFK, gelegen op Long Island, is de belangrijkste luchthaven van New York. Piloten moeten zich een weg banen door het drukke luchtverkeer. Vliegtuigen met als bestemming de nabijgelegen luchthavens van LaGuardia en Newark maken immers gebruik van dezelfde vluchtroute. Bovendien luidt de baai van Jamaica het einde van de startbaan in.

Madeira Airport, Funchal (Madeira)

Speciale training is vereist voor piloten die moeten landen op het vliegveld van Funchal op het eiland Madeira. De luchthaven zit namelijk helemaal gekneld tussen de bergen en de Atlantische Oceaan. Vele piloten zijn dan ook bevreesd voor een aankomst in Funchal, wetende dat ze tijdens de laatste minuut voor de landing nog een stevige bocht naar rechts moeten maken om optimaal de tarmac te kunnen raken.

Juancho E. Yrausquin Airport (Saba, Nederlandse Antillen)

Als laatste in het rijtje selecteerden we de luchthaven op het kleine eiland Saba op de Nederlandse Antillen. Hoewel zich hier geen grote tragedies hebben afgespeeld, zijn vliegtuigexperten het erover eens dat dit één van de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld is. Piloten moeten steeds rekening houden met sterke windvlagen tijdens de aanvliegroute. Net zoals de landingsbaan van Lesotho is deze van Saba slechts 400 meter lang. Meer nog, de luchthaven bevindt zich tussen hoge heuvels en diepe kliffen.